بیگی در گفتگو با اقتصاد پرس جزییات تعیین حقوق کارگران را بیان کرد .

دستمزد سال آینده 761 هزار تومان !!

به گزارش گلستان 24، عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: در صورتی که کارگران نیز بر سر این میزان افزایش توافق کنند، حداقل دستمزد سال آینده کارگران از 609 هزارتومان به میزان 152 هزارتومان افزایش خواهد یافت و به 761 هزارتومان می رسد، البته افزایش هایی نیز در مورد حق مسکن، حق اولاد، حق بن نقدی و سایر مزایای شغلی اعمال خواهد شد.

روح اله بیگی اینانلو عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده میاندواب  در گفتگو با خبرنگار «اقتصاد پرس» با اشاره به جلسات نمایندگان مجلس با نمایندگان دولت و نمایندگان نهادهای کارگری و کارفرمایی گفت: جلسات متعددی برای تعیین دستمزد کارگران در سال 94 برگزار شد در این جلسات با در نظر گرفتن وضعیت معیشتی، گرانی مسکن، حمل ونقل و کالاها و همچنین تورم حداقل دستمزد سال آینده کارگران از 609 هزارتومان به میزان 152 هزارتومان افزایش خواهد یافت و به 761 هزارتومان می رسد.

وی در مورد مذاکرات در این جلسات اینگونه توضیح داد: نمایندگان مجلس خواهان درنظر گرفتن دستمزدی در شان کارگران برای سال 94 هستند٬ در عین حال برای افزایش دستمزد کارگران در سال 94 نباید به کارفرمایان فشار وارد کرد  و از سوی دیگر دولت باید  با تکمیل حلقه‌های حمایتی خود چون ارایه سبد کالا، کارگران را در شرایط اقتصادی کنونی کشور یاری کند.

بیگی اینانلو تصریح کرد: ظاهرا کارفرمایان با افزایش 20 تا 25 درصدی حداقل دستمزد سال آینده موافق هستند و برای طرح در شورای عالی کار این رقم را پیشنهاد خواهند داد. در عین حال، نمایندگان کارگری کشور به دنبال تدوین برنامه ای به منظور کاهش شکاف بین دستمزدهای فعلی و هزینه های خانوار در یک دوره 4 ساله هستند. البته تاثیر افزایش 25 درصدی دستمزد در بهای تمام شده 4 درصد خواهد بود. در صورتی که کارگران نیز بر سر این میزان افزایش توافق کنند، حداقل دستمزد سال آینده کارگران از 609 هزارتومان به میزان 152 هزارتومان افزایش خواهد یافت و به 761 هزارتومان می رسد، البته افزایش هایی نیز در مورد حق مسکن، حق اولاد، حق بن نقدی و سایر مزایای شغلی اعمال خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: درتعیین حداقل دستمزد کارگران در سال 94  لازم است وضعیت تولید و شرایط و مشکلات کارفرمایان را مدنظر قرار داد تا  در یک فضای کارشناسی و تعامل دوطرفه با رویکرد واقع بینانه  به مزد مناسب و عادلانه رسید چرا که هرگونه تصمیم غیرکارشناسانه تبعات منفی برای کل اقتصاد کشور خواهد داشت.

اینانلو ادامه داد: با توجه به ضعیف بودن قشر کارگری، کارگران هم باید جزو جامعه هدف مشمولان دریافت سبد کالا قرار بگیرند و حقوق و دستمزدی که برای سال آینده آنها تعیین می‌شود این تضمین را بدهد که جامعه کارگری را در سال آینده از آسیب‌ها و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی در امان نگاه می دارد.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: در مورد سبد کالا هم در حال بررسی و آنالیز سبدهای کالایی ویژه خانوار هستیم  که شامل 40 قلم کالای مورد نیاز است که قیمت برخی از این کالاها از نرخ تورمی کمتر و قیمت برخی نیز دارای نرخ تورمی بالایی است.

به گفته عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس؛ باتوجه به قیمت نفت و شرایط تحریم  دولت توان کمتری در ارائه خدمات و کمکهای غیر نقدی خواهد داشت بنابراین بهتر است با حذف یارانه ثروتمندان در خصوص ارائه بسته های کالایی ، بن ، بیمه بیکاری ، تقویت نظام تامین اجتماعی به کارگران اقدام شود چراکه کارفرمایان با توجه به شرایط اقتصادی و وضعیت تولید ، توان تحمل فشار مالی زیادی  را نخواهند داشت.

بیگی اینانلو گفت: باید سعی شود تا در کنار افزایش حداقل مزد قدرت معیشت کارگران نیز افزایش یابد و دستمزد سال آینده به گونه‌ ای تعیین شود که قدرت پس‌ انداز به کارگران بدهد.

ارسال نظر

آخرین اخبار