مدیرکل گمرکات گلستان از صادرات حدود ۴۸۹ هزار و ۲۶۸ تُن انواع کالای غیرنفتی از مبادی گمرکی این استان به ارزش تقریبی ۲۸۷ میلیون و ۶۹۷ هزار دلار از ابتدای امسال تاکنون به ۲۹ کشور آسیایی و اروپایی خبر داد و گفت: این میزان صادرات به لحاظ وزنی ۴۶ درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۳۹ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

رشد ۳۹ درصدی صادرات کالا از گلستان به ۲۹ کشور اروپایی و آسیایی

به گزارش گلستان 24، شهریار شهریاری افزود: پلی استایرن، پنیر، تخم مرغ، انواع لوله پروفیل و آهنی، خرما، پسته فندقی، یُد، خوارک آماده آبزیان و ورق نئوپان از کالای عمده صادراتی گلستان در این مدت است.

وی بابیان اینکه کالاهای غیرنفتی گلستان در ۱۱ ماه گذشته به ۲۹ کشور جهان صادر شده است، اضافه کرد: بیشترین حجم صادرات این استان با افزون بر ۸۳ میلیون و ۴۱۵ هزار دلار معادل ۲۹ درصد به ترکمنستان بوده و کشورهای قزاقستان، عراق، پاکستان، ازبکستان، بلغارستان، رومانی، ارمنستان، روسیه، افغانستان، قرقیزستان، ترکیه، لهستان، تاجیکستان، گرجستان، هند، امارات، آذربایجان، قطر، یونان، قبرس، بحرین، عمان، کویت، بلاروس، صربستان، سوریه، ایتالیا و فرانسه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

شهریاری به حجم کالاهای وارداتی از طریق گمرکات گلستان از اول فروردین تا پایان بهمن امسال نیز اشاره کرد و ادامه داد: در این مدت افزون بر ۷۵ هزار تُن انواع کالا به ارزش تقریبی ۱۳۹ میلیون و ۴۷ هزار دلار از طریق گمرک مرزی اینچه‌برون وارد استان شد که به لحاظ وزنی ۱۰۳ درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۱۱۲ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

مدیرکل گمرکات گلستان، روغن خام سویا، استیرن، فوتس اویل، دیزل ژنراتور، بخشی از تجهیزات خط تولید پلیمر اسیون، دانه روغنی کلزا، انواع پارچه جین و الیاف پنبه را از عمده کالاهای وارداتی به این استان طی ۱۱ ماه گذشته ذکر کرد و بیان داشت: این کالاها از ۲۵ کشور که چین با ۴۶ میلیون و ۳۴۰ هزار و ۶۳۴ دلار در صدر آن قرار دارد، وارد کشور شده است.

به گفته وی، ترکیه، ترکمنستان، انگلستان، قزاقستان، روسیه، هند، اسپانیا، ازبکستان، تاجیکستان، ایتالیا، آلمان، لهستان، بلژیک، امارات، ویتنام، فرانسه، تیمور، تایوان، پاکستان، کنیا، عراق، استرالیا، دانمارک و سوئد به ترتیب دیگر کشورهای مبدا واردات به ایران از طریق مبادی گمرکی گلستان بودند.

شهریاری همچنین در خصوص حجم و ارزش ترانزیت خارجی از گمرکات گلستان در ۱۱ ماه گذشته اظهارداشت: در این مدت ۲ هزار و ۳۱۶ فقره اظهارنامه به وزن افزون بر ۵۱ هزار و ۵۸۱ تُن انواع کالا به ارزش تقریبی ۲۵۳ میلیون و ۱۲۰ هزار دلار از گمرک اینچه‌برون با عنوان ترانزیت خارجی انجام شد که از نظر وزنی ۲۴ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

وی، درآمد وصولی گمرکات گلستان در مدت اشاره شده امسال را حدود پنج هزار و ۱۳۶ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این میزان درآمد ۱۴۱ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار