مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: ماموران یگان حفاظت این مجموعه امسال ۵۴۹ کیلوگرم قارچ ترافل که به صورت غیرقانونی از عرصه‌های جنگلی استان برداشت شده بود را در حین قاچاق به سایر نقاط کشور کشف کنند.

امسال ۵۴۹ کیلوگرم قارچ ترافل در گلستان کشف شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ عبدالرحیم لطفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت:‌ قارچ ترافل به عنوان نوعی قارچ خوراکی گران‌قیمت و کمیاب که در زبان محلی به نام دُنبَلان مشهور است به طور معمول بهار و تابستان در مناطق جنگلی دارای پوشش گیاهی انجیلی، بلوط و ولیک رشد می‌کند.

وی رویشگاه اصلی این قارچ خوراکی را جنگل‌های شمال از گیلان تا گلستان اعلام و بیان کرد: برداشت این قارچ از اسفندماه آغاز شده و تا شهریور ادامه می‌یابد و مردم محلی با توجه به قیمت بالای ترافل برای کسب درآمد با تخریب ریشه درختان اقدام به برداشت غیر قانونی این ماده خوراکی می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از نیمه دوم سال ۹۸ برداشت قارچ ترافل از جنگل‌ها ممنوع اعلام شد اما با مجرمان آن برخوردی صورت نمی‌گرفت تا اینکه در اواخر سال گذشته با پیگیری اداره حقوقی این سازمان و قوه قضایه راهکارهای قانونی به دادگستری استان‌ها ابلاغ شد که طبق آن برای جمع‌آوری کنندگان این قارچ قرار مجرمیت اعمال می‌شود.

لطفی افزود: بر این اساس نیروهای منابع طبیعی با گشت زنی در جنگل‌های هیرکانی در صورت مشاهده یا دریافت گزارش جمع آوری قارچ ترافل، حمل، خرید و فروش آن اقدام به شناسایی و دستگیری متخلفان و معرفی آنان به دستگاه قضایی می‌کنند.

وی تصریح کرد: امسال در مجموع ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی استان توانستند ۵۴۹ کیلوگرم قارچ ترافل قاچاق به ارزش حدود ۹ میلیارد ریال را در شهرستان‌های آزادشهر، مراوه‌تپه و مینودشت کشف کنند و در این رابطه ۶ متهم دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اضافه کرد: آخرین مورد مربوط به شب گذشته است که ماموران یگان حفاظت در بازرسی از محموله‌های جنگلی در ایست و بازرسی تیل آباد آزادشهر موفق به کشف ۵۰۰ کیلوگرم قارچ ترافل در حال حمل از مینودشت به تهران شدند.

لطفی با تاکید بر اینکه جمع آوری این گونه قارچ‌ها به جنگل‌های منطقه خسارت‌های غیرقابل جبرانی وارد می‌کند از مردم استان خواست در صورت مواجه شدن با چنین افرادی، موارد را به سامانه ۱۵۰۴ یا ۱۳۹ اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا، محدوده زیستگاهی ترافل در حوزه شرق گلستان به ویژه گالیکش است هر چند در مناطقی از مینودشت، علی آباد کتول و گرگان نیز رویش این قارچ گزارش شده است.

برداشت بی رویه و غیر اصولی قارچ ترافل به دلیل قیمت بالای آن به معضلی برای مناطق جنگلی استان تبدیل شده است.

از این قارچ در صنایع داروسازی، تولید روغن های معطر، صنایع غذایی و رستوران ها استفاده می شود و به سبب کمیاب بودن، متقاضیان برای خرید آن بهای گزافی پرداخت می‌کنند که قیمت بالای ترافل جوامع پیرامون این زیستگاه‌ها را وادار به هجمه و دست اندازی به این ثروت الهی کرده است.

گلستان با مساحتی در حدود ۲ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۱۳۰ هکتار از شمال با ترکمنستان، از شرق با خراسان شمالی، از غرب با مازندران و جنوب با سمنان همسایه است.

اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار بوده که شامل ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع (شمال استان)، ۲۰ هزار هکتار اراضی ساحلی و اراضی مستثنیات و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار اراضی موات است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار