مدیرکل گمرکات گلستان:

مدیرکل گمرکات گلستان گفت: دیپلماسی دولت سیزدهم و مدیران ارشد آن در گلستان برای توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی با کشورهای همسایه از جمله کشورهای آسیای میانه و رفع محدودیت‌ کرونایی از سوی ترکمنستان عامل اصلی افزایش تردد روزانه کامیون‌های ترانزیت داخلی و خارجی از گمرک اینچه‌برون بود.

توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه ره آورد دیپلماسی دولت سیزدهم

به گزارش گلستان 24، سیدابراهیم حسینی اظهار کرد: تردد کامیونی از مرز اینچه‌برون که پس از حدود سه سال توقف از چند ماه قبل با ۲۵ دستگاه شروع شده بود با سه برابر افزایش به حدود ۷۰ دستگاه رسید.

حسینی ادامه داد: گمرک اینچه‌برون ظرفیت تردد روزانه ۱۴۵ کامیون‌ ترانزیتی را دارد به شرط آنکه کشور همسایه نیز همکاری و همراهی بیشتری در این خصوص داشته باشد.

مدیرکل گمرکات گلستان بیان کرد: افزایش ترددهای کامیونی و ترانزیتی از مرز اینچه‌برون و بیشترشدن حمل و نقل ریلی از این پایانه مرزی و همچنین ایجاد حداقل ۳۰۰ شغل برای اهالی مرزنشین بخشی از تاثیر مثبت فعالیت این منطقه بر اقتصاد ساکنان منطقه و گلستان است.

از اواخر سال ۱۳۹۸ و به دنبال همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ در بیشتر کشورهای جهان و ایران، ترکمنستان اجازه ورود کامیون و تریلی‌های ترانزیت و حتی قطارهای باری را از طریق پایانه مرز اینچه‌برون گلستان به این کشور نداد تا اینکه پس از فروکش کردن موج اول شیوع کرونا و با رایزنی‌های بین مقامات ۲ کشور، از سوم تیرماه سال ۱۳۹۹ مبادلات ریلی بین ایران و ترکمنستان از طریق این مرز زمینی از سرگرفته شد ولی محدودیت بوسیله کامیون برای تردد در این کشور وجود داشت.

وی همچنین از فراهم شدن برخی تسهیلات برای کامیون‌های ترانزیتی هم خبر داد و گفت: در گذشته کامیون‌های ترانزیتی برای عبور از مرز اینچه برون حداقل ۴۸ تا ۷۲ ساعت توقف می‌کردند اما اکنون به محض ورود و انجام فرایند اداری و نظارتی همان روز می‌توانند، عبور کنند.

حسینی از رایزنی و پیگیری‌ وزارت امور خارجه و گمرک جمهوری اسلامی برای برقراری تردد مسافری بین ۲ کشور ایران و ترکمنستان از طریق مرز زمینی اینچه‌برون خبر داد و اضافه کرد: با وجود وعده کشور همسایه تاکنون این پیگیری‌ها به سرانجام نرسیده است.

مدیرکل گمرکات گلستان ادامه داد: با رفع محدودیت ترددهای مسافری، بازارچه مرزی اینچه برون بیشتر از شرایط فعلی رونق خواهد گرفت که امیدواریم این اتفاق هرچه سریعتر محقق شود.

حسینی، پیگیری ایجاد دروازه مشترک بین ایران و ترکمنستان از سوی وزارت امور خارجه و حوزه روابط بین المللی وزارت امور اقتصادی و دارایی را از دیگر اقدامات گمرکات گلستان دانست و گفت: با ایجاد این دروازه، نیازی به دوبار بازدید کردن کالاهای صادراتی یا وارداتی کامیون‌های ترانزیتی و صرف وقت و هزینه اضافی از سوی صاحبان کالا و رانندگان نیست.

وی همچنین از رشد ۲۳ درصدی صادرات غیرنفتی گلستان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: در این مدت ۳۰۱ هزار و ۴۲۹ هزار تن انواع کالاهای غیرنفتی از مبادی گمرکی این استان به ارزش ۱۸۲ میلیون و ۹۲۱ هزار دلار صادر شد.

حسینی افزود: این حجم صادرات کالاهای غیرنفتی اگرچه از لحاظ وزنی هشت درصد کاهش دارد اما به لحاظ ارزش دلاری ۲۳ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده و به ۳۳ کشور جهان صادر شده است.

مدیرکل گمرکات گلستان اضافه کرد: در ۱۰ ماه گذشته ۲۲ هزار و ۳۳۰ تن انواع کالا به ارزش ۴۱ میلیون و ۸۴۸ هزار و ۲۳۲ دلار از طریق گمرک مرزی اینچه‌برون و از ۱۶ کشور وارد استان شد که به لحاظ وزنی ۴۰ درصد بیشتر اما به لحاظ ارزش دلاری ۱۶ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است.

وی همچنین درخصوص حجم و ارزش صادرات عبوری از گمرکات گلستان طی ۱۰ ماه گذشته بیان داشت: در این مدت حدود ۲۱۵ هزار و ۴۵۹ تن انواع کالا به ارزش افزون بر ۱۱۶ میلیون دلار صادرات عبوری داشتیم که از نظر وزنی ۱۷۴ و از لحاظ ارزش دلاری ۲۰۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

حسینی، درآمد وصولی گمرکات گلستان از ابتدای فروردین تا پایان دی‌ماه امسال را حدود هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این میزان درآمد ۱۶۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار