مشاور استاندار :

مشاور استاندار و دبیر ستاد پیگیری مصوبات سفر رییس جمهور به گلستان گفت: تحقق منابع مالی ۴۲ مصوبه از مجموع ۱۱۵ مصوبه سفر رییس جمهور به گستان به صورت کامل انجام شد و عملیات اجرایی ۳۸ مصوبه به پایان رسیده و مابقی مصوبات با پیگیری ویژه در دست اجرا قرار دارد .

تحقق منابع مالی ۴۲ مصوبه از مجموع ۱۱۵ مصوبه سفر رییس جمهور به گلستان

به گزارش گلستان 24، عفت همدم با اعلام این خبراظهار کرد: در سفر اول رییس جمهور به گلستان اجرای ۲۶۰ هزار میلیارد ریال طرح عمرانی و اقتصادی به همراه پرداخت ۴۵۰ میلیون یورو برای نیروگاه علی‌آباد به تصویب رسید که قرار است این اعتبارات در مدت زمان پنج سال تخصیص یابد.

وی بیان کرد: از مجموع این اعتبارات، ۱۲۰ هزار میلیارد ریال مربوط به طرح‌های عمرانی بوده که باید از محل‌های گوناگون مانند بودجه عمومی، تهاتر نفت و فروش اموال و املاک دستگاه‌ها تامین گردد و بقیه برای تسهیلات قرض‌الحسنه و اشتغال‌زا بود .

دبیر ستاد پیگیری مصوبات سفر رییس جمهور به گلستان افزود: منابع تامین اعتبارات مصوبات عمرانی برابر ابلاغیه معاون اول رییس جمهور حدود ۷۰ هزار میلیارد ریال سهم سازمان برنامه و بودجه، ۳۰ هزار میلیارد ریال سهم دستگاه‌های اجرایی از محل فروش اموال و املاک، سه هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال از محل ماده ۵۶، افزون بر ۱۱ هزار میلیارد ریال از محل تهاتر نفت و سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال قیر رایگان برای طرح‌های بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی بود که با پیگیری‌های صورت گرفته افزون بر ۱۰۰ درصد تعهدات سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ سازمان برنامه و بودجه محقق گردید و از سایر منابع تعریف شده نظیر قیر ،تهاتر نفت و سهم دستگاهها و نهادهای حمایتی بالغ بر ۶ هزار میلیارد ریال تخصیص یافت.

همدم ادامه داد: با تخصیص این اعتبارات، تحقق منابع مالی ۴۲ مصوبه از مجموع ۱۱۵ مصوبه سفر رییس جمهور به گستان به صورت کامل انجام شد و عملیات اجرایی ۳۸ مصوبه به پایان رسیده و مابقی مصوبات با پیگیری ویژه در دست اجرا قرار دارد .

وی گفت: همچنین با مصوبه سفر هیات دولت به گلستان برای پرداخت تسهیلات اشتغال‌آفرین تاکنون ۳۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات به طرح‌های سرمایه‌گذاری استان پرداخت شد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از بخش‌های مصوبات سفر رییس جمهور به گلستان در تعهد نهادهای حمایتی بود که در راستا تاکنون بیش از ۸۵ درصد این تعهدات به صورت کامل اجرا شد ضمن اینکه پرداخت تسهیلات ارزان قیمت مورد تعهد در این حوزه ۱۰۰ درصد محقق گردید .

دبیر ستاد پیگیری مصوبات سفر رییس جمهور به گلستان اظهار کرد: احداث ۲ هزار واحد مسکونی برای خانوارهای دارای زمین توسط کمیته امداد، کمک به لوله کشی گاز ۵۰۰ خانوار نیازمند، اختصاص پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای اجرای ۶ هزار و ۷۲۵ طرح اشتغال‌زا توسط کمیته امداد و سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۷۸۰ میلیارد ریالی برای توانمندسازی اقتصادی و اشتغال‌زایی توسط ستاد اجرایی و تامین وسایل گرمایشی برای چهار هزار و ۳۰۰ خانوار نیازمند از جمله خدمات ارائه شده نهادهای حمایتی با استفاده از اعتبارات سفر اول ریس جمهور به گلستان بود.

همدم گفت: تامین وسایل ضروری زندگی برای ۹ هزار و ۶۶۷ خانوار نیازمند استان،پرداخت کمک هزینه ازدواج به ۲ هزار و ۵۰۰ زوج نیازمند در سال ۱۴۰۰ توسط کمیته امداد، سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد ریالی برای اجرای ۶ طرح اقتصادی بنگاه محور توسط ستاد اجرایی، اهدای ۱۵۰ دستگاه ویلچر و حمایت از درمان زوج‌های نابارور مناطق محروم، حمایت از درمان کاشت حلزونی و درمان کودکان محروم کم شنوا، حمایت از درمان مبتلایان به سرطان و بیماری‌های سخت علاج، اهدای عینک رایگان و تامین هزینه‌های درمان چشم کودکان محروم و غربالگری عضلانی و اسکلتی کودکان و نوجوانان ۷ تا ۱۷ سال بخشی دیگر این خدمات است که به نیازمندان تحت پوشش نهادهای حمایتی گلستان ارائه گردید.

وی لایروبی خلیج گرگان را یکی از طرح‌های زیربنایی و تحول‌زای گلستان دانست و گفت: ۲ هفته پس از دستور ویژه رییس جمهور برای لایروبی کانال‌های ارتباطی دریا و خلیج، این طرح آغاز شد و با تخصیص چهار هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات مدیریت بحران و منابع داخلی سازمان بنادر، لایروبی کانال آشوراده به پیشرفت فیزیکی حدود ۹۶ درصد رسید و آماده افتتاح در سفر دوم رییس جمهور است.

دبیر ستاد پیگیری مصوبات سفر رییس جمهور به گلستان ادامه داد: تکمیل خلیج گرگان فقط لایروبی نیست بلکه اجرای کامل طرح جامع نجات این پهنه آبی مطابق مصوبات ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور مورد انتظار است که امیدواریم این طرح جزو مصوبات دور دوم سفر رییس جمهور به استان قرار بگیرد.

همدم به برنامه‌ریزی دولت برای حل مشکل کم‌آبی گلستان اشاره کرد و گفت: یکی از طرح‌های بزرگی که می‌تواند این مشکل را تا حد زیادی کم کند، بهره‌برداری از سد نرماب است که در سفر اول رییس جمهور ۱۰ هزار میلیارد ریال برای این طرح مصوب شد که با تخصیص ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از منابع سازمان برنامه و بودجه و تهاتر نفت، پیشرفت فیزیکی ساختمان این سد به عنوان پروژه مهم و حیاتی استان در تامین آب آشامیدنی ۵۵۰ هزار نفر جمعیت شرق استان به پایان رسید و خرید و نصب تجهیزات هیدرومکانیکال سد انجام و با تملک اراضی و اجرای بخش‌هایی از روستای جایگزین جنگلده بالا با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد ، پیشرفت کلی این پروژه از ۶۶ به ۷۷ درصد رسید.

وی ادامه داد: اجرا و تکمیل طرح سامانه‌های نوین آبیاری در ۲ هزار و ۱۷۰ هکتار اراضی استان با اعتبار بالغ بر هزار میلیارد ریال، تلاش دیگر دولت برای استفاده بهینه از منابع آب است که می‌تواند موجب تحول گسترده در حفظ این ذخایر شود.

دبیر ستاد پیگیری مصوبات سفر رییس جمهور به گلستان ادامه داد: تخصیص اعتبار لایروبی ۲۳ دهنه آببندان‌ به مساحت حدود ۶۰۰ هکتار با اعتبار ۵۸۸ میلیارد ریال از محل تعهدات سفر رییس جمهور به سرانجام رسید و آماده بهره‌برداری است.

همدم اختصاص حدود ۷۰ هزار میلیارد ریال طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در حوزه وزارت نیرو را از دیگر اقدامات شاخص دولت پس از سفر استانی به گلستان اعلام کرد و گفت: اجرای طرح آبرسانی گرگان، آزادشهر، رامیان و گنبد و نوار مرزی با اعتبار چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال با حفر و تجهیز ۱۹ حلقه چاه، اجرای حدود ۱۵ کیلومتر خط انتقال آب در شهرهای استان و افزایش ظرفیت حجم مخازن ذخیره آب به میزان ۲۲ هزار متر مکعب و همچنین در دست اجرا بودن ۵۲ هزار متر مکعب مخزن جدید، بخشی از این اقدامات در راستای رفع دغدغه کم آبی ساکنان این استان است که از محل مصوبات سفر ریاست محترم جمهوری به انجام رسیده است.

وی افزود: تکمیل بخش‌هایی از طرح فاضلاب آزادشهر ،گرگان و گنبد با هزینه ۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال و تکمیل مدول اول تصفیه خانه فاضلاب گنبدکاووس بعد از ۳۲ سال از شروع عملیات اجرایی از دیگر خدمات دولت با اجرای مصوبات سفر رییس جمهور به گلستان است که این طرح ها در جریان دور دوم سفر به بهره‌برداری خواهد رسید.

دبیر ستاد پیگیری مصوبات سفر رییس جمهور به گلستان اجرای عملیات زهکشی اراضی کشاورزی در آق‌قلا و گمیشان به مساحت ۱۴ هزار هکتار با هزینه افزون بر ۲ هزار میلیارد ریالی را گامی موثر در راستای بهره‌وری حداکثری از منابع دانست و گفت: این طرح نیز در سفر دور دوم رییس جمهور به گلستان آماده بهره‌برداری است.

همدم به اجرای مصوبات سفر اول رییس جمهور به گلستان در بخش راه اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت موضوعات آب و زیرساختهای راه‌های استان این ۲ حوزه بیشترین تخصیص منابع از محل مصوبات سفر را در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از آن خود کردند به طوری‌که در حوزه وزارت راه در این بخش تاکنون ۲۰ هزار میلیارد ریال هزینه شد که پنج هزار میلیارد ریال آن (با تحقق حدود ۱۴۰ درصد تعهدات مصوبات سفر در حوزه راهها در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) از محل تعهدات سفر بود.

وی ادامه داد: عملیات زیرسازی و آسفالت و بهره‌برداری از ۵۸ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه، تکمیل تقاطع غیرهمسطح کمربندی علی‌آباد با اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریال، رفع نقاط پرحادثه و اجرای ۱۲ دوربرگردان ایمن در محورهای اصلی و پر تردد با اعتبار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، اجرای ۱۱۰ کیلومتر راه آسفالته روستایی با اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، ایمن‌سازی ۱۹۲ کیلومتر راه با اعتبار ۷۶۰ میلیارد ریال، احداث شبکه روشنایی بطول ۲۰ کیلومتر با اعتبار ۳۲۰ میلیارد ریال و لکه و روکش آسفالت راه‌های استان به طول ۳۰۰ کیلومتر با اعتبار چهار هزار میلیارد ریال بخشی از این طرح‌ها بود.

دبیر ستاد پیگیری مصوبات سفر رییس جمهور به گلستان توجه به توسعه زیرساخت‌های آموزشی را یکی از تاکیدات مهم سفرهای استانی دولت برشمرد و گفت: در این راستا از ابتدای دولت تاکنون ۷۴ پروژه آموزشی با مشارکت خیرین در استان احداث و تجهیز شد که ۴۰ مدرسه با تخصیص ۵۳۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر رییس جمهور تکمیل گردید.

به گفته همدم ۱۵ مدرسه با ۵۸ کلاس درس گلستان با مجموع اعتبار حدود هزار میلیارد ریال آماده افتتاح در سفر دور دوم رییس جمهور است.

وی ادامه داد: تجهیز ۴۳۵ کلاس درس به سیستم سرمایشی و گرمایشی استاندارد با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال و تکمیل سالن‌ها و استخرهای دانش آموزی شامل سالن ورزشی مکتب‌الزهرا آزادشهر و استخر دانش‌آموزی گنبد با اعتبار افزون بر۳۰۰ میلیارد ریال از دیگر طرح های تکمیل شده آموزش و پرورش گلستان با اعتبارات سفر دولت است.

وی توجه به اشتغال را یکی از مهمترین برنامه‌های دولت به خصوص در مصوبات سفرهای استانی اعلام کرد و گفت: فعال‌سازی و احیای ۱۰۳ بنگاه و شرکت نیمه فعال، راکد و تعطیل خصوصی و تعاونی با سرمایه‌گذاری بیش از ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای ۸۸۶ نفر از جمله این تلاش ها در گلستان است.

همدم تکمیل ۸ پروژه ورزشی نیمه تمام در استان با تخصیص ۲۷۰ میلیارد ریال اعتبار ،تخصیص ۲ هزار میلیارد ریال برای تکمیل بخش‌هایی از پروژه‌های مهم بیمارستانی شامل بیمارستان گالیکش،گمیشان، کودکان طالقانی گرگان و ۶۰۰ تختخوابی جایگزین پنج آذر، تکمیل فاز اول مجتمع توانبخشی ایثار گرگان با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال، تخصیص ۵۲۰ میلیار ریال برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری و احداث ۲۰ سازه سنگی ملاتی و ۶ بند خاکی با حجم عملیات حدود ۱۵۰ هزار متر مکعب و تخصیص ۱۲۰ میلیارد ریال برای تکمیل ساختمان پزشکی قانونی کردکوی و خرید تجهیزات مراکز پزشکی قانونی گرگان و گنبد را از دیگر طرح های اجرا شده گلستان با اعتبارات سفر اول رییس جمهور اعلام کرد.

وی به تلاش برای گنجاندن مطالبات مهم و زیربنایی برای دور دوم سفر رییس جمهور به گلستان اشاره کرد و گفت: در حال جمع بندی طرح ها هستیم اما توجه به تکمیل زیرساخت های منطقه آزاد اینچه‌برون، استمرار توجه به حل مشکل آب با تکمیل و بهره‌برداری از سد نرماب و اجرای طرح‌های شیرین‌سازی آب دریا ،تکمیل زیرساخت‌های راه و بهداشت و درمان استان و اجرای طرح پتروشیمی و نیروگاه علی آباد از جمله این طرح ها است.

به گفته وی پیگیری تکمیل فاز بخار نیروگاه علی آباد با اخذ مصوبه شورای اقتصاد ،اخذ پروانه احداث از وزارت نیرو ، انعقاد تفاهم‌نامه بین سهامداران نیروگاه، پیگیری انعقاد قرارداد EPC احداث با شرکت مپنا و مکاتبه صندوق توسعه ملی در خصوص بررسی طرح و تضامین برای پرداخت تسهیلات مورد نیاز انجام شده و عملیات اجرایی پروژه در سفر دوم رییس جمهور به گلستان آغاز خواهد شد .

 

ارسال نظر

آخرین اخبار