هرگاه سخن از اعتدال ، عدالت در بین مدیران اجرائی به میان می آید ناخودآگاه شور وبارقه ای در دل انسان های محروم مانده به حکم روزگار جای می گیرد و چشم بر راه ، منتظر می مانند تا شاید به برکت درایت مسئولین ، زخم کهنه محرومیت در پیکره انتظار مرهمی یابد.

تاتار علیا شهر برتر در زکات اما محروم از توجه مسئولین

هرگاه سخن از اعتدال ، عدالت در بین مدیران اجرائی به میان می آید ناخودآگاه شور وبارقه ای در دل انسان های محروم مانده به حکم روزگار جای می گیرد و چشم بر راه ، منتظر می مانند تا شاید به برکت  درایت مسئولین ، زخم کهنه محرومیت در پیکره انتظار  مرهمی یابد.

قناعت و صبوری  در کنار سخت کوشی همراه با فقدان فریادی که قادر باشد تا به سرحد گوش شنوای مسئولین راهی بیابد باعث می شود گاهی رخمها عمق یافته  و بوی نامطبوع کم توجهی ، فراموشی و یا تبعیض بر مشام آدمی منزجرکننده باشد.

تاتار علیا

 شهر تاتار در شهرستان رامیان از استان زیبای گلستان  که به داشتن مردمی قانع ْ صبور و سخت کوش  شهره است در سال 1390 به شهر ارتقا یافت . ارتقائی که موجی از امید بر دلهای خسته از محرومیت  مردم شریف این دیار نشاند . شهری که علیرغم برخورداری از مردمی با صفا از حداقل های ممکن یک روستا نیز محروم مانده و بجای رشد  و توسعه ، پیشرفت  و آبادانی ، حسرت  و میل به بازگشت به دوران روستا نشینی و گریز از  پسا شهری  دامن همه مردمانش را گرفته است

قبل از ارتقای به شهر براحتی با مساعدت  و همراهی بنیاد مسکن  بخشی از مشکلات روستا قابل پیگیری  و رفع بود و اینک به برکت ارتقای به شهر موج عظیمی از مشکلات  بر دوش این مردم سنگینی روزافزونی  داشته و مردم محروم شهر علیرغم برخورداری از قول مساعد  مسئولین رده بالای استانی هم چنان  در چنبره محرومیت گرفتار مانده اند .

مردم شریف تاتار  با پشتوانه غنی فرهنگ اصیل ترکمن ْ‌ با سخت کوشی و هوشیاری  همواره در همه عرصه های انقلاب ثابت قثدم  و استوار بوده  و با قناعت و صبوری بر زخم محرومیت خود مرهم  انتظار  و امید می گذارند .

تاتار علیا

قطب تولیدات زراعی با برخورداری از بهترین اراضی زراعی و چرخه فعال صنعت دام  و طیور پس از قریب به پنج سال تجربه شهری شدن فقط و فقط دارای یک شهرداری کوچک است که همراه با مردم عاشقانه شهر را اداره می کنند .

اندکی تامل در این شهر شما را به روستاهای عشایری محروم سوق خواهد داد که مگر میشود در این استان علیرغم اشراف و آگاهی برخی از مدیران استانی حجم محرومیت  و عقب ماندگی  تا به این حد بر سیمای شهری چنگ زده باشد . اندکی  غور در لابلای کلام مردمانش از کم سوئی نگاه برخی از مدیران حکایت ها دارد که شنیدن آن و قیاس با وعده ها  و  برنامه ها قیاسی دور از ذهن خواهد بود .

براستی پاسخ مدیران استان به حجم مطالبات معوق مانده مردم شریف  و سخت کوش تاتار علیا چیست ؟

ترکمن های مومن به آرمان های امام  و پای بند به نبعیت مطلق از رهبری چگونه زخم محرومیت خود را  مرهم می گذارند و به فرزندان خود چه بگویند تا مبادا عطای اقامت در این روستاشهر  را به لقای درد  و رنج های پیدا  و پنهان آن بخشیده  و راهی شهر نشوند و بجای کار  و تولید در مزارع و تحقق اقتصاد مقاومتی به کارهای ساده واسطه ای نپردازند .

جناب آقای استاندار ،

مردم فهیم  و صبور تاتار علیا در گوشه ای از شهرستان زادگاه شما از حداقل امکانات یک روستای عشایری کپر نشین نیز محرومتر است  و اگر فهم والای آن مردم قانع و بردبارش نبود چه  بسا باید تجربه تلخ درخواست عمومی برای اعاده به روستا را شاهد می بودیم .

شهر تاتار علیا از هیچ امکان خدمات بهداشتی  و درمانی برخوردار نیست حتی دریغ از یک پایگاه ساده امدادی که در فواصل جاده ای کشور الی ماشاء اله  فریاد رس درماندگان  و مصدومین هستند . یعنی اگر در هر ساعت از شبانه روز یک حمله ساده قلبی  برای اهالی رخ دهد  باید با وسایل نقلیه شخصی در شرایط غیر استاندارد مراقبت  و حمل ، شخص بیمار یا زائو به شهرستان گنبد کاوس حمل شود  که متاسفانه سابقه آزار دهنده  فوت دو شهروند تاتاری یه علت تاخیر در  رساندن به  بیمارستان  و اعزام در شرایط  نامطلوب  گواه خوبی بر این ادعاست که چند هزار خانوار شهری  و چندین روستای همجوار  می توانند نیازمند احداث یک پایگاه هلال احمر  یا یک درمانگاه با قابلیت  ارائه خدمات اورژانسی باشد بشرطی که وجوب این  نیاز آزار دهنده  همانند مردم محروم تاتار علیا بر برخی از مدیران  نیز روشن  و  قابل هضم باشد .

مردم محروم روستا شهر تاتار علیا از نعمت داشتن یک باجه بانک نیز محروم هستند و علیرغم چرخه مالی قابل توجه این شهر در فصول کشاورزی  و طول سال علیرغم تامین فضای مناسبی از سوی شورا  و شهرداری تاکنون مفید فایده مردم آن سامان نگردیده و مردم هم چنان چشم انتظار مدیران هستند تا شاید از ره لطف نظری  شامل حالشان شود . شهری که پس از پنج سال هنوز یک شعبه بانکی در آن فعال نیست . ادارات خدماتی و تاثیر گذار و مورد نیاز ضروری همچون آب  ،  برق ، گاز  هنوز در این شهر مستقر نشده  و مردم شهر برای هر اتفاق کوچک  و بزرگ بایدچشم انتظار مسئولین  آن در شهر های همجوار باشند تا مگر از سر لطف کرمی شود . استقرار چنین اداراتی از بدیهیات  تاسیس شهر بوده  و با توجه به نیاز مردم  و فراهم بودن زمینه  و بستر مناسب در همراهی شورا و شهردار  وقوع چنین امری نباید آن چنان دور از ذهن باشد که  پنج سال بدرازا بکشد و حتی خبری نیز از آن نباشد .

محرومیت  در شهر تاتار علیا  بقدری آزار دهنده است که حتی از داشتن یک کلانتری نیز  محرومند و همه تلاشها برای تاسیس آن منجر به فایده نشده و سیستم بانکی نیز یقینا  آغاز فعالیت خود را منوط به استقرار کلانتری در این شهر خواهد کرد . شهری که در حد فاصل  جاده کمر بندی گنبد کاوس به آق قلا بوده  و حلقه ارتباطی چند روستا و شهر در جهت های مختلف بوده  و می تواند بستر مناسب و حاشیه امن فعالیت خلافکاران قانون گریز باشد چرا باید از نعمت داشتن یک کلانتری که حداقل سودش تامین رفاه  و امنیت مردم  و ایجاد دلگرمی  و امید است محروم بمانند . یقین دارم درایت حکیمانه فرماندهی محترم  استان اسباب صدور امریه مقتضی بر تحقق آرزوی مردم شریف این خطه را فراهم خواهد ساخت .

جوانان شهر تاتار ، علاقمندان بیشمار ورزش والیبال  در این دیار  از سال 84 شاهد کلنگ زنی  و آغاز عملیات یک سالن ورزشی  بوده اند  که خوشبختانه دگر سالن های همزاد  و هم کلنگ این سالن سالهاست به یهره برداری رسیده و این سالن هم چنان با سوله  ای بر پا شده حتی از دریچه دوربین برنامه سازان ناترینگ  و زاویه سیمای گلستان نیز محروم  و دور مانده است . علیرغم قول مساعد جناب استاندار مبنی بر پیگیری روند تکمیل و احداث این سالن  تاکنون  اقدامی صورت نگرفته و سوله های برپا شده همچون تابلویی روشن به نماد محرومیت  و مظلومیت شهر تبدیل شده اند .

جاده های منتهی به شهر از هر سو فاقد علائم راهنمائی بوده  و حاشیه جاده با پوشش گیاهی  و نیزار پوشیده شده که علاوه بر کاهش دید رانندگان اسباب خطر در ساعات شب برای  رهگذران خواهد بود . اینکه راهداری راههای منتهی به این شهر را در حریم حوزه فعالیت خود قلمداد کرده  و با ایمن سازی جاده ها و حذف نگرانی ها و زدودن پوشش های گیاهی  و نیزارها به بخشی از دغدغه  و نگرانی مردم پاسخی شایسته خواهد داد . مضاف براین تردد کامیون ها  و تریلی های بزرگ برای حمل تولیدات زراعی  و دامی در کنار تردد انواع ماشین آلات زراعی بر مشکلات ناشی از کم عرضی جاده  افزوده است .

شیانگاهان ، معابر عمومی شهر را تاریکی  و خوف در بر می گیرد و فقدان سیستم  مناسب روشنایی معابر شهری در یسیاری  از نقاط عملا برای مردم شهر معضلی شده است . بقول ظریفی : احیای فانوس ها و چراغ زنبوری ها که بمدد تکنولوژی بفراموشخانه رفته اند می تواند در این شهر مشکل روشنائی  و تردد شبانه شهروندان را حل کند پس لااقل رسانه ها در باب مزیت رجوع به چنین تکنیک های از یاد رفته اهتمام کنند تا مردم شریف تاتار  را از نگرانی  و مشکل برهانند .

کمبود فضای آموزشی بویژه در دوره ابتدائی علیرغم وجود  زمین مناسب برای ساخت  تاکنون مورد توجه قرار نگرفنه  و هم چنان محرومیت سایه شوم خود را براین شهر انداخته  و خیال رفتن ندارد .

جای دردناک قصه محرومیت تاتار علیا  و حجب و قناعت مردم فهیم این شهر اینجاست که تاتارعلیا  رتبه اول جمع آوری زکات در شهرستان را داشته  و همه ساله از نقاط برجسته استان در این فریضه مبارک  است .

امید است برنامه ریزان دولت تدبیر و امید با نیم نگاهی از سر دقت به باید ها  و نباید های شهر تاتار علیا  و هم چنین به روحیه و خصوصیات مردم شریف این شهر کاری کنند تا در سایه همتی خداپسندانه ، غبار محرومیت از چهره زیبای شهر تاتار علیا زدوده و حلاوت رضایت بر کام مردمی نشیند که بیشترین حمایت ممکن را از دولت تدبیر و امید کرده اند . / .  والسلام

نویسنده: علی اصغر موذن

ارسال نظر

آخرین اخبار