مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان :

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به خسارت زیان بار ریزگردها به استان گفت: اکنون منشا بیابانی شدن بیش از ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی در شمال این خطه، وجود گرد و غبار است.

 بیش از ۱۳۰ هزار هکتار در شمال گلستان براثر ریزگرد بیابانی شد

به گزارش خبرنگار گلستان 24 ، عبدالرحیم لطفی در جلسه بررسی راهکارهای مقابله با ریزگردها که در اداره کل منابع طبیعی و با حضور جمعی از کارشناسان برگزار شد، اظهار کرد: در گلستان ۳۰۰ هزار هکتار مرتع در معرض بیابانی شدن قرار دارد که طی چند سال اخیر طرح بیابان زدایی در سطح ۱۷ هزار هکتار از این اراضی انجام شده است.

به گفته وی برای مقابله با بیابان های گلستان نیازمند توجه ویژه اختصاص ملی دارد چراکه سالانه با اجرای طرح در سطح سه هزار هکتار از اراضی دارای منشا بیابانی استان نمی توان به مقابله با این پدیده رفت.

وی تاکید کرد: برای پیشگیری با این پدیده، لازم است که در مقیاس استانی برنامه ریزی جامع صورت گیرد چون عوامل بروز آن داخلی در بخش کشاورزی سنتی از جمله زراعی و چرای بی دام و خارجی آن هم وجود صحرای قره قوم ترکمنستان است.

لطفی هماهنگی بین دستگاهی در اجرای طرح های پیشگیری، تخصیص و تامین منابع مالی مورد نیاز از سوی وزارتخانه ها، استفاده از ظرفیت محققان دانشگاه ها بیش از گذشته به منظور سرعت دادن به اقدامات، سرمایه گذاری در حوزه آموزش و ترویج مردم منطقه را از چالش های پیش رو در مقابله و پیشگیری از گسترش ریزگردها در استان گلستان عنوان کرد.

وی گفت: اکنون این اداره کل علاوه بر تجربه اجرای طرح های بیابان زدایی در استان و متفاوت از سایر استان های دیگر را دارد، تفاهم نامه های همکاری با دانشگاه های کشاورزی گرگان و گنبدکاووس برای اجرای طرح های مقابله ای و پیشگیری از ریزگردها، بسته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: این اداره کل آمادگی دارد که از دانش محققان سایر دانشگاه ها نیز در حوزه مقابله و پیشگیری از ریزگردها در استان استفاده کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار