نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس:

نماینده مردم علی آباد در مجلس با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه در حوزه‌های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، آموزشی، اجتماعی و ... نیاز به بازنگری مجدد دارد، از تحمیل بار مالی به دولت در این لایحه خبر داد.

برنامه هفتم نیاز به بازنگری مجدد دارد

به گزارش خبرنگار گلستان 24،رحمت اله نوروزی در نشست علنی امروز (دوشنبه، 3 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران، گفت: متأسفانه این برنامه 16 هزارهمت بار مالی به دولت تحمیل کرده است و 3 همت از درآمدهای دولت کاسته، ضمن آن که 991 حکم به برنامه اضافه شده است، همچنین با اضافه کردن حدود 27 نهاد و سازمان جدید، 35 حکم ساختار اداری حذف و 118 حکم به جزئیات اضافه شده و 17 مورد نظامات اداری خاص و تبعیض‌آمیز در حوزه حقوق و دستمزد افزوده شده است که موجب افزایش بی‌عدالتی خواهد شد.

نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین حذف نگاه مسئله‌محور و ماهیت بودجه‌ای را نیز باید به مشکلات برنامه تدوین شده هفتم افزود ضمن آن که عدم توجه به معضلات آب، برق، گاز و تصفیه فاضلاب به ویژه در شهرک‌های صنعتی و عدم توجه به مداخلات دولتی مانند ممنوعیت صادرات، محدود شدن اشتغال به کسب و کارهای خرد خانگی و عدم تناسب با ایجاد سالانه یک میلیون شغل که دغدغه حضرت آقا نیز بوده است و ... از دیگر معضلات و مشکلات برنامه هفتم توسعه به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه 95 درصد مراجعان به دفاتر نمایندگان در سراسر کشور پیرامون موضوع اشتغال است، افزود: منابع مالی لازم برای حل و فصل بانک‌های ناسالم در نظر گرفته نشده و ناترازی بانک‌ها معضلی است که برای آن فکری نشده است. عدم توجه کافی، متغیرهای کلان در گسترش فقر، بهبود رشد اقتصادی، ارائه شاخص‌های محرومیت، ارائه شاخص‌های کلی و بدون برنامه مشخص، عدم توجه کافی به توسعه صنعتی مناطق محروم، عدم توجه به رفع خلأ عملکرد مسئولان کشاورزی، تقویت صادرات بخش کشاورزی نیز از جمله موضوعات مهمی است که باید در برنامه هفتم به آن توجه کرد.

نوروزی مطرح کرد: امروز باید وام‌های اساسی در منطقه اوراسیا و کشورهای همسایه در حوزه صادرات محصولات کشاورزی داشته باشیم ضمن آن که عدم توجه به مسئله کلان آب و تغیر اقلیم موضوع مهم دیگری است که در لایحه به آن پرداخته نشده این در حالی است که چندین سال است با مسئله خشکسالی روبرو هستیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم عدم توجه به بند (10) سیاست‌های کلی برنامه نسبت به هدف‌گذاری دیپلماسی انرژی مبنی بر تبدیل شدن ایران به مرکز مبادلات انرژی و هاب منطقه را موضوع مهم دیگری دانست و افزود: عدم سرمایه‌گذاری دقیق در حوزه نفت و گاز و عدم برنامه‌ریزی برای مدیریت یارانه انرژی و عدم تخصیص منابع برای ارائه پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف، همچنین عدم توجه کافی به بهینه‌سازی در بخش ساختمان از دیگر موضوعات مهمی است که پرداختن به آن در برنامه هفتم ضروری است چرا که ایران از جمله کشورهایی است که بیشترین هدررفت انرژی را دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: توجه به استانداردهای ساخت، هوشمندسازی کنتورها، توجه به ساخت مسکن روستایی نیز از موضوعاتی است که امام راحل و رهبری عزیز بارها به این موضوع پرداخته‌اند تا روستاییان مجبور به آمدن به حاشیه شهرها نشوند.  

وی با بیان اینکه 48 درصد استان گلستان روستایی است لذا باید زیرساخت‌های لازم زندگی روستایی را برای مردم فراهم کرد، گفت: عدم ارائه اهداف کمی برای نوسازی، بهسازی و ایمن‌سازی مساکن روستایی و عدم ارائه برنامه برای جلوگیری از آسیب‌پذیری در مقابل بلاهای طبیعی، عدم ارائه اهداف کلی برای استفاده از بافت‌های فرسوده و متروکه روستایی برای ساخت مسکن جدید، عدم ارائه برنامه در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز از جمله موضوعاتی است که باید در برنامه مورد توجه قرار گیرد چرا که امروز طلاق، اعتیاد، تهاجم فرهنگی و دیگر آسیب‌های اجتماعی افزایش داشته است.

نوروزی اضافه کرد: عدم توجه به ارائه برنامه راهبردی و کاربردی در حوزه سرمایه انسانی کشور از جمله موضوعاتی است که باید به آن پرداخت چرا که به عنوان مثال صندوق‌های بازنشستگی اکنون با مشکلات بسیاری روبرو هستند و صندوقی مانند فولاد و تأمین اجتماعی و ... مشکلات عدیده‌ای دارند لذا باید مشکلات و مسائل مرتبط با حقوق و دستمزد آنها در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد. همچنین بازسازی حقوق کارگران، بازنشستگان، فرهنگیان و ... ضروری است.

نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم ارائه رویکرد مشخص در حوزه استخدام در برنامه هفتم توسعه افزود: اکنون اول مهرماه است اما با کمبود نیروی انسانی و معلم روبرو هستیم ضمن آن که توانمندسازی نیروی انسانی در 40 سالگی دوم انقلاب اسلامی از اهمیت فراوانی برخوردار است. همچنین نگاه اساسی به موضوع آموزش و توانمندسازی کارکنان دولت بسیار حائز اهمیت است لذا باید بهره‌وری را در نیروهای انسانی شاغل در بدنه‌های مختلف دولتی افزایش داد.

وی با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه در مواردی قابلیت لازم را برای اجرا ندارد، اضافه کرد: تقاضا دارم برنامه مجدداً به کمیسیون تلفیق فرستاده شود تا بررسی بیشتری شو

 

ارسال نظر

آخرین اخبار