رئیس بانک مرکزی در گرگان مطرح کرد

رئیس بانک مرکزی گفت: امسال 460 هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‎ها پرداخت می‎شود که تنها 50 درصد آن تسهیلات جدید هستند و مابقی مرتبط با بدهی‎های تسهیلات گذشته است.

پیش‌بینی ارائه تسهیلات 460 هزار میلیارد تومانی بانک‌ها تا پایان 95

به گزارش گلستان24، ولی‌الله سیف عصر امروز در دهمین جلسه شورای گفت‎گوی دولت با بخش خصوصی اظهار کرد: امروز در دنیا بانک داری ارایه تسهیلات بر مبنای وثیقه نیست و آن چیزی حرف آخر می‎زند توانایی بازپرداخت متقاضی است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 417 هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‎ها پرداخت شده است، تصریح کرد: پیش‎بینی می‎شود امسال 460 هزار میلیارد تومان تسهیلات از طریق بانک‎های عامل پرداخت شود که 50 درصد این تسهیلات جدید خواهد بود و مابقی مرتبط به بدهی‎های تسهیلات بانکی گذشته است.

رئیس بانک مرکزی ادامه داد: در حال حاضر زمان آن نیست که تسهیلات بانک به خود شعب واگذار شود و باید منابع محدود ما درست هدایت شود.

وی در خصوص کارت خرید اعتباری و ارائه آن از سوی بانک‎ها اشاره کرد و ابراز داشت: گاهی شنیده می‎شود که بانک‎ها در ارائه تسهیلات خرد مردم را خسته می‎کنند و برای راه حل این مشکل اخیر یک یک سیستم کارت اعتباری را به بانک‎ها ابلاغ کردیم.

صندوق توسعه در استان گلستان را دنبال خواهیم کرد

وی با بیان اینکه صندوق توسعه در استان گلستان را دنبال خواهیم کرد، بیان داشت: بخش خصوصی استان گلستان ظرفیت قابل توجهی دارد و خود اهالی گلستان و بومی‎های گلستان جذب منابع در استان برای اجراهای پروژه‎ها را داشته باشند.

رئیس بانک مرکزی بیان داشت: در پایان سال 1395 به دنبال این هستیم که هیچ بنگاه تولیدی کوچک و متوسطی نباشد که به دلیل نقدینگی نتواند از ظرفیت کامل خود استفاده کند.

سیف به نوع نگاه جامعه به ورشکستگی اشاره کرد و گفت: یک بنگاه اقتصادی زمانی ورشکست می‎شود کارآیی آن از دست رفته است و با ورشکستگی هزینه جدیدی ایجاد نمی‎کند.

وی ادامه داد: بنگاه‎های که خلق ارزش می‎کند باید سرپا نگهداشته شود و اگر خلق ارزش ندارد باید آن را جمع کرد و به دست شخص خلاقی که می‎تواند حفظ  ارزش‎ها اقتصادی داشته باشد واگذار شود.

رئیس بانک مرکزی ممنوعیت دریافت نرخ جریمه بیش از شش درصد از سوی بانک‎ها تاکید کرد و بیان داشت: دریافت نرخ جریمه بانکی در گذشته 14 درصد بود و ما آن را متوقف کردیم و در شورای عالی مصوب شده که بانک‎ها نرخ جریمه را بیش از 6 درصد اجرا نکند.

دامن نوسانات نرخ ارز در سال نخست دولت تدبیر و امید 70 درصد کاهش پیدا کرد

سیف با بیان اینکه دامن نوسانات نرخ ارز در سال نخست دولت تدبیر و امید 70 درصد کاهش پیدا کرد، ابراز داشت: تورم در حال حاضر 9 درصد رسیده است و این در حالی است که شش تا هفت درصد تفاوت نرخ ارز در کشور داریم.

وی با بیان اینکه نگاه دولت به نرخ ارز منطقی است و به دنبال تثبیت نرخ ارز نیستیم، افزود: یکسان‌سازی نرخ ارز در کشور با این هدف صورت می‎گیرد و امیدواریم در سال 1395 این مهم اتفاق بیفتد.

رئیس بانک مرکزی بیان داشت: بوروکراسی در بانک‎ها طوری است که اجرائیات بانک‎ها 6 تا هفت سال طول می‎کشد و نباید ایرادی از بانک گرفت که چرا برخی واحدها را تملک کرده‎اند.

سیف به نگاه رئیس جمهور به بخش خصوصی اشاره کرد و عنوان کرد: رئیس جمهور با فعالان بخش خصوصی در هر سفر استانی دیداری دارد و در راستای پروژه‎های اقتصادی استان‎ها با آنها تبادل نظر و گفت‎گو می‎کند.

وی ادامه داد: دولت به هر ترتیبی بود توانست تورم 44 درصدی را مهار کند و به زیر 10 درصد برساند و این توفیق بزرگی بود که 90 درصد آن به نگاه رئیس جمهور و حمایت‎های آن بر می‎گردد.

سیف افزود: هیچ کسی در اقتصاد با دامنه نوسانات سرمایه‎گذاری نمی‎کند و دولت در تلاش بود که افق سرمایه‎گذاری را بلندتر کند تا سرمایه‎گذاران با ریسک کمتری وارد عرصه تولید و سرمایه‎گذاری شوند.

انتهای پیام/ فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار