آینده بنزین در تدبیر دولت یازدهم

هر چند حذف کارت سوخت شاید بتواند در صرف وقت مردم موثر باشد و از تشکیل صف های طولانی بنزین جلوگیری کند اما نکته مهم اینجاست که آیا دولتی ها قصد دارند حذف کارت سوخت را سرآغازی برای گرانی بنزین قرار دهند یا خیر؟

گمانه‌زنی‌های گرانی بنزین در سال 95

به گزارش گلستان24،سالی که گذشت سالی سخت برای کشورهایی با اقتصاد نفتی بود چرا که سقوط آزاد قیمت جهانی نفت خام، دامن اکثر فرآورده‌های نفتی را در بازار جهانی گرفت به طوری‌که بهای انواع محصولات نفتی به ویژه بنزین، گازوئیل و نفت کوره در بازارهای مختلف بین‌المللی همچون خلیج مکزیک، روتردام، سنگاپور و خلیج فارس با کاهش روبرو شد. این در حالی است که با این وجود و در حالی که نرخ بنزین باید پایین هم بیاید، براساس لایحه پیشنهادی دولت حسن روحانی  به مجلس شورای اسلامی، دولت‌مردان خواستار افزایش ۵ درصدی قیمت انواع فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین برای سال ۱۳۹۵ شدند.

بعد از آن در اسفند ماه سال 94 بود که خبر رسید قرار است در ایام نوروز به صورت آزمایشی کارت سوخت حذف شود تا زمزه های گرانی بنزین در سال 95 رنگ و بوی جدی تری به خود بگیرد.

در آن روزها، یک مقام مسؤول با اشاره به نشست جایگاهداران و شرکت پخش، گفت: پیشنهاد توقف آزمایشی عرضه کارتی بنزین برای نوروز و روزهای پایانی اسفند ارائه شده و در صورت موافقت، عرضه بنزین آزاد می‌شود.

از سوی دیگر، چیش از این دولتی ها ساز تک نرخی شدن بنزین را کوک کرده بودند تا جایی که سید محسن روحانی، مدیر سامانه هوشمند سوخت با اعلام اینکه تک نرخی شدن قیمت بنزین منجر شد تا قاچاق این فرآورده نفتی تقریبا به صفر برسد گفته بود: البته یکی دیگر از علت‌های کاهش حجم قاچاق بنزین کاهش اختلاف قیمت در ایران و کشورهای همسایه است؛ همین که مصرف بنزین افزایش چشمگیر نیافته است نشان می‌دهد که قاچاق بنزین کاهش یافته است.

وی با تأکید بر این که هنوز اثری منفی از تک نرخی شدن بنزین مشاهده نشده است تاکید کرده بود: هم اکنون نشتی و انحراف توزیع بیشتر در بخش گازوئیل - نفت‌گاز- بیشتر است؛ چراکه هنوز بین نرخ قیمت این فرآورده نفتی در داخل کشور نسبت به کشورهای همسایه فاصله زیادی است.

وی درباره اینکه آیا سامانه هوشمند سوخت با اتمام سهیمه بنزین 700 تومانی حفظ خواهد شد با اشاره به اینکه سال گذشته قیمت هر بشکه نفت خام 100 دلار بود اما امسال به 40 دلار رسیده است نیز گفته بود: با قیمت فعلی نفت خام، رقم تمام شده هر لیتر بنزین حدود 1800 تا 1900 تومان برای دولت تمام می‌شود. این رقم در صورت نفت 100 دلاری به 3500 تومان می‌رسید.

هر چند روحانی در پایان تاکید کرد بود که هیچ کس نمی‌داند که سال آینده قیمت نفت چقدر خواهد بود اما گفته بود: این موضوع باعث خواهد شد که دولت یا قیمت بنزین را گران کند یا سهمیه‌بندی بنزین را تشدید کند. تا به این ترتیب زمزمه های گرانی بنزین رنگ و بوی جدی تری به خود بگیرد.

علاقه شدید زنگنه به حذف کارت سوخت

ماجرای گرانی بنزین با خبر حذف کارت سوخت اما در حالی جدی تر شده که بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت هم سال گذشته، در نشستی خبری با بیان اینکه وزارت نفت به دنبال توقف عرضه کارتی بنزین است، اعلام کرد: «برای نهایی کردن این موضوع دنبال مذاکره با دولت هستیم».

وزیر نفت در این باره گفت: «من موافق ادامه فعالیت کارت‌های سوخت در بخش بنزین نیستم، با این وجود استفاده از کارت سوخت در بخش گازوئیل می‌تواند ادامه یابد».

 زنگنه با بیان اینکه برخی دوستان معتقدند کارت‌های سوخت بنزین باید فعال باشند، زیرا دولت می‌تواند از اطلاعات تولیدی آنها استفاده کند، افزود: «ولی من باید بگویم استمرار استفاده از این کارت‌ها خرج سنگینی دارد. به اعتقاد من طی 7 تا 8 سال گذشته هیچ استفاده‌ای از اطلاعات مندرج در کارت‌های سوخت نشده است و زمانی که سهمیه‌بندی وجودندارد با چه ابزاری می‌توان مردم را به استفاده از کارت‌های سوخت ترغیب کرد. از معاون اول ریاست‌جمهوری درخواست کرده‌ام تا این مساله را بررسی و دیدگاه‌های خود را به ما اعلام کنند. »

هر چند حذف کارت سوخت شاید بتواند در صرف وقت مردم موثر باشد و از تشکیل صف های طولانی بنزین جلوگیری کند اما نکته مهم اینجاست که آیا دولتی ها قصد دارند حذف کارت سوخت را سرآغازی برای گرانی بنزین قرار دهند یا خیر؟ سوختی که در سال 94 حدود 40 درصد گران شده و گرانی آن تاثیر جدی بر روی معیشت مردم دارد. باید منتظر سال 95 بود و دید دولتی ها چه برنامه ای برای نرخ بنزین خواهند داشت.

منبع:سراج24

ارسال نظر

آخرین اخبار