رییس بخش گیاه پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: ۵۰ درصد طرح‌های پژوهشی این مرکز سفارشی بوده که توسط نهادهای اجرایی و واحدهای تولیدی استان درخواست می‌شود.

۵۰درصد طرح‌های گیاه‌پزشکی مرکز تحقیقات کشاورزی گلستان سفارشی است

به گزارش گلستان ۲۴؛ حجت اله ربانی نسب روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زمان اجرا و اعلام نتیجه هر طرح پژوهشی بخش گیاه پزشکی این مرکز تحقیقاتی به دستگاه ها یا واحدهای تولیدی طرف قرارداد یک تا ۲ ساله است.
وی استقبال متقاضیان در واگذاری طرح های پژوهشی خود به این مرکز تحقیقاتی کشاورزی را در سال های اخیر مطلوب ارزیابی و اضافه کرد: این استقبال و اختصاص یک درصد از اعتبارات پژوهشی خود به این امر در واقع کمک به حل چالش های کشاورزی و رونق تولید است.
وی اضافه کرد: اکنون ۲۵ طرح پژوهشی از سوی محققان بخش گیاه پزشکی کشاورزی استان از محل جذب اعتبارات ملی و استانی در دست اجراست.
ربانی نسب بر تقویت حمایت مالی بیشتر از این بخش تحقیقاتی استان تاکید کرد و گفت: سالانه ۱۰ میلیارد ریال اعتبار ملی نیاز است تا کمبود اعتبارات پژوهشی در این حوزه  حل شود.

لزوم سرمایه گذاری در افزایش آگاهی بهره برداران 
رییس بخش گیاه پزشکی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جهادکشاورزی گلستان گفت: سرمایه گذاری در این بخش با هدف بهره گیری از شیوه های نوین ضروری است تا اثرگذاری آن را در پیشگیری و کاهش بیشتر خسارت ناشی از آفات و بیماری ها را شاهد باشیم.
به گفته وی به طور میانگین سالانه ۳۰ درصد تولیدات کشاورزی در دنیا و ایران براثر وجود آفات و بیماری ها، علف های هرز و ضایعات محصولات کشاورزی از بین می رود.
مطابق آمار وزارت جهادکشاورزی، در کشور سالانه ۱۵۰ میلیون تن محصولات کشاورزی ظرفیت تولید وجود دارد ولی ۱۲۰ میلیون تن آن در دسترس قرار می گیرد.
فعالیت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان سال ۱۳۳۶ در گرگان آغاز شد و اکنون دارای هشت ایستگاه تحقیقاتی و ۲ مرکز آموزشی است که به گفته ابوالفضل فرجی رییس این مرکز، سالانه بیش از ۲۵۰ طرح تحقیقاتی در حوزه های منابع طبیعی، آبخیزداری، آب و خاک، صنایع‌غذایی، تولید بذر، نهال، گیاه پزشکی و دامپروری  توسط ۶۷ محقق تهیه می شود.
در سال زراعی  ۹۹ - ۹۸ پنج میلیون و ۴۰۳ هزار تن انواع محصول به ارزش ۲۵۰ هزار میلیارد ریال در استان گلستان تولید شد که از این مقدار تولید چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تن تولیدات زراعی، حدود ۷۰۰ هزار تن تولیدات دامی، ۳۴۰ هزار تن تولیدات باغی، ۲۴۰ هزار تن تولیدات جنگل و مرتع و بقیه در حوزه صید و ماهیان پرورشی بود.

بهره برداران کشاورزی گلستان در تولید ۱۵ محصول راهبردی شامل تولید دانه های روغنی کلزا ، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج) پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را در اختیار دارند.

استان گلستان افزون بر ۲۲۰ هزار بهره بردار کشاورزی دارد که دست کم ۱۵۰ هزار آنها در حوزه زراعی و باغی مشغول هستند و بیش از ۹۰ درصد آنها خرده مالک با مدیریت حداکثر چهار هکتار زمین هستند.

گلستان با وسعت بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت ، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع، ۴۵۲هزار هکتار جنگل، ۶۵۳ هزار هکتار زمین زراعی، ۳۲ هزار هکتار باغ و چهار میلیون واحد دامی دارد.

اقتصاد اصلی ساکنان گلستان با جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر برپایه کشاورزی استوار است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار