مجری طرح گیاهان دارویی جهاد کشاورزی گلستان:

مجری طرح گیاهان دارویی جهاد کشاورزی گلستان گفت: آمایش‌ میدانی همراه با آزمون و خطاهای اجرایی در چند سال اخیر نشان می‌دهد کشت ۹ گونه گیاهی «زیره سبز، سیاه دانه، نعنا فلفلی، اسطوخودوس، رزماری، مریم گلی، زعفران، گل‌گاوزبان و گل‌محمدی» در این استان از قابلیت توسعه اقتصادی برخوردار است.

کشت ۹ گونه گیاه دارویی در گلستان از قابلیت توسعه اقتصادی برخوردار است

به گزارش گلستان 24، معصومه ژیان اظهار کرد: کشت زیره سبز در نوار شمالی گلستان به ویژه گنبدکاووس، مراوه‌تپه و کلاله در صورت بارندگی نرمال سالانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی‌متر گزینه خوبی برای توسعه کشت محسوب می‌شود.

وی افزود: همچنین کشت سیاه دانه در تناوب گندم و کلزا و نعنا فلفلی در نقاطی با منابع آبی مناسب و مناطق میان‌دشت، کشت اسطوخودوس، رزماری و مریم گلی به صورت مدیریت دیم و آبیاری تکمیلی در اراضی شیب‌دار کوهپایه‌ای و کشت زعفران، گل گاوزبان و گل محمدی در ارتفاعات می‌تواند توجیه اقتصادی خوبی برای کشاورزان استان گلستان داشته باشد.

مجری طرح گیاهان دارویی جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: کشت این گونه‌های گیاهی با توجه به بازار فروش مناسب نسبت به سایر گونه‌ها درآمدزایی بهتری دارد و کشاورزان می‌تواند برای توسعه آن برنامه‌ریزی کنند.

ژیان با اشاره به کشت گیاهان دارویی به ۲ صورت یک ساله و چندساله در گلستان، گفت: ۹۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به کشت چند ساله گیاهان دارویی مانند زعفران، گل محمدی، نعنا فلفلی، اسطوخودوس، رزماری، آویشن و گل گاوزبان اختصاص دارد و از بهمن ماه هم کشت زیره سبز در ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های نوار شمالی آغاز می‌شود.

وی افزود: بیشترین سطح زیر کشت گیاهان دارویی در گلستان مربوط به زیره سبز و زعفران است و سال گذشته هزار و ۷۰۰ تن انواع گیاهان دارویی در استان تولید شد که پیش بینی می‌شود در صورت مناسب بودن شرایط اقلیمی میزان تولید امسال به ۲ هزار تن برسد.

مجری طرح گیاهان دارویی جهاد کشاورزی گلستان گفت: سه واحد داروسازی و ۱۹ واحد صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی در استان فرآوری گیاهان دارویی را انجام می‌دهند.

ژیان یادآور شد: از سال ۱۳۹۷ با توجه به رونق بیشتر بازار فروش گیاهان دارویی، توسعه این صنعت در دستور کار قرار گرفت و تلاش می‌کنیم برای محصولات زعفران، اسطوخودوس و زیره سبز زنجیره ارزش در گلستان راه‌اندازی شود.

وی گفت: هر ساله با توجه به اعتبارات تخصیصی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار اصله نهال یارانه‌دار گونه‌های مختلف گیاهان دارویی در اختیار کشاورزان گلستان قرار می‌گیرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار