سرپرست اداره کل بهزیستی استان:

سرپرست اداره کل بهزیستی گلستان گفت: طبق آمارهای موجود سال جاری، ۴۵ درصد کودکان کار و خیابانی در این استان شمالی از اتباع خارجی هستند.

۴۵ درصد کودکان کار گلستانی اتباع خارجی هستند

به گزارش گلستان 24، عارف کیانی اظهار کرد: در سال جاری از ۳۵۴ کودک کار و خیابانی شناسایی شده در استان گلستان ۵۵ درصد ایرانی و ۴۵ درصد آنها از اتباع خارجی هستند.

وی افزود: از ۵۴ درصد کودکان کار و خیابانی ساکن گرگان ۲۷ درصد ایرانی و ۷۳ درصد از اتباع هستند و همچنین از ۴۲ درصد کودکان کار ساکن گنبد هم ۸۶ درصد ایرانی و ۱۴ درصد اتباع خارجی هستند.

وی بیان کرد: در سال گذشته ۴۰۵ کودک کار و خیابانی در گلستان شناسایی شد که از این تعداد ۱۵۳ کودک از چرخه حمایت بهزیستی خارج شدند.

سرپرست اداره کل بهزیستی گلستان ، فقر اقتصادی خانواده ها، پدیده سوء مهاجرت از کشور در حال جنگ افغانستان، بی انگیزگی نسبت به تحصیل، دوربودن از فضای خانواده، اجرانشدن قانون منع کار کودکان زیر ۱۵ سال و عدم اجرای آیین نامه ها و قوانین خاص کودکان و و نوجوانان از جمله مهمترین عوامل چالش این مساله برشمرد.

کیانی افزود: عوامل فرهنگی و اعتقادی بعضی از قومیت ها مبنی بر اینکه از کودکی فرزند باید وارد بازار کار شود و با پول درآوردن آشنا شود هم در بروز این مشکل تاثیرگذار بوده است.

وی اظهارداشت: سازمان بهزیستی برای توانمندسازی کودکان کار و خیابانی به همراه خانواده های آنها به ارائه برنامه های حمایتی آموزشی اقدام و عمل(طرح دوستدار کودک) نمود که با همکاری ۲۳ سازمان و نهاد دولتی و رسانه های دولتی و غیردولتی بتوانند تا سقف ۲۵ درصد از حضور کودکان در خیابان جلوگیری و آنان را تشویق به ادامه تحصیل نمایند.

وی بیان کرد: بهزیستی گلستان در راستای حمایت از کودکان کار و خانواده های آنها اقدامات بسیاری از جمله شناسایی و جذب این قشر با رویکرد دوستدار کودک، توانمندسازی آنها، برگزاری کلاس های مهارت های زندگی، تخصیص اعتبار سالانه به عنوان سرانه مراکز جهت توانمندسازی کودک و خانواده و خدمت گیرندگان، تاسیس۲ مرکز روزانه حمایتی آموزشی در گرگان و گنبد، احداث یک مرکز شبانه روزی، ارجاع کودکان به همراه خانواده های آنها برای شرکت در کلاس های حرفه آموزی و ارائه خدمات مددکاری و مشاوره داشته است.

سرپرست اداره کل بهزیستی گلستان گفت: از چالش های پیش رو همکاری نکردن سازمان های متولی آیین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابانی، خرده فرهنگ ها در خانواده های اتباع و اعتیاد بیشتر خانواده های این قشر آسیب پذیر جامعه است که امیدواریم با همکاری اصحاب فرهنگ و رسانه کمک موثری برای رفع مشکلات این کودکان صورت گیرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار