سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان با اشاره به افزایش تقاضا برای خرید دام زنده ویژه عید قربان، گفت: عشایر استان در حال پرواربندی دام‌ها هستند و مشکلی برای تامین دام زنده متقاضیان در استان وجود ندارد.

مشکلی برای تامین دام زنده ویژه عید قربان در گلستان وجود ندارد

به گزارش گلستان 24،  احمد پرتانی میانگین عرضه روزانه دام زنده در میدان دام گنبدکاووس به عنوان یکی از بزرگترین میدان‌های دامی کشور را ۲ هزار رأس اعلام و اظهار کرد: از چند روز گذشته به مرور سطح تقاضا بیشتر شده و به طور میانگین روزانه ۲ هزار و ۲۰۰ رأس دام در این میدان عرضه می‌شود.

وی افزود: با توجه به اهمیت تقویت زنجیره تولید گوشت قرمز، سال گذشته ۱۴۰ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی به ۲۰۰ نفر از عشایر استان پرداخت شد تا با کمترین مشکلات دام‌های خود را آماده ورود به بازار کنند لذا در شرایط فعلی مشکلی برای تأمین دام زنده وجود ندارد.

به گفته وی، گلستان جزو استان‌های است که بیشترین سهمیه از تسهیلات پرواربندی را به خود اختصاص داده و امسال هم با تأمین منابع اعتباری لازم ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از عشایر استان آماده دریافت تسهیلات هستند.

سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان یادآور شد: سال گذشته در سه روز مانده به عید قربان ۹ هزار رأس دام در میدان دام گنبدکاووس عرضه شد که انتظار می‌رود امسال هم این روند تکرار شود.

پرتانی قیمت هر کیلو دام زنده را در روز عید قربان سال گذشته ۸۰۰ هزار ریال اعلام و اظهارکرد: امروز این قیمت با افزایش بیش از ۲ برابری به کیلویی یک میلیون و ۶۲۰ هزار ریال تا یک میلیون ۶۸۰ هزار ریال رسیده در حالی که هزینه نهادها پنج برابر افزایش یافته لذا می‌طلبد برای بیشتر شدن انگیزه در عشایر تسهیلاتی ویژه خرید نهادها به آنان پرداخت شود.

وی با تاکید بر نیاز سالانه عشایر گلستان به هشت هزار میلیارد ریال منابع مالی برای تأمین نهاده‌های مورد نیاز، افزود: تأمین این مقدار منابع مالی در قالب «سرمایه در گردش» نیاز به همراهی بیشتر بانک‌ها با جامعه عشایری این استان دارد.

سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان گفت: انتظار جامعه عشایر استان از بانک‌ها برای تقویت زندگی و ادامه فعالیت تولیدی خود (تولید گوشت قرمز) حمایت تسهیلاتی بانک‌ها در شرایط خشکسالی فعلی با قبول پروانه چرا و برگ‌های هویتی آنان به‌عنوان وثیقه است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار