معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان:

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان گفت: فاز یک مطالعاتی منطقه ازاد اینچه برون در حال انجام است و پیش بینی می‌کنیم تا پایان مهرماه سند مطالعاتی منطقه آزاد تکمیل و سند توسعه نقشه راه منطقه آزاد نیز ابلاغ شود.

تکمیل شدن فاز مطالعاتی منطقه اینچه برون تا پایان مهرماه/ اجرائی شدن طرح گردشگری آشوراده/اختصاص 200 میلیارد تومان به شهرک صنعتی اترک

به گزارش خبرنگار گلستان 24، سید محمد دهنوی امروز در نشست خبری قرارگاه خبری شهید همدانی استانداری گلستان، اظهار کرد: منطقه آزاد در دولت گذشته فقط روی کاغذ بود، نه کد گمرکی داشت و نه زیرساختی برای آن فراهم شده بود. با پیگیری‌هایی که انجام شد اساسنامه منطقه آزاد اینچه برون در شورای عالی مناطق آزاد مصوب شد اما شورای نگهبان دو اشکال ساختاری به آن گرفت و قرار شد پس از اصلاح این اشکالات در معاونت حقوقی ریاست جمهوری بار دیگر به شورای نگهبان ارسال شود و پس از تصویب اقدامات اجرایی آن سرعت بگیرد. فاز صفر مطالعاتی انجام و وارد فاز یک مطالعاتی شدیم و پیش بینی می‌کنیم تا پایان مهرماه سند مطالعاتی منطقه آزاد تکمیل و سند توسعه نقشه راه منطقه آزاد نیز ابلاغ شود.

وی افزود: یکی از دلایلی که در گذشته این منطقه فقط روی کاغذ ماند و هیچ کاری برای آن انجام نشد این بود که مدیران در آن زمان اساسا اعتقادی به منطقه اراد بودن اینجه برون نداشتند چرا که اگر داشتند سعی میکردند با جدیت آن را پیگیری کنند.

دهنوی در رابطه با طرح گردشگری آشوراده هم گفت: این طرح هم همانند بسیاری از طرح های استان فقط در حد امضا و مصوبه باقی ماند و همچون دیگر طرح ها از جمله گردشگری بندر گز که سرمایه گذاران را دچار سردرگمی کرد ره آوردی برای استان نداشت ولی در دولت سیزدهم با خمایت استاندار و ورد جدی رئیس جمهور طرح گردشگری آشوراده با جدیت در دستور کار قرار گرفته به گونه ای که هم اکنون جاده ساحلی آن به اتمام رسیده و لایروبی نزدیک اسکله و کانال نیز به پایان رسیده ایت و برخی مخالفت ها برای اسکان شبانه در این اشوراده در طرح گردشگری بود که چنانچه به هر دلیلی اجرائی نشود ما آن را به همان صورت سنتی سابق با ترمیم همان سبک قدیمی  اجرائی میکنیم .

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان گفت: اکنون با ۲ سرمایه گذار داخلی و خارجی برای اجرای طرح گردشگری آشوراده وارد مذاکره شده ایم .

وی افزود: مردم در این جزیره حق سکونت و سند دارند و می خواهند منازل بازماندگان خود را تحویل بگیرند و کسی نمی تواند ما را از اجرای این طرح با ایستاند چون مصوبه دولتی دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان افزود: مساله بلاتکلیفی پتروشیمی نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که اگر چه آن هم مصوبه دولت بوده اما 16 سال است که مردم را یرگردان کرده و تا کنون به دلیل فقدان اتفاق نظر و همدلی در بین مدیران استانی اقدام عاجلی برای آن انجام نشد تا اینکه با ورود جدی استاندار و همدلی مدیران استان از جمله نمایندگان استان و ریاست دستگاه قضا و دادستان مرکز استان امروز پروژه به مرحله‌ای رسیده که باید مجوزهای سهامداری سرمایه‌گذاران را از سران قوا یا ستاد مقابله با تحریم‌ها بگیریم تا وارد فرآیند اجرایی شویم.

دهنوی اجرایی شدن کریدور شمال - جنوب یکی دیگر از مطالبه گری مسوولان ارشد استان برای تسریع در اجرا و بهره برداری است، گفت: تنها راه نجات این استان از بن بست توسعه ، اجرایی شدن کریدور شمال به جنوب بوده که در دولت سیزدهم به آن پرداخته و اکنون ۲ سرمایه گذار برای آن از کشورهای چین و قزاقستان اعلام آمادگی کرده اند.

وی افزود: کریدور شمال - جنوب از طریق اینچه برون برقرار می شودو این مسیر ترانزیتی از ویژگی خاص برای سرمایه گذاری برخوردار است چراکه دارای دسترسی به دریا، ریل، جاده و زمین های بایر است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان، پیگیری سرمایه گذاری در تکمیل طرح ساخت بزرگراه آزادشهر به شاهرود، بهشهر - آزادشهر - قوچان،ایجاد نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاوتی در علی آبادکتول، صدور مجوز تولید برق کوچک مقیاس ، جذب یک شرکت ایرانی - خارجی برای تولید برق از زباله تولیدی استان، برنامه ریزی ایجاد نیروگاه خورشیدی در سه هزار و ۵۰۰ خانه روستاییان با همکاری کمیته امداد و بهزیستی ، ایجاد مزارع نیروگاه تولید برق خورشیدی، تامین منابع مالی برای ایجاد زیرساخت های شهرک هزار هکتاری اترک از محل سفر دولت سیزدهم به مبلغ دو هزار میلیارد ریال، حمایت از بهره برداران بخش کشاورزی با اجرای طرح های کشاورزی قراردادی از جمله برنامه های مهم توسعه زیربنایی استان توسط دولت سیزدهم در گلستان برشمرد.

وی افزود: مساله دیگر این است که متاسفانه منطقه ویژه اقتصادی اترک بعد از سالها آب و برق ندارد و سرمایه‌گذاران حاضر به سرمایه‌گذاری در این منطقه نیستند با اینحال از محل سفر رئیس جمهور و منابع استانی ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی این شهرک پیش بینی شد.

دهنوی افزود: یکی از مهم‌ترین اتفاقات تیم مدیدیتی تغییر رویکرد منفعلانه به رویکردی مطالبه‌گرانه و فعالانه است و نمونه بارز آن پیگیری‌ها و اقداماتی است که در موضوع خلیج گرگان اتفاق افتاد.

وی بیان کرد: در زمان شروع فعالیت دولت سیزدهم مهمترین دغدغه که کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کرد مسائل ارزی بود. رکن اصلی تحول، عدالت‌محوری بوده و مقدمه فسادستیزی هم همین بحث عدال‌محوری است.

دهنوی تصریح کرد: دولت سیزدهم به جای مقابله مستقیم با فساد در پی حذف ساختارهای فسادزا برآمده که یکی از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان گفت: ۴۰درصد جمعیت استان گلستان کمتر از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان درآمد ماهانه داشتند و این یک چالش اجتماعی جدی بود. حداقل اتفاقی که برای این قشر از جامعه رخ داده این است که قدرت خرید آنان چند برابر افزایش یافت.

به گفته دهنوی درآمد سرانه مردم گلستان از سال ۹۱ نزولی شد تا اینکه در سال ۱۴۰۰ به نصف متوسط کشوری رسید. در عین حال اتفاقات خوبی هم از سوی دولت سیزدهم رقم خورد که علاوه بر مردمی سازی یارانه‌ها می‌توان به پوشش بیمه‌ای رایگان برای سه دهک اول جامعه اشاره کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار