استاندار گلستان :

استاندار گلستان گفت: مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا (ص) در تکمیل طرح‌های زیرساختی، ظرفیت مهم توسعه استان است که باید از آن برای تسریع در احداث پروژه‌ها استفاده کرد.

مشارکت قرارگاه خاتم، شتاب‌دهنده توسعه گلستان است

به گزارش گلستان 24، علی‌محمد زنگانه روز یکشنبه در نشست بررسی اجرای طرح‌های قرارگاه خاتم در گلستان افزود: این قرارگاه در اجرای طرح‌های توسعه‌ای منتظر منابع مالی نمی‌ماند و فعالیت خود را برای رسیدن به مرحله بهره‌برداری باشتاب حداکثری انجام می‌دهد.

وی با تاکید بر پیگیری تزریق اعتبار به قرارگاه خاتم برای اجرای طرح‌های مهم مانند سد نرماب مینودشت، زهکشی اراضی و علاج بخشی خلیج گرگان پیشنهاد کرد: این قرارگاه در اجرای طرح‌های زهکشی و ساخت سد "چایلی" در مراوه تپه با شرکت آب منطقه‌ای، در مرمت و بهسازی آب‌بندهای زراعی و جاده بین مزارع با جهادکشاورزی،  در ساخت راه‌آهن اینچه‌برون - شاهرود و لجستیک راه‌آهن اینچه‌برون با شرکت راه‌آهن شمال شرق و در ساخت بیمارستان طالقانی با دانشگاه علوم پزشکی گلستان مشارکت کند.

 وی همچنین از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان خواست در اجرای قطع درختان واقع در کاسه سد نرماب مینودشت برای شتاب در آماده سازی و آبگیری این سد تلاش کند.

قرارگاه خاتم الانبیا (ص) در گلستان پنج طرح در دست اجرا دارد که شامل ساخت سد نرماب مینودشت، طرح آبرسانی به ۴۰۳ روستای محروم ، زهکشی اراضی شمال استان در قالب ۳۰ و ۵۰ هزار هکتاری و اجرای طرح آبیاری نوین در ۱۵ هزار هکتار است.

 حضور قرارگاه خاتم الانبیا ظرفیتی برای توسعه گلستان

فرمانده سپاه نینوا گلستان هم گفت: حضور قرارگاه خاتم الانبیا ( ص ) در استان ظرفیتی برای شتاب بخشیدن به توسعه منطقه است که باید دستگاه‌های مرتبط به طور همه جانبه از این قرارگاه حمایت کنند.

 سردار علی ملک‌شاهکوهی افزود: مسوولان دستگاه های مرتبط از ظرفیت قرارگاه خاتم در اجرای طرح‌های توسعه‌ای استان استفاده کنند چون این قرارگاه توانمندی خوبی برای اجرای طرح‌های زیرساختی دارد.

استقبال از سرمایه‌گذاری قرارگاه خاتم در گلستان

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان هم در این جلسه گفت: فعالیت عمرانی قرارگاه خاتم نویدبخش توسعه کشور بوده و همه استان‌ها تلاش می‌کنند تا از این ظرفیت استفاده کنند. 

عبدالجلال ایری افزود: گلستان محرومیت زیادی دارد که در پشت چهره سرسبز آن پنهان شده که لازم است از توان مجموعه‌های بزرگی مانند قرارگاه خاتم برای رفع این محرومیت استفاده شود.

وی ضمن استقبال از سرمایه‌گذاری قرارگاه خاتم در گلستان گفت: طرح‌های سرمایه گذاری در ایجاد زیرساخت پرورش ۶ هزار هکتار از مزارع میگوی گمیشان با اعتبار ۱۲ هزارمیلیارد ریالی دولت، ایجاد بندر سبز خزری (تخصصی واردات چوب) گمیشان و شیرین‌سازی آب دریای خزر برای این قرارگاه آماده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان نیز ضمن ارایه گزارشی از وضعیت اجرای طرح های ساخت سد نرماب مینودشت، گفت: ساخت کاسه سد نرماب مینودشت دارای ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی است و طی دو ماه آینده آماده بهره برداری می‌شود.

سیدمحسن حسینی همچنین خواستار مشارکت این قرارگاه در ساخت سد "چایلی" در منطقه مرزی و محروم مراوه‌تپه و اجرای طرح زهکشی اراضی شمال و اولویت‌دار استان در حوزه این شرکت شد.

وی افزود: اکنون برای اجرای طرح زهکشی در سطح ۷۸ هزار هکتار از اراضی اولویت‌دار در شمال گرگان‌رود با سرمایه گذاری ۴ هزار میلیارد ریال فراخوان جذب پیمانکار داده شده که علاقمند به مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا (ص) در این طرح هستیم.

مدیرکل جهادکشاورزی گلستان نیز با اشاره به این که سه طرح حوزه کشاورزی استان توسط قرارگاه خاتم در دست اجرا است گفت: این طرح‌ها شامل زهکشی ۳۰ هزار هکتاری ، ۵۰ هزار هکتاری و ۱۵ هزار هکتاری آبیاری نوین است.

محمد برزعلی همچنین خواستار مشارکت قرارگاه در مرمت و بهسازی آب‌بندان‌های کشاورزی، مرمت و بهسازی جاده بین مزارع به طول ۲ هزار کیلومتر و تامین انتقال آب زمین‌های شیب‌دار در توسعه باغ و گیاهان دارویی به مساحت ۱۰ هزار هکتار شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان نیز با اشاره به مشارکت قرارگاه خاتم در آبرسانی به ۴۳۲ روستای استان گفت: این طرح ۶ هزار و ۱۴۵ میلیارد ریال اعتبار دارد که امسال هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای این طرح تخصیص یافته است.

ایرج حیدریان افزود: حفر و تجهیز ۳۰ حلقه چاه آب، ایجاد ۷۴ مخزن با ظرفیت ۲۲ هزار متر مکعب آب، ایجاد ۱۰ ایستگاه پمپاژ و اجرای شبکه آبرسانی طی ۳۰ ماه از جمله این طرح‌ها است.

وی همچنین خواستار مشارکت قرارگاه در اجرای طرح‌های فاضلاب شهری در علی‌آبادکتول، گرگان، آزادشهر و گنبدکاووس و شیرین‌سازی آب دریای خزر و ایجاد خط انتقال آن به شهرهای مورد نظر شد.

به گفته وی پوشش جمع‌آوری فاضلاب گلستان ۱۸ درصد و میانگین کشوری این رقم ۵۱ درصد است.

حمید سلامتی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز از اجرای طرح قطع درختان کاسه سد نرماب از هفته آینده خبر داد و گفت: علت تاخیر در اجرای آن وجود یک شاکی خصوصی بود.

پیشتر از سوی مسوولان منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان برآورد شده بود که درختان در مساحت ۵۰ هکتار از کاسه سد نرماب قرار دارند که هزار و ۶۹۰ اصله آن دارای قطر بالای ۲۰ سانتی‌متر و بقیه قطر کمتر از ۲۰ سانتی‌متر دارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار