رییس اداره امور مراتع و بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت:۳۱۰ هزار هکتار مراتع بیابانی در گلستان وجود دارد و ۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی ابلاغی سال مالی ۱۴۰۱ برای اجرای عملیات مقابله با بیابانزایی و احیای مراتع با اجرای طرح‌های مرتعداری تخصیص یافت.

 ۳۱۰ هزار هکتار مراتع بیابانی در گلستان وجود دارد

به گزارش گلستان 24، تاج‌قلی فرهنگ‌دوست اظهار کرد: طرح‌های بوته‌کاری در مراتع گلستان از دهه ۷۰ با هدف تقویت مراتع فقیر آغاز شد که با شدت گرفتن خشکسالی از سال ۱۳۹۵ ردیف بودجه مستقل برای بیابانزدایی اختصاص یافت.

وی گفت: خشک‌شدن ۱۰ درصد از این سطح گسترده نهال‌کاری، طبیعی بوده و تلاش می‌کنیم علاوه بر حفاظت از نهال‌های باقیمانده، هر سال بر سطح این نهال‌ها افزوده کنیم.

فرهنگ‌دوست از وجود ۳۱۰ هزار هکتار مراتع بیابانی در گلستان خبر داد و گفت: ۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی ابلاغی سال مالی ۱۴۰۱ برای اجرای عملیات مقابله با بیابانزایی و احیای مراتع با اجرای طرح‌های مرتعداری تخصیص یافت.

رییس اداره امور مراتع و بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: عملیات مقابله با بیابانزایی در قالب طرح‌های مرتعداری شامل بوته کاری، ذخیره نزولات آسمانی (مانند احداث هلالی آبگیر)، کپه کاری، تامین آب شرب دام و بذرپاشی مراتع ییلاقی به ۲ صورت مشارکتی و پیمانکاری انجام می‌شود.

فرهنگ دوست افزود: از محل اعتبارات تخصیصی سال ۱۴۰۱ عملیات بوته‌کاری در هزار و ۱۰۰ هکتار انجام شد و تلاش داریم تا پایان امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال برای بیابانزایی تولید شود.

وی ادامه داد: همچنین عملیات مدیریت هرز آب (هلالی آبگیر) در سطح ۷۰۰ هکتار، عملیات کنترول فرو با بذرپاشی در سطح ۳۰۰ هکتار و مراقبت و نگهداری سنواتی از طرح‌های اجرایی در سطح ۷۱۰ هکتار در حال انجام است.

رییس اداره امور مراتع و بیابان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اظهارکرد: برای حمایت از دامداران منطقه توزیع ۱۳۳ دستگاه پنل خورشیدی میان آنان آغاز ‌شد و ساخت ۸۰ دستگاه آبشخور فلزی هم در برنامه است.

فرهنگ دوست گفت: ۵ هزار و ۳۰۰ خانوار شامل عشایر و دامداران بومی منطقه پروانه چرای دام در سطح ۸۶۲ هزار هکتار از مراتع ییلاقی و قشلاقی گلستان را دارند که این مراتع به ۲۷۵ فقره تقسیم و تاکنون ۲۱۲ فقره آن به دامداران دارای مجوز چرا واگذار شد.

وی بیان کرد: ۳۱۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع ملی این استان به‌ویژه در نواحی شمالی آن در معرض بیابانی‌شدن قرار دارد که از این مقدار ۱۳۰ هزار هکتار آن تحت تاثیر فرسایش بادی است.

رییس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: از مجموع ۱۳۰ هزار هکتار منطقه تحت تاثیر فرسایش بادی در استان ۱۳ هزار هکتار با شدت زیاد، ۹۶ هزار هکتار با شدت متوسط و ۲۱ هزار هکتار با شدت کم درگیر خیزش غبار و ریزگردها هستند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار