مدیرکل امور عشایر گلستان از آغاز کوچ زمستانی عشایر کُرد به این استان خبر داد و گفت: تمهیدات لازم برای سکونت چند ماهه آنان در سه شهرستان مراوه‌تپه، گنبدکاووس و کلاله اندیشیده شده است.

کوچ زمستانی عشایر به مراتع گلستان آغاز شد

به گزارش گلستان 24، رضا علیپوری اظهارداشت: عشایر کوچنده استان‌های خراسان شمالی و رضوی و سمنان هر ساله همزمان با سرد شدن مناطق ییلاقی از ۱۵ آبان کوچ خود را به سمت مراتع قشلاقی استان گلستان آغاز می‌کنند.

وی افزود: همزمان با عشایر کوچنده، عشایر بومی ترکمن گلستان هم از مناطق ییلاقی به سمت مراتع قشلاقی استان کوچ می‌کنند و حضور جامعه عشایری در مناطق قشلاقی تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده ادامه دارد.

به گفته وی، هماهنگی لازم میان مدیران کل امور عشایر استان‌های گلستان، خراسان شمالی، رضوی و سمنان با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در رابطه با شرایط حضور عشایر کوچنده انجام شده و می‌توانند به مدت ۶ ماه از مراتع سه شهرستان مراوه‌تپه، کلاله و گنبدکاووس برای چرای دام و سکونت استفاده کنند.

مدیرکل امور عشایر گلستان بیان کرد: امسال از محل منابع اعتباری سال گذشته طرح تسطیح، رگلاژ و بازگشایی مقاطعی از راه‌های عشایری به طول ۳۰۰ کیلومتر با اعتبار بیش از پنج میلیارد ریال، اجرای خط انتقال به طول ۲.۵ کیلومتر و عملیات تکمیل سایت سرچاهی و ایستگاه پمپاژ برای تامین آب شرب مراوه‌تپه با اعتبار ۲ میلیارد و ۶۳۰ میلیون ریال و در بحث احداث ابنیه فنی شامل پل لوله‌ای، دیوار سنگی و آبنما با اعتبار ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال انجام شده است.

وی افزود: تیم‌های مراکز بهداشت با استقرار در مراتع قشلاقی بر حفظ سلامت و مراقب از عشایر در مقابل شیوع بیماری‌ها فعال هستند و همزمان نیز تیم‌های دامپزشکی بر حفظ سلامت دام‌ها نظارت دارد و امنیت عشایر هم توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی تامین می‌شود.

به گفته وی، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گلستان خبر از افزایش سهمیه ۱۲۵ لیتری ماهانه هر خانوار عشایری داد و منتظر تحقق آن هستیم و سهمیه آرد ماهانه ۱۰۰ تن هم از بهمن سال به ۱۵۵ تن افزایش یافته است.

مدیرکل امور عشایر گلستان ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون هزار و ۸۵ تن آرد میان جامعه عشایری استان توزیع شده است و عملیات آبرسانی به عشایر هم توسط ۱۱ تانکر انجام می‌شود.

گلستان یکی از استان‌های عشایری کشور است که چهار هزار و ۱۲۲ خانوار عشایری شامل هزار و ۸۸۸ خانوار بومی ترکمن و ۲ هزار و ۲۳۴ خانوار کوچنده با مجموع جمعیت افزون بر ۲۳ هزار نفر در مراتع این استان زندگی می‌کنند.

جامعه عشایری گلستان را ۲ تیپ از عشایر کوچنده کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان و عشایر بومی ترکمن استان تشکیل می‌دهند که در مجموع ۷۴۴ هزار راس دام شامل گوسفند، بز، گاو و شتر برای پرورش در اختیار دارند و گوشت قرمز، پشم و شیر از جمله تولیدات اصلی آنان است.

قلمرو زیستی عشایر کوچنده و بومی گلستان ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع شرق استان است و ۶۹ درصد از آنان در مراتع مراوه‌تپه، ۲۵ درصد در گنبدکاووس و ۶ درصد در کلاله حضور داشته و قشلاق می‌کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار