معاون اجرایی رئیس جمهوری؛ راه آهن گرگان - مشهد را مطالبه مردم سه استان گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی بیان کرد و بر تعهد دولت در اجرای آن تاکید نمود.

شریعتمداری: اجرای راه آهن گرگان -مشهد مطالبه مردم و تعهد دولت است

به گزارش گلستان24،​ محمد شریعتمداری در جلسه پیگیری اجرای مصوبه راه آهن گرگان – مشهد با یادآوری تعهد دولت در اجرای پروژه و قول و تاکید رئیس جمهوری در سفر به سه استان ذینفع، اظهار کرد: اجرای این پروژه مطالبه ای از سوی مردم، استانداران و نمایندگان مجلس این استان ها از دولت است.

در این جلسه همچنین مقرر شد که طبق دستور رئیس جمهوری؛ ایستگاه گرگان نقطه شروع عملیات در استان گلستان باشد.

نشست پیگیری اجرای مصوبه راه آهن گرگان - مشهد عصر چهارشنبه(29 دی ) در نهاد ریاست جمهوری و با حضور دکتر محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهوری و حسن صادقلو استاندار گلستان، صالحی استاندار خراسان شمالی و رشیدیان استاندار خراسان رضوی، رئیس راه آهن، معاون زیرساخت راه آهن و معاونان عمرانی این 3 استان برگزار شد

در این نشست استانداران گلستان، خراسان شمالی و رضوی به مواردی همچون قول ریاست جمهوری در سفرهای استانی به عنوان مصوبه و مطالبه مردمی، تاثیر اجرای پروژه در وصل استان های شمالی و غربی به خراسان، بهره گیری زائران و حذف تردد وسایل نقلیه شخصی، کاهش صدمات جاده ای، اتصال به آسیای مرکزی، رونق اقتصادی بویژه در اینچه برون و تکمیل سرمایه گذاری صورت گرفته در این منطقه اشاره کردند.

خیرا... خادمی معاون وزارت راه و شهرسازی نیز با اشاره به برخی مشکلات حقوقی پروژه از سوی آستان قدس رضوی، گفت: آخرین مذاکرات با آستان قدس رضوی صورت گرفته و تفاهم نامه اولیه تنظیم شد و مشکل اصلی در روش تامین مالی پروژه مورد بررسی قرار گرفته است.

در این جلسه مصوب شد که وزارت راه و شهرسازی حداکثر ظرف مدت 10 روز نسبت به تهیه جزئیات اجرای کامل پروژه و تقسیم وظایف هر دستگاه اقدام و گزارش آن را به معاونت اجرایی ارائه کند.

همچنین وزارت راه و شهرسازی مسئول پیگیری و مذاکرات لازم با سایر دستگاه ها و آستان قدس رضوی و تامین فاینانسور خارجی است، ظرف مدت یک هفته استانداری خراسان رضوی، آستان قدس و وزارت راه و شهرسازی طی جلسه ای نحوه مشارکت نهایی آستان قدس با توجه به اعلام تمایل به مشارکت در اجرای پروژه را مشخص نماید، بانک مرزی نیز در راستای تامین فاینانس چین، همه گونه همکاری را با مسئولان وزارت راه و شهرسازی داشته باشد.

به گزارش ایرنا طرح بزرگ راه آهن گرگان ـ بجنورد ـ مشهد به طول 650 کیلومتر علاوه بر اینکه تاثیر بسزایی در بهبود و رونق شرایط اقتصادی و اشتغالزایی منطقه خواهد داشت، می تواند با اتصال به کریدور ریلی شمال - جنوب، موجبات افزایش ایمنی و رفاه مردم در سفرهای برون شهری و نیز جا به ‌جایی سریع و ایمن محصولات کشاورزی گلستان به دیگر نقاط کشور را به همراه داشته باشد.

هم اینک راه آهن تهران تنها تا گرگان ادامه دارد، با احداث خط آهن گرگان - بجنورد - مشهد ، امکان سفر زائران و مسافران گلستانی به مشهد از طریق خطوط ریلی فراهم می شود.

خطوط اصلی راه آهن داخلی گلستان بیش از 150 کیلومتر است که از گلوگاه در غرب استان آغاز و پس از عبور از گرگان مرکز استان به سمت ایستگاه و پایانه مرزی اینچه برون در شرق استان ادامه می یابد.

در طول مسیر این خطوط، هشت ایستگاه باری و مسافری احداث شده است.

طول راه های استحفاظی استان گلستان حدود پنج هزار کیلومتر است که شامل 274 کیلومتر بزرگراه،730 کیلومتر راه اصلی، 254 کیلومتر راه فرعی و آسفالته و 3 هزار و 501 کیلومتر راه روستایی می شود.

استان مرزی گلستان در شمال کشور واقع است و بیش از 20 هزار کیلومتر مربع وسعت داشته و و در همسایگی کشور ترکمنستان، دریای خزر و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی قرار دارد.


منبع: ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار