رییس پارک علم و فناوری گلستان:

رییس پارک علم و فناوری گلستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون با اضافه شدن ۲۱ شرکت دانش‌بنیان و خلاق در استان، تعداد این شرکت‌ها اکنون به ۸۰ واحد رسیده است.

گلستان دارای ۸۰ شرکت دانش‌بنیان و خلاقانه است

به گزارش گلستان 24، مهدی غفاری اظهار کرد: سال گذشته تعداد ۵۰ شرکت دانش‌بنیان داشتیم که اکنون این شرکت‌ها به ۵۶ واحد رسیده و تعداد شرکت‌های خلاق از ۹ واحد در سال گذشته به ۲۴ شرکت افزایش یافته است.

وی بیان کرد: با توجه به نامگذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، وزاتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین علوم و تحقیقات آئین‌نامه‌هایی را برای حمایت از بحث دانش‌بنیان در هیات دولت تصویب و ابلاغ کردند که ظرفیت خوبی برای تحقق شعار سال در مجموعه‌های این وزارتخانه‌ها در کل کشور ایجاد شد.

وی خاطرنشان کرد: این آئین‌نامه‌ها می‌تواند در زمینه حل مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان راهگشا و تسهیل کننده مسیر رشد و پیشرفت‌شان باشد.

رییس پارک علم و فناوری گلستان گفت: البته گلستان براساس هدف‌گذاری انجام شده، نسبت به برنامه فاصله معناداری دارد، اما با میانگین کشوری که در حال انجام است، نه تنها عقب نیستیم، بلکه از آن جلوتر قرار داریم.

غفاری ادامه داد: به منظور رشد، تعالی و پیشرفت این شرکت‌ها و نیز شناسایی بیشتر و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود، برنامه‌های مختلف طراحی، برنامه‌ریزی و اجرا شده که نمونه آن برگزاری اولین همایش و رویداد رفع نیازهای فناورانه استان بود که پس از آن رویداد، هشت نیاز فناورانه استان منجر به عقد قرارداد شد و پنج نیاز دیگر در حال امضا قرارداد هستند.

وی افزود: این رویداد فناورانه که برای اولین بار در استان با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان به اجرا گذاشته شد و باعث شد تا دستگاه‌های مختلف نیازهای خود را در این حوزه اعلام کرده و شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها نسبت به رفع آن مشکلات اقدام کنند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر با جذب اعتباری بالغ بر پنج میلیارد ریال از مرکز، توانستیم تیمی متشکل از پنج شرکت دانش‌بنیان را به منظور توسعه صادرات محصولات این شرکت‌ها به کشورهای همسایه همراه با یک تیم اقتصادی به نمایشگاهی در قزاقستان اعزام کنیم که تفاهم‌نامه‌های همکاری خوبی با طرف‌های خارجی به امضا رسید.

رییس پارک علم و فناوری گلستان گفت: یکی دیگر از رویدادهایی که برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد، در حوزه جذب سرمایه بود که به نوبه خود رویداد کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر بود که در مدت ۲ روز برگزاری آن رویداد، شرکت‌ها حدود ۲۰۰ میلیارد ریال موافقت‌نامه اولیه با بخش‌های خصوصی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را انجام داده و در حال مذاکره برای نهایی شدن آن توافقات هستند.

غفاری به بحث تامین سرمایه مالی شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره و اضافه کرد: این تامین سرمایه از سه مسیر انجام می‌شود که یکی از آنها، از محل اعتبارات خود پارک است و با توجه به محدودیت‌های اعتباری، امکان تخصیص به مقدار مورد نیاز شرکت‌ها فراهم نبود، اما اعتبارات سال گذشته به نسبت سال ماقبل آن ۲ برابر شده و امسال هدفگذاری این اعتبارات برای استان ۷۰ میلیارد ریال است.

وی تاکید کرد: البته این مبالغ برای اینکه شرکت‌ها بخواهند بحث‌های تولیدی کلان داشته باشند، پاسخگو نیست که نیاز است در این بحث صندوق نوآوری و شکوفایی که نمایندگی آن را در استان صندوق پژوهش و نوآوری برعهده دارد، به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان بیاید.

وی افزود: یکی دیگر از ردیف‌های در نظر گرفته تسهیلات تبصره ۱۸ است که از سال گذشته برای پارک علم و فناوری هم به میزان قابل توجهی در نظر گرفته شد، اما برای دریافت این ردیف از اعتبارات و تسهیلات مورد نیاز، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق مشکلاتی دارند که گله‌مندی‌های مدیران این شرکت‌ها به ما انتقال داده می‌شود.

رییس پارک علم و فناوری گلستان گفت: عمده مشکل این شرکت‌ها این است که مبلغ مصوب شده که باید در اختیار بانک عامل باشد با مبلغ پرداخت شده تاکنون بسیار متفاوت است.

غفاری اظهارداشت: مبلغی که به گلستان از محل تبصره ۱۸ برای پارک علم و فناری مصوب شده، ۴۸۵ میلیارد ریال است و از سوی دیگر با هماهنگی و موافقت معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و معاون امور هماهنگی اقتصادی استاندار، ما در مجموع هزار میلیارد ریال طرح به بانک معرفی کردیم، اما نه تنها مقدار مصوب اولیه پرداخت نشد، بلکه میزان پرداختی تسهیلات این ردیف به ۵۰ میلیارد ریال هم نمی‌رسد.

وی یادآور شد: ما به عنوان متولی شرکت‌های دانش‌بنیان، پیگیری خود را برای افزایش میزان اعتبارات این تسهیلات انجام دادیم، اما بانک عامل باید برای تخصیص آن به استان، تلاش کند که تاکنون موفق به این کار نشده تا بتواند اعتبارات مصوب را به استان بیاورد و در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در مواجه با بانک‌ها برای دریافت تسهیلات این است که برای وثیقه، بانک‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان همچون سایر شرکت‌های بخش تولیدی و صنعتی نگاه می‌کنند که این منصفانه نیست.

رییس پارک علم و فناری گلستان در خصوص آخرین رتبه‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای خلاق گفت: این رتبه‌بندی از سوی معاونت علمی و فناوری که خود مجوز دانش‌بنیان‌ها را صادر می‌کند، اعلام می‌شود که اکنون گلستان دارای چهار شرکت رتبه یک تولیدی، ۳۶ شرکت رتبه ۲ و ۱۶ شرکت دارای رتبه چهار است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار