کارشناس طرح بازسازی و نوسازی قنوات گلستان:

کارشناس طرح بازسازی و نوسازی قنوات گلستان گفت: حدود سه درصد آب مورد نیاز بخش کشاورزی استان توسط قنوات تأمین می‌شود و از این سازه‌ها سالانه افزون بر ۴۳ میلیون مترمکعب آب برداشت می‌شود.

حدود سه درصد آب مورد نیاز بخش کشاورزی استان توسط قنوات تأمین می‌شود

به گزارش خبرنگار گلستان 24، حسین خیرآبادی افزود: از مجموع قنات‌های گلستان، ۱۸۰ رشته دایر بوده و قدیمی ترین کاریز استان هم با طول فعلی حدود دو هزار و ۵۰۰ متر و قدمت افزون بر هزار سال در روستای «سرکلاته» کردکوی همچنان پابرجا است.

وی گفت: همچنین آبدهی قنات‌های گلستان که حدود ۷۰ رشته آن فصلی است از حدود دو لیتر تا ۶۰ لیتر بر ثانیه و عمق مادرچاه (اولین چاه) از پنج تا ۳۳ متر نوسان دارد.

خیرآبادی بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد قنوات استان در دشت‌ها استان واقع شده که تخریب آنها باعث از بین رفتن اراضی کشاورزی حاصلخیز می‌شود.

وی گفت: در مجموع اعتبارات سال گذشته ۹.۵ میلیارد تومان برای مرمت و احیای مجموعاً حدود ۳۰ رشته قنات پیش بینی شده بود که عملیات اجرایی نیمی از این قنوات در دست اقدام است.

کارشناس طرح بازسازی و نوسازی قنوات گلستان افزود: براساس آخرین آمارها حدود ۲۵ مقنی دارای رتبه پیمانکاری از سوی سازمان مدیریت هستند.

خیرآبادی بیان کرد: احیا و مرمت قنات توسط مقنیان خبره انجام می‌شود و بیشتر مقنیان فعال فعلی از افراد میانسال و مسن تشکیل شده است و جوانان رغبتی برای فراگیری این فن و حرفه اصیل ایرانی از خود نشان نمی‌دهند.

خیرآبادی گفت: یک مقنی کاربلد باید در مباحثی مانند عملیات لایروبی و ریزش‌برداری کوره قنات، بازکردن میله چاه‌های مسدود قنات، حفر میله چاه جدید، بغل تراشی و نوکنی کوره قنات، کول گذاری مسیر کوره قنات، طوقه‌چینی و در پوش‌گذاری میله چاه‌های قنات، چهار طاق زنی، لایروبی هرنج قنات و اصلاح و بازسازی مظهر قنات، خاکبرداری و خاکریزی اطراف میله چاه‌ها تبحر داشته باشد.

وی گفت در حال حاضر عملیات مرمت و بهسازی قنات‌ها با آورده ۱۵ درصدی مالکان و کشاورزان و ۸۵ درصدی دولت انجام می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار