خبرهای منتشره حاکی از آن است که نماینده خودروسازی معتبر "تسلا" به ایران آمده است تا در صورت مهیا بودن زمینه ، تولید این خودروی آمریکایی در ایران آغاز شود.

این آمریکایی به ایران می آید

البته بدیهی است که تا تحقق این تولید راهی طولانی وجود دارد و پیش و بیش از همه چیز به مهیا شدن زمینه های سیاسی و دیپلماتیک وابسته است.



به گزارش گلستان 24، تسلا ، البته در ایران چندان شناخته شده نیست چه ان که ایرانیان، صنعت خودروسازی ایالات متحده را به خودروهایی مانند فورد و جی ام و کادیلاک و شورلت و دوج و ... می شناسند.

علت این که تسلا در ایران معروف نیست، علاوه بر تازه تأسیس بودنش (۲۰۰۳ میلادی) رشته ای است که این خودروسازی در آن فعالیت می کند و آن، تولید اتومبیل های برقی است که صنعتی نوظهور در جهان به شمار می رود.



آنچه تسلا را در این رشته سرآمد کرده ، این است که تا قبل از این کمپانی، هیچ تولید کننده ای نتوانسته بود خودروی برقی برای مسافت های طولانی تولید کند. اما تسلا توانست خودرویی بسازد که با یک بار شارژ ، می تواند ۴۸۰ کیلومتر را طی کند.

مشکل دیگر خودورهای برقی، سرعت کم آنها بود که صرفاً به کار مصارف شهری و نمایشگاهی می آیند. اما تسلا قادر است تا ۲۱۰ کیلومتر سرعت بگیرد که یک رکورد بی نظیر برای خودروهای برقی است. جالب است بدانید "صفر تا صد" آن ۵.۶ ثانیه است که در بسیاری از خودروهای بنزینی هم چنین صفر تا صدی یک امتیاز ویژه است.


ساختمان مرکزی تسلا در پالو آلتو، کالیفرنیا

تسلا خودروی مناسبی برای خانواده های پرجمعیت است که ۵ صندلی برای بزرگسالان دارد و علاوه بر آن ، ظرفیت دو کودک را نیز به طور جداگانه دارد. با توجه به این قابلیت، می توان از آن به عنوان خودرویی برای حمل مسافر نیز استفاده کرد.

البته با توجه به نرخ ارز در ایران که در حال حاضر بیش از ۳۳۰۰ تومان است، قیمت تمام شده این خودرو (مدل مطرح S) بدون توجه به عوارض گمرکی اش،حدود ۲۵۰ میلیون تومان است. بنابر این لازم است از انواع ارزان تر آن در ایران تولید شود که البته باز هم در مقیاس اقتصاد ایران گران است.



با این اوصاف اگر قرار است این خودرو در ایران تولید شود و احیاناً در بخش حمل و نقل عمومی به کار رود، باید محاسبات آن با ارز دولتی صورت گیرد. این تأکید بدین دلیل است که در شهرهای بزرگ، برای حل مشکل آلودگی هوا یکی از راه های اساسی، تبدیل ناوگان حمل و نقل عمومی از بنزینی به برقی است.



به هر روی، احتمال این که در آینده نزدیک شاهد تولید تسلا در ایران باشیم، بسیار پایین است ولی همین که نماینده یک خودروساز معتبر آمریکایی به ایران آمده و مذاکراتی داشته است، خبر بسیار خوب و علامت مثبتی برای اقتصاد ملی است.
همچنین حضور نماینده ای از آمریکا در تهران می تواند برای خودروسازان اروپایی ، کره ای و چینی که به بازار ایران می اندیشند، رویداد نامناسبی باشد و آنها را وادار به انعطاف در قراردادهایشان با ایران نماید. 


تسلا در حال شارژ شدن

ارسال نظر

آخرین اخبار