رییس بخش خاک و آب مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: زراعت برنج به شیوه غرقابی بازده تولید این محصول برای کشت دوم را به خاطر متراکم شدن خاک ناشی از فعالیت زیاد ماشین‌ آلات کشاورزی برای آماده‌سازی، کاهش می‌دهد.

کشت غرقابی، بازدهی برداشت دوم از شالیزارها را کاهش می‌دهد

به گزارش گلستان 24، محمدرضا پهلوان راد اظهار کرد: کاهش راندمان تولید محصول کشاورزی بعد از زراعت برنج براساس مطالعه 2 سال اخیر محققان به دست آمده است.

وی یادآور شد: زمین‌هایی که به زراعت برنج اختصاص می‌یابد طی عملیات آماده‌سازی زمین خاک متراکم می‌شود و در خاک‌های با بافت سنگین در عمق ۵۰-۲۵ سانتیمتر یک لایه سخت متراکم (سخخ لایه شخم) تشکیل می‌شود که مانع نفوذ ریشه به عمق‌های پایین‌تر است.

وی بیان کرد: بعد از کشت شالی، کاهش رشد ریشه سبب کاهش جذب عناصر غذایی و رطوبت و در نهایت سبب کاهش رشد و عملکرد و فشردگی خاک سبب کاهش قابلیت نگهداری آب در خاک خواهد شد.

این محقق مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان پیشنهاد کرد بهره‌برداران برای ممانعت از متراکم شدن خاک کشاورزی علاوه بر استفاده از شیوه‌های کشت خشکه کاری، افزایش بقایای گیاهی و کودهای دامی به خاک و کشاورزی حفاظتی، در خاک‌هایی که سخت لایه شخم تشکیل شده با استفاده از «زیرشکن» اقدام به از بین بردن این سخت لایه کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار