معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گلستان:

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: از آنجایی که در سطح کشور میزان عرضه آنتی‌بیوتیک با تقاضا همخوانی ندارد مقداری با کمبود مواجه هستیم و آن میزان از داروهای آنتی‌بیوتیک که در حال حاضر در استان توزیع می‌شود پاسخگوی نیاز متقاضیان نیست.

داروهای آنتی‌بیوتیک توزیع شده در استان پاسخگوی نیاز متقاضیان نیست

به گزارش گلستان 24، پانیذ صدرایی  اظهار کرد: متأسفانه به دنبال کمبودهای کشوری در برخی از اقلام دارویی، این کمبودها در استان گلستان هم احساس شده است.

وی  ادامه داد: برای تأمین شربت های سرماخوردگی استامینوفن ایبوپروفن درمان های علامتی و شربت های سرفه و امثال آن در استان مشکلی وجود ندارد اما برای شربت های آنتی بیوتیکی اطفال با کمبود مواجه هستیم.

صدرایی تاکید کرد: از آنجایی که در سطح کشور میزان عرضه با تقاضا همخوانی ندارد مقداری با کمبود مواجه هستیم و آن میزان از آنتی بیوتیک که در حال حاضر در استان توزیع می شود آنقدر نیست که پاسخگوی نیاز متقاضیان باشد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه بسیاری از افراد بدون نسخه برای تهیه شربت آنتی بیوتیک مراجعه می کنند، گفت: متاسفانه این افراد براساس تشخیص خود بدون نسخه به داروخانه مراجعه کرده تا شربت آنتی بیوتیک دریافت کنند که در این شرایط داروخانه ها با توجه به محدودیت های دارویی موجود امکان پاسخگویی و فروش داروی موردنظر را ندارند از سویی درمان خودسرانه با آنتی بیوتیک می تواند ایجاد کننده مقاومت های آنتی بیوتیکی باشد.

صدرایی با بیان اینکه هر گونه سرماخوردگی فرزندمان نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ندارد، تصریح کرد: مصرف منطقی باید جزو الگوهای زندگی ما قرار گیرد، متاسفانه مصرف غیرمنطقی و خودسرانه برخی داروها اثربخشی آن را کاهش داده برای مثال شربت آموکسی سیلین که در گذشته قدرت پاسخگویی بالایی داشت در حال حاضر اثربخشی آن بسیار کاهش یافته و به سمت تجویز شرب کاموکسی کلاو، سفیکسیم و آزیترومایسین و غیره حرکت کردیم و اگر این استفاده خودسرانه و غیرضرور همچنان ادامه یابد مقاومت به این آنتی بیوتیک ها نیز افزایش می یابد و در درمان بیماران با چالش مواجه خواهیم شد.

وی به اقدامات انجام‌شده برای رفع کمبودهای دارویی اشاره کرد و گفت: با تدابیر اندیشیده شده از سوی سازمان غذا و دارو در کل کشور شرکت های تولید کننده داروی آنتی بیوتیک در سه شیفت و با تلاش گسترده در حال تولید هستند و پیگیر واردات هم هستیم و با این روند پیش بینی می شود توزیع شربت آنتی بیوتیک طی روزهای آتی در استان افزایش یابد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه روند توزیع دارو در کل استان یکسان است، تاکید کرد: ضریب توزیع دارو در داروخانه های شبانه روزی بیشتر خواهد بود، همچنین نزدیک به 20 تا 30 درصد تعداد داروخانه ها افزایش یافته و پراکندگی توزیع موجب می شود تعداد داروهایی که در داروخانه‌ها توزیع می شود قابل توجه نباشد البته اگر مصرف‌ها منطقی باشد همین مقدار توزیع شده نیز کافی خواهد بود.

صدرایی با اشاره به اینکه کمبود دارویی در جهان وقتی اطلاق می شود که هیچ شکلی از آن دارو در کشور موجود نباشد، ابراز داشت: در حال حاضر قرص های سفیکسیم در کشور وجود دارد و این قرص ها قابلیت انحلال در آب را دارد و والدین در صورت لزوم و عدم دسترسی به شربت می توانند قرص را در آب حلال کنند و به عنوان آخرین راه حل آن را انتخاب کنند.

وی به گلایه برخی از شهروندان از تفاوت قیمت دارو در داروخانه‌های سطح شهر اشاره کرد و گفت: قیمت دارو در کل کشور یکسان است و اگر قیمت دارو در یک داروخانه با داروخانه دیگر متفاوت باشد تخلف است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار