کارشناس مسوول آبیاری‌ تحت فشار مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس در شرق استان گلستان، از تجهیز ۲۳ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی این شهرستان مرزی با اقلیم خشک و نیمه بیابانی مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری خبر داد و گفت: توسعه این نوع آبیاری‌ها باتوجه به کمبود منابع آبی و خشکسالی امری ضروری است.

۲۳ هزار هکتار از اراضی زراعی گنبدکاووس به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شدند

به گزارش گلستان 24، مرضیه قدیری اظهار کرد: از مجموع ۱۶۱ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی گنبدکاووس، ۷۰ هزار هکتار آن دسترسی به منابع آبی دارند که از این مقدار تنها ۵۰ هزار هکتار آن قابلیت اجرای شیوه‌های نوین آبیاری را دارند.

وی یادآور شد: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در گنبدکاووس از سال ۱۳۷۲ شروع شده و تاکنون به ۲۳ هزار هکتار رسیده است ضمن اینکه در صورت تخصیص اعتبارات لازم این شهرستان قابلیت تجهیز سالانه حدود سه هزار هکتار اراضی مستعد را به روش‌های نوین آبیاری دارد.

قدیری بابیان اینکه در سال گذشته هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی گنبدکاووس به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شد، ادامه داد: با وجود اینکه هنوز اعتبارات امسال ابلاغ نشده اما تاکنون برای ۸۰۰ هکتار از سوی متقاضیان طرح آماده اجرا تهیه شده است.

ارشناس مسوول آبیاری‌ تحت فشار مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس همچنین بیان داشت: در سال گذشته سقف کمک بلاعوض دولت برای اجرای یکی از سه شیوه آبیاری نوین (بارانی، قطره‌ای و استفاده از ماشین‌های آبیاری) به ترتیب ۴۰۰، ۵۰۰ و ۴۵۰ میلیون ریال برای هر هکتار بود.

وی، میانگین هزینه اجرای هر هکتار آبیاری نوین را بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: معمولا سقف کمک بلاعوض دولت نیز هر ساله متناسب با رشد دستمزدها و قیمت‌ها، افزایش می‌یابد.

قدیری، کاهش و صرفه جویی در مصرف آب و جلوگیری از هدررفت آن، افزایش راندمان بهره‌وری، کاهش هزینه‌های کارگری، جلوگیری از رشد علف‌های هرز و افزایش تولید در واحد سطح را از مهمترین مزایای اجرای سیستم‌های آبیاری نوین برشمرد و افزود: باتوجه به کمبود منابع آبی و خشکسالی‌های اخیر برخی کشاورزان گنبدکاووس هم با درک این موضوع به صورت خود جوش نسبت به اجرای یکی از شیوه‌های نوین آبیاری اقدام کردند.

وی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود، بین سه تا پنج هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی گنبدکاووس به صورت خود اجرایی به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شدند.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار