معاون امور بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان:

معاون امور بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه افزایش دما حتی چرخه زمستان‌گذرانی آفات را تغییر داد، تصریح کرد: آفت مگس مدیترانه‌ای در حال تخم‌گذرانی است حال آنکه باید در وضعیت زمستان‌گذرانی باشد و به نظر می‌رسد گرمای هوا و تغییر اقلیم حتی چرخه زندگی حشرات را هم تغییر داده است.

افزایش دما حتی چرخه زمستان‌گذرانی آفات را تغییر داد

به گزارش خبرنگار گلستان 24، علی‌اکبر مهقانی اظهار کرد: در شرایط فعلی شاهد دمای هوا ۱۰ الی ۱۵ درجه در گلستان هستیم که برای زمستان خوب نیست؛ میانگین دمای هوای استان نسبت به بلندمدت حدود چهار درجه افزایش داشته و این مساله روند رشد گیاهان را دچار اختلال کرده است.

وی ا اشاره به اینکه امسال رشد رویشی محصولات پاییزه بسیار جلوتر از سال‌های قبل است، گفت: تغییر فاز رویشی در گیاه به درجه حرارت و رطوبت بستگی دارد و وقتی درجه حرارت بالاتر از میانگین باشد گیاه زودتر از حالت نرمال از مرحله رشد رویشی به زایشی حرکت می‌کند و رشد بیشتری خواهد داشت.

به گفته وی؛ سال زراعی جاری در گلستان وضعیت خاصی دارد و کشاورزان ضمن بازدید مستمر از مزارع خود از ظرفیت کارشناسان پهنه و کلینیک‌های گیاهپزشکی استفاده کنند.

از سویی دیگر به گفته کارشناسان هواشناسی گلستان؛ پوشش برف استان در ۲۰ سال اخیر روند کاهشی چشمگیری داشته و تعداد روزهای با دمای بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد در گلستان افزایش یافته است.

امسال هم با وجود بارش‌های خوب فصل پاییز، خشکسالی‌های متوالی سه سال گذشته در استان جبران نشده و این خطه شمالی همچنان تحت تاثیر پیامدهای خشکسالی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار