معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) گلستان گفت: با آغاز فصل پرورش کرم ابریشم، ۲ هزار و ۵۰۰ جعبه تخم نوغان برای پرورش پیله تر به‌صورت رایگان بین مددجویان و اقشار آسیب‌پذیر استان توزیع می‌شود.

۲ هزار و ۵۰۰ جعبه تخم نوغان آماده توزیع بین مددجویان کمیته امداد گلستان است

به گزارش گلستان 24، مهدی نظری اظهار کرد: پارسال ۴۴ تن پیله تر توسط مددجویان کمیته امداد گلستان تولید شد که امسال پیش بینی می شود با توزیع این میزان تخم نوغان، مددجویان گلستانی ۵۰ تُن پیله تر تولید کنند.

وی اظهار کرد: مددجویان کمیته امداد در شهرستان های مینودشت، مراوه تپه، گالیکش، کلاله، رامیان، آزادشهر، مراوه تپه، کلاله و گنبدکاووس بیشترین فعالیت در زمینه نوغانداری را دارند.

وی بیان کرد: از ۱۵۵ هزار نفر جمعیت زیر پوشش این نهادبیش از هزار و ۲۰۰ نفر به نوغانداری و پرورش کرم ابریشم اشتغال دارند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) گلستان با اشاره به کوتاه کردن دست دلال و واسطه ها در خرید محصولات تولیدی مددجویان گفت: تلاش کمیته امداد گلستان در سال گذشته افزایش سهم بازار در تولید پیله تر ابریشم و افزایش و تثبیت قیمت خرید پیله تر، از مددجویان بود که با افزایش ۱۰ درصدی قیمت خرید پیله نسبت به بازار، بیش از ۱۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پیله تر از مددجویان خریداری شد که در سال جاری هم به این مهم توجه خواهیم داشت.

نظری افزود: نوغانداری در گلستان از اواخر فروردین ماه با شکوفایی درختان توت آغاز شده و تا اواخر خردادماه ادامه دارد و مدت زمان نگهداری از هر جعبه تخم نوغان تا تولید محصول ۴۵ روز است.

وی اظهار داشت: توسعه صنعت نوغانداری در بین مددجویان استان گلستان نیازمند توسعه و ایجاد توتستان های بیشتری در استان است که تحقق این هدف به حمایت دستگاهها و سازمان ها از جمله شهرداری‌ها، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی برای توسعه کاشت نهال توت در اراضی بلا استفاده و مبلمان شهری نیاز دارد.

وی همچنین خام فروشی را یکی از مشکلات نوغانداران گلستانی دانست و گفت: تولیدات پیله تر ابریشم استان برای فرآوری به استان های دیگر ارسال می شود که راه اندازی صنایع تبدیلی و وابسته علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای تولیدکنندگان، به ایجاد فرصت های شغلی بیشتر در صنعت های مختلفی به ویژه در نخ ریسی ابریشم، ابریشم بافی، دوخت لباس های سنتی ابریشمی، تولید عروسک های محلی، و همچنین توسعه استفاده پیله در صنایع آرایشی و زیبایی و حتی درمانی منجر خواهد شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار