ابتکار در گرگان خبر داد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی و نجات خلیج گرگان در سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد.

تشکیل کارگروه ویژه برای نجات خلیج گرگان/ جاده فعلی پارک جنگلی گلستان به جاده توریستی تبدیل می‌شود

به گزارش گلستان24، معصومه ابتکار شامگاه سه‌شنبه در گفتگوی خبری سیمای مرکز گلستان اظهار کرد: امروز طی مراسمی یک قلاده پلنگ زخمی که از سوی محیط زیست مورد مداوا قرار گرفته بود در طبیعت مورد آزادسازی شد.

وی تصریح کرد: سیاست سازمان حفاظت محیط زیست این است که هر کدام از گونه‌های حیات وحش که به نحوی در اختیار ما قرار گرفته شود اگر توان بازگشت به طبیعت داشته باشد  و یا ما این توان را در آنها ایجاد کنیم، آنها را به طبیعت باز می‌گردانیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: آزادسازی این حیوانات را برای خودمان اصل می‌دانیم و هیچ علاقه‌ای نداریم که حیوانات در اسارت داشته باشیم و یا در باغ وحش نگهداری کنیم.

ابتکار خاطرنشان کرد: عملیات امروز آزادسازی این قلاده پلنگ نه تنها مورد تاکید بلکه مورد تشویق سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست بوده است و کارشناس بین‌المللی حفاظت از محیط زیست نظارت لازم در خصوص این آزادسازی این قلاده پلنگ را داشته است.

وی ادامه داد: در پارک جنگلی گلستان تعداد قابل قبولی پلنگ داریم که قطعا کافی نیتست ظرفیت زیستی پارک جنگلی گلستان خیلی بیشتر از این تعداد پلنگ است.

25 تا 35 قلاده پلنگ در پارک جنگلی گلستان دیده شده است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 25 تا 35 قلاده پلنگ از طریق مجموعه دوربین‌های تله‌ای که در پارک جنگلی گلستان نصب شد، دیده شده است ولی قطعا ظرفیت پارک خیلی بیشتر از این است.

ابتکار در خصوص روستای تاریخی و تفریحی زیارت شهرستان گرگان یادآور شد: عصر امروز بازدیدی از روستای زیارت داشتیم که در حقیقت بخشی از منطقه حفاظت شده هست که متاسفانه ساخت و سازهای غیرمجاز زیادی در آن اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه اقدامات خوبی برای جلوگیری از ساخت و سازها غیرمجاز صورت گرفته و با حضور مسؤولان، مقامات استانی، قضایی و محیط زیست جلو روند رو به رشد ساخت‌و سازهای غیرمجاز روستای زیارت گرفته شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت گفت: یکی از سیاست‌ها و رویکردهای جدی سازمان حفاظت محیط زیست برخورد با متخلفان، زمین‌خواران، متجاوزین به منابع ملی خصوصا مناطق حفاظت شده بوده است.

ابتکار خاطرنشان کرد: جزیره آشوراده پناهگاه حیات وحش میانکاله و این جزیره یک مجموعه و آکوسیستم به هم پیوسته است که جایگاه بین‌المللی دارد کنوانسیون رامسر آن را به عنوان ذخیرگاه زیست کره‌ای که منطقه کاملا ارزشمندی برای گونه‌های تنوع زیستی به ویژه پرندگان شناخته است و از این رو باید گردشگری طبیعی را در منطقه ببینیم.

وی اضافه کرد: در مناطق حفاظت شده مانند آشوراده نمی‌توان مانند مناطق آزاد طرح‌های سنگین گردشگری و طرح تاثیرگذار که نیاز به تغییر کاربری دارد، اجرا و برنامه‌ریزی کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت گفت: ولی بنا بر استانداردها و ظرفیت‌های موجود در پارک‌های ملی و مناطق حفاظت شده پیش‌بینی شده و بنا بر مطالعات طرح مدیریت این مناطق، پیش‌بینی و هماهنگی‌های در توسعه آشوراده صورت گرفته و جلساتی با مشاور مربوطه و پیشنهاددهندگان برگزار و کارشناسی لازم صورت گرفته و امید داریم به یک راه حل نهایی نزدیک شویم.

ابتکار افزود: امیدواریم هر چه زودتر به یک جمع‌بندی مناسب برسیم چون اعتقاد داریم طرح‌های گردشگری با رویکرد حفاظت از محیط زیست و با توجه به حفظ مناطق حفاظت شده باید انجام شود.

وی تاکید کرد: تمام الزامات لازم را فراهم کردیم آیین‌نامه مربوط به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مربوطه به طرح‌های طبیعت و حفاظت از طبیعت مصوب و ابلاغ شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قرار است یک مصوبه در شورای عالی محیط زیست به  ریاست رئیس جمهور در این خصوص بگذرانیم.

نباید تحت‌تاثیر فشارهای منطقه‌ای و سیاسی قرار بگیریم

ابتکار یادآور شد: باید دقت کافی در واگذاری این مناطق انجام شود تحت‌تاثیر فشارهای منطقه‌ای و سیاسی نباید قرار بگیریم باید بتوانیم با سعه‌صدر، منطق و نگاه واقع‌بینانه همه ابعاد موضوع را ببینیم و کاری که انجام می‌گیرد کاری درست باشد تا بتوانیم این کار را به صورت پایدار در منطقه اجرا کنیم و ادامه دهیم و هم در مناطق دیگر کشور به فراخور آن مناطق انجام دهیم.

وی تصریح کرد: خلیج گرگان با خلیج میانکاله بخشی از پناهگاه حیات وحش است که مطالعات مربوط به این منطقه در حال انجام است.

ابتکار افزود: نوسانات دریای خزر در خصوص خلیج گرگان تاثیر می‌گذارد یعنی بحران خشکی این خلیج متاثر از نوسانات دریا است این دریا هم اکنون این نوسانات طی می‌کند که کاهش میزان آب داخل میانکاله و تالاب را شاهد هستیم، الان نگرانی که وجود دارد این است که آیا برای نجات خلیج لایروبی انجام شود یا نه؟

وی ادامه داد: سوال این است که این لایروبی باعث خروج باقیمانده آب داخل تالاب به دریا نخواهد شد در واقع تراز دریاچه و تراز دریا آب را به کدام سمت هدایت خواهد کرد.

ابتکار گفت: اینکه کدام راهکار و کدام نگاه فنی باید انجام بشود  این بستگی به مطالعاتی که در دست بررسی است، مشخص می‌کند.

مسیرهای تالاب و خلیج‌ گرگان باید باز و لایروبی شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کارگروه ویژه برای بررسی این موضوع در سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شده که تاکنون مطالعات این کار که جنبه تخصصی و فنی دارد مورد توجه قرار گرفته است امیدواریم به یک راهکاری که نتیجه بخش باشد و خدای نکرده تاثیر منفی نگذارد و جنبه مختلف را در بر بگیرید، برسیم.

وی اضافه کرد: ورود آب به تالاب از مسیرهای مختلف از نواحی مختلف جنوب تالاب انجام می‌شود و باید این مسیرها باز و لایروبی شود خود خلیج گرگان یک وضعیت خاص خودش را دارد که امیدواریم یک برنامه جامعه و تصمیم درست اتخاذ شود.

ابتکار در خصوص جاده جنگل گلستان نیز گفت: سال‌هاست که در مورد جاده‌ای که پارک جنگلی گلستان عبور می‌کند، صحبت می‌شود جمع‌بندی همه کارشناسان این است که این جاده به عنوان یک جاده ترانزیت و آزادراه از داخل پارک خارج و تبدیل به یک جاده اکوتوریستی شود.

وی ادامه داد: مردمی که مایل هستند با 30 کیلومتر سرعت از طبیعت این پارک جنگلی لذت ببرند می‌توانند از داخل پارک عبور کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این مصوبه به سال 1383 بر می‌گردد که جاده جایگزین تعیین و مورد تایید مشاور طرح هم قرار گرفت.

ابتکار افزود: جاده جایگزین مورد ارزیابی زیست محیطی هم قرار گرفت که وزارت راه هم علاقمند بود این مسیر طولانی‌تر از مسیر بندرگز به آشخانه انجام شود که در این مسیر تعداد زیادی روستا آباد شود.

جاده فعلی پارک جنگلی گلستان به جاده توریستی تبدیل می‌شود

وی خاطرنشان کرد: با انجام اینکار جاده فعلی که از پارک جنگلی گلستان عبور می‌کند به جاده توریستی که خودروها ملزم هستند با سرعت کم حرکت کنند،  تبدیل خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: عبور خودروهای سنگین از این جاده ممنوع خواهد شد و فقط خودروهای سبک می‌توانند این مسیر تردد کنند تا انشاالله دیگر شاهد کشته شدن پلنگ و حیوانات حفاظت‌شده نباشیم.

ابتکار تاکید کرد: چون برنامه احداث آزادراه می‌باشد بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذار قابل پیش‌بینی خواهد بود و توجیه اقتصادی و زیست‌محیطی بالایی خواهد داشت، پارک جنگلی گلستان فقط مختص استان گلستان نیست بلکه علاوه بر اینکه سه استان خراسان‌شمالی، گلستان و سمنان را در بر می‌گیرد و به کل ایران و جهان نیز مربوط می‌شود.

انتهای پیام/ فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار