معاون مدیریت باغبانی جهادکشاورزی گلستان :

معاون مدیریت باغبانی جهادکشاورزی گلستان گفت: ۵۰ درصد از باغ های بارور استان معادل ۱۵ هزار هکتار نیاز مبرم به اصلاح دارند.

 ۵۰ درصد باغ های گلستان نیازمند جوان سازی هستند

به گزارش خبرنگار گلستان 24، نوید رضا فرهانی اظهار کرد: این سطح از باغ های بارور درجه ۲ و ۳ بوده و به جوان سازی و نوسازی نیاز مبرم دارند.

وی ادامه داد: پارکندگی سطح باغ های بارور در استان شامل ۱۶ هزار و ۳۳۲ هکتار باغ میوه های نیمه گرمسیری از جمله زیتون، انار، خرمالو و مرکبات ، ۱۰ هزار و ۹۵۵ هکتار باغ میوه های هسته دار ( هلو، شلیل و آلو)، هزار و ۳۲ هکتار باغ میوه های دانه ریز ( توت فرنگی و تمشک)، هزار و ۹۴۰ هکتار باغ میوه های خشک ( فندق و گردو)، هزار و ۱۹ هکتار باغ میوه های دانه دار ( سیب و گلابی) و ۳۵ هکتار باغ سردسیری مانند زرشک است.

به گفته وی اکنون در باغ های احداث شده گلستان ۱۵ هزار و ۵۶۶ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند.

فرهانی گفت: دستیابی به تولید پایدار در باغ های مثمر میزان بهره وری و به تبع آن میزان اشتغالزایی را افزایش داده و در دراز مدت زمینه اشتغال پایدار روستایی را در منطقه فراهم خواهد کرد.

وی ادامه داد: درآمد موثر حاصل تولیدات باغی حدود سه برابر محصولات زراعی است و توسعه باغ ها نقش زیادی در رونق معیشت خانوار روستایی خواهد گذاشت.

معاون مدیریت باغبانی جهادکشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: اولویت سرمایه گذاری در باغداری گلستان با گونه‌های مقاوم به تنش های اقلیمی و دارای عملکرد با قابلیت اشتغال و درآمدزایی بالا است.

وی محدودیت منابع آبی را چالش توسعه باغ های کشاورزی گلستان برشمرد و گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی و کاهش نزولات آسمانی در استان، طی سالهای اخیر توسعه کشت دیم بر پایه نزولات جوی و استفاده از گونه های کم آب‌بر و ترویج روش های نوین از جمله احداث سامانه های آبگیر، مالچ پاشی، استفاده از کودهای بر پایه پتاس و سیلیکات و توسعه سایبان به باغداران توصیه می شود.

وی تاکید کرد: برای توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار گلستان از گونه های نیمه گرمسیری و سردسیری و معتدله دارای حداکثر عملکرد استفاده می شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار