نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس:

نماینده مردم شهرستان های گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی گفت:عاملان خرید کلزا به نمایندگی از شرکت بازرگانی دولتی تاکنون به طور متوسط ۵۵ تا ۶۰ درصد پول کلزاکاران را پرداخت کرده اند و بقیه طلب کشاورزان بزودی با وام بانک کشاورزی به عاملان خرید پرداخت می شود.

پرداخت طلبکاران کشاورزان با وام بانک کشاورزی به عاملان خرید

به گزارش گلستان 24، رمضانعلی سنگدوینی اظهار کرد: با دستور وزیر جهاد کشاورزی و مساعدت بانک کشاورزی مبلغ چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات برای عاملان گلستانی خرید کلزا اختصاص یافت تا همه طلب کلزاکاران استان تسویه شود. 

گفتنی است زراعت کلزا به عنوان یک محصول راهبردی در راستای پایداری کشت گندم و تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی کشور است که ضمن مشارکت در تولید روغن خوراکی موردنیاز کشور در داخل و تلاش برای بی نیازی از واردات این محصول و بهترین تناوب برای گندم و جو بوده که رعایت آن علاوه بر افزایش تولید، آفات، بیماری ها و علف‌های هرز را کاهش می دهد.

در سال زراعی جاری کشت کلزا در ۹۰ هزار هکتار برنامه ریزی شده بود که به دلیل خشکسالی، کشت این محصول به ۴۲ هزار هکتار کاهش یافت.

به گفته کارشناسان زراعت جهادکشاورزی استان از این سطح زیر کشت، حدود ۸۰ هزار تن محصول برداشت شد.

قیمت خرید تضمینی امسال کلزا هر کیلوگرم ۲۳ هزار و ۵۰۰تومان تعیین شده است.

کلزا در گلستان از دهه سوم اردیبهشت ماه تا اواخر خردادماه برداشت می شود.

استان گلستان با داشتن ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های مهم تولید کلزا در کشور به شمار می رود که به گفته کارشناسان دانه های روغنی، این خطه با توجه به شرایط مساعد جوی و بارندگی، ظرفیت کشت سالانه ۵۵ تا ۷۰ هزار هکتار دانه روغنی را دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار