رئیس سازمان عشایری کشور:

رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: مجوز ساخت بزرگترین میدان فروش دام زنده شمال کشور در گنبدکاووس صادر شد و این طرح که ۴۰۰ شغل ایجاد می‌شود که از منابع ملی تخصیص اعتبار خواهد شد.

مجوز ساخت بزرگترین میدان فروش دام زنده شمال کشور در گنبدکاووس صادر شد

به گزارش خبرنگار گلستان 24، عباس پاپی زاده  در همایش شبانان و گله داران و تجلیل از جامعه عشایری گلستان در گنبدکاووس اظهارکرد: عشایر می‌توانند از منابع ارزان قیمت صندوق خود از ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت برای زنجیره تولید گوشت قرمز بدون وثیقه وام بگیرند.

وی افزود: در این راستا عشایر و فرزندان تحصیل کرده آن‌ها می‌توانند با تشکیل خوشه‌های ۱۰ تا ۲۰ نفره نسبت به تشکیل پرونده و دریافت وام اقدام کنند.

رئیس سازمان امور عشایر کشور همچنین از اجرای طرح مرتعداری جایگزین پروانه چرای دام عشایر خبر داد و گفت: با اجرای این طرح عشایر احساس مالکیت ۳۰ ساله بر مراتع تعیین شده خواهند شد و اجازه ساخت یک واحد مسکونی عشایری را نیز کسب می‌کنند.

وی با بیان اینکه کمک به تامین امنیت غذایی، امنیت مرز‌ها و تامین ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور ۲ نقش اساسی و ماندگار عشایر است که باید قدردان آن‌ها باشیم ادامه داد: تعرض به ایل‌راه‌ها با توجه به قوانین مصوب موجود ممنوع است و نهاد‌های نظارتی از جمله سازمان بازرسی باید با متخلفان برخورد کند.

وی ادامه داد: حتی اگر یک دستگاه دولتی مانند راه و شهرسازی اقدام به تصرف بخشی یا تمام ایل راه عشایری کند باید با احداث ابنیه بر روی ایل راه و یا تامین زمین مناسب برای ایل‌راه جایگزین اقدام کند.

وی ادامه داد: با حذف نرخ ارز ترجیحی قیمت گوشت طیور حدود ۶۰ هزار تومان مصوب شد که خوب بود، اما در بحث گوشت قرمز با توجه به گرانی آن از یک طرف و کاهش قدرت خرید مردم، مشکلاتی را برای تولید کننده ما یعنی جامعه عشایری ایجاد کرد.

وی گفت: با توجه به افزایش نهاده‌های دامی عشایر گوشت را با قیمت بالا تولید، اما ارزان می‌فروخت که این موضوع سبب وارد شدن ضرر به عشایر شد.

پاپی زاده ادامه داد: براساس قانون سهمیه آرد هر نفر از عشایر ۱۲ کیلو و ۲۰۰ گرم در ماه است که باید توسط شورای آرد و نان هر شهرستان و استان در اختیار عشایر قرار گیرد ضمن اینکه در بحث سوخت هم شرکت نفت باید مطابق سهمیه ابلاغی آنرا تامین و در اختیار عاملین توزیع قرار دهد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار