اقتصاد مقاومتی به معنای انزوای سیاسی و یا اقتصاد ریاضتی نیست بلکه این اقتصاد نقطه عطفی در شکوفایی ظرفیت های داخلی با تکیه بر ساخت درونی قدرت است.

اقتصاد مقاومتی فصلی تازه برای شکوفایی

به گزارش گلستان 24، اقتصاد مقاومتی به معنای انزوای سیاسی و یا اقتصاد ریاضتی نیست بلکه این اقتصاد نقطه عطفی در شکوفایی ظرفیت های داخلی با تکیه بر ساخت درونی قدرت است.

ایران اگر چه از لحاظ منابع و ذخایر طبیعی کشوری ثروتمند است، اما در سیاست های اقتصاد مقاومتی تاکید بر متکی نبودن بر درآمدهای این منابع است. اقتصاد تک محصولی که منظور فروش نفت است قابل تکیه کردن نیست. چرا که هر آن ممکن است آمریکا یا اروپا با توطئه ای برای تحریم ایران، نفت را ارزان کنند یا خرید نفت ایران را به کل ممنوع اعلام کنند.

سران ثروتمند این کشورها دست هایشان در پشت بازار ارز و نفت مخفی است ولی خیلی از این نرخ ها را به نفع خود یا به نفع سیاستمداران خود بالا و پایین می کنند. بنابراین نفت و گاز درآمد مطمئنی برای ایران نمی تواند داشته باشد.

503468_356

ایران به لحاظ مساحت کشور وسیعی در جهان محسوب می شود و یک درصد مساحت کل جهان و یک درصد جمعیت جهان را دارا می باشد. و از لحاظ منابع و ذخایر طبیعی هم شامل 16 درصد کل ذخایر گاز جهان، 3 درصد منابع معدنی جهان، 6 درصد منابع مس، 3.5 درصد منابع سرب و روی، 10.5 درصد منابع زغال سنگ و 2 درصد منابع سنگ آهن جهان و... را در خود جای داده است.

بنابراین در کشوری ثروتمند زندگی می کنیم. علاوه بر همه اینها در زمینه مواد خوراکی هم ایران محصولات با ارزشی را به جهان صادر می کند همچون زعفران، پسته، خرما، گلاب و.. که با مدیریت درست و بسته بندی های شکیل قابلیت کسب درآمد بالایی را برای کشور دارا می باشند.

بنابر شواهد باستان شناسی مهد استخراج فلزات توسط بشر، فلات ایران و آناتولی بوده است. نخستین اکتشافات مربوط به استفاده از فلزات توسط ایرانیان به حدود 6500 سال قبل از میلاد در علی کوش واقع در دشت دهلران مربوط می‌شود.

اولین و بزرگترین رصدخانه جهان در مراغه توسط خواجه نصیرالدین طوسی در قرن هفتم هجری ساخته شد. نیشابور بر سر راه جاده ابریشم با حدود 4 میلیون جمعیت یکی از مهمترین مراکز تجاری و صنعتی ایران بوده است. خواجه رشیدالدین فضل‌الله در قرون هفتم و هشتم هجری اولین شهرک صنعتی دانش بنیان را در ایران بنا نهاد. 

 

همانطور که می بینید ایران از دیرباز تاکنون مهد علم و پیشرفت بوده است و سرشار از منابع طبیعی و ثروت های خدادادی بوده است مثلاً به لحاظ انرژی‌های پاک در داخل کشورمان ظرفیت‌های عظیمی از انرژی خورشیدی، بادی، آبی و... وجود دارد. فقط به عنوان نمونه در حد فاصل شهرهای خواف و سمنان یک دالان بادی وجود دارد که می توان با نصب توربین‌های بادی چیزی بالغ بر 50 هزار مگاوات برق تولید کرد. 

از لحاظ جذب توریست و جاذبه های گردشگری هم ایران دارای 4 نوع آب و هوا است و انواع بناهای کویری، جنگلی، دریا و ... را داراست. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان دارا است و یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه و جهان از لحاظ امنیت برای گردشگران خارجی است.

اما با این حال در آمد حاصل از گردشگری در ایران اندک است.

پس اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد ریاضتی و فقر پیشه کردن نیست. فقط قرار است به ظرفیت های داخلی بیشتر توجه شود. ظرفیت هایی همچون تولیدات کشاورزی، گردشگری، صنایع داخلی، تعاونی ها و تولیدی های کوچک و بسیاری از موارد دیگر.

به عنوان نمونه هر ساله جشنواره ها و مسابقات فراوانی در کشور برگزار می شود که در آنها دانشجویان و دانش آموزان اختراعات خود را به نمایش در می آورند. بها دادن به این اختراعات و توسعه آنها باعث می شود تا در خیلی از زمینه ها دیگر نیازمند واردات نباشیم و در عین حال شروع به صادرات همان کالا کرده و درآمد بالایی را کسب کنیم.

و یا اختراعات رباتیک و الکترونیک که در جشنواره ها و مسابقات دانش آموزی و دانشجویی رونمایی می شود هم گزینه های خوبی برای بهره برداری می باشند. تولیدات اسباب بازی از روی این اختراعات چند سالیست که کلید خورده است. اما اگر یک گام جلوتر برویم می توانیم با بکارگیری این جوانان نخبه در صنایع مختلف همچون ساخت تلفن های هوشمند، تلویزیون و خیلی از کالاهای الکترونیک، ایران را به یکی از قول های صادر کننده در این زمینه تبدیل کنیم.

به امید اینکه روزی برسد که مارک های ایرانی در جهان حرف اول را بزنند.

انتهای خبر/

ارسال نظر

آخرین اخبار