سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان از آغاز کوچ زمستانی عشایر کُرد و بومی در این استان خبر داد و گفت: این عشایر ۶ ماه از سال را در مراتع قشلاقی شهرستان‌های مراوه‌تپه، گنبدکاووس و کلاله می‌گذرانند.

عشایر کوچنده زمستان‌گذران وارد گلستان شدند

به گزارش گلستان 24، احمد پرتانی اظهار کرد: عشایر کوچنده استان‌های خراسان شمالی و رضوی و سمنان هر ساله با سرد شدن مناطق ییلاقی از اواسط آبان همزمان عشایر بومی ترکمن گلستان به مراتع قشلاقی این استان کوچ می‌کنند و مدت حضور آنان تا ۱۵ اردیبهشت ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید انجام تمهیدات لازم برای حضور چندماهه عشایر در مراتع قشلاقی، افزود: هماهنگی لازم با دستگاه‌های امنیتی و انتظامی برای حفاظت و مراقبت از عشایر در حین تردد به مراتع محل استقرار انجام شد و ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری، دامپزشکی و مراکز بهداشت آماده ارائه خدمات لازم هستند.

سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان، مرمت و بهسازی ۴۰ کیلومتر از ایل راه‌ها، تامین هشت هزار تن نهادهای دامی و خریداری ۳۵ آبشخور برای استقرار در مراتع قشلاقی را از جمله اقدامات اجرایی برای فراهم کردن شرایط مساعد کوچ زمستانه عشایر برشمرد و گفت: عملیات توزیع نفت سفید به ازای هر خانواده عشایری ۲۵۰ لیتر و گاز مایع هم ۴۸ کیلوگرم از امروز آغاز شد.

پرتانی ادامه داد: سهمیه ماهانه ۱۵۵ تن آرد سفید برای جامعه عشایری استان گلستان تامین و توزیع آن به زودی آغاز می‌شود و آبرسانی سیار به عشایر مستقر در مناطق قشلاقی با ۱۱ تانکر انجام خواهد شد.

وی افزود: ۶۰۰ دستگاه چادر بر اساس تفاهم نامه منعقد شده میان هلال احمر و اداره کل امور عشایری گلستان هم برای مواقع بروز حوادث غیرمترقبه به این مجموعه اختصاص یافت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار