مقام ارشد قزاق مطرح کرد

مقام عالی رتبه اقتصادی و سرمایه‌گذاری دولت قزاقستان گفت: حجم حمل و نقل کالا از طریق کریدور ریلی «قراقستان-ترکمنستان-ایران» تا سال ۲۰۲۲ میلادی به ۱۵ میلیون تن خواهد رسید.

انتقال ۱۵ میلیون تن کالا تا سال ۲۰۲۲ از طریق خط‌آهن «قراقستان-ترکمنستان-ایران»

به گزارش گلستان 24؛  در عشق‌آباد، قائم مقام وزارت سرمایه‌گذاری و توسعه جمهوری قزاقستان گفت: ظرف 3 سال گذشته تاکنون 3.3 میلیون تن کالا از طریق خط آهن قزاقستان- ترکمنستان- ایران حمل شده‌ است.

«رومان سکلیار» تصریح کرد: حجم حمل و نقل کالا از طریق کریدور ریلی «قزاقستان-ترکمنستان-ایران» تا سال 2022 میلادی به 15 میلیون تن خواهد رسید.

وی با اشاره به دورنمای روشن خط آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران، گفت: ما پیش بینی می‌کنیم که میزان حمل و نقل از طریق این خط آهن بین‌المللی به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و ظرف 5 سال آینده میزان حمل و نقل از این طریق سالانه بالغ بر 15 میلیون تن خواهد رسید.

لازم به ذکر است که خط راه آهن استراتژیک 928 کیلومتری متصل کننده 3 کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران به یکدیگر در اوائل دسامبر سال 2014 میلادی با حضور روسای جمهور 3 کشور افتتاح شد.

85  کیلومتر از این خط راه آهن در خاک ایران، 700 کیلومتر در ترکمنستان و 140 کیلومتر در قزاقستان واقع شده‌ است.

این خط ‌آهن کشور قزاقستان را به ترکمنستان متصل کرده و پس از عبور از گرگان به سمت جنوب ایران یعنی خلیج فارس و آب‎های آزاد حرکت می‌کند.

قرار بود با راه‌‏اندازی فاز اول این خط‌آهن سالانه 3 الی 5 میلیون تن کالا و در فازهای بعدی نیز سالانه 10 الی 12 میلیون تن محموله جابجا شود که این میزان با گذشته 3 سال از راه‌اندازی این خط آهن بین‌المللی آن طور باید و شاید فعال نیست.

کارشناسان بخش حمل‌و‌نقل بین‌المللی معتقدند که با راه‌اندازی این خط‌ آهن، بیش از 600 کیلومتر از طول مسیر حمل ‌‌و نقل بین‌المللی کشورهای همسود تا خلیج فارس و اروپا کاسته می‌شود.

موافقت‌نامه اولیه احداث این خط‌ آهن، در اردیبهشت 1386 در شهر «ترکمنباشی» بین رؤسای جمهور ترکمنستان و قزاقستان به امضا رسید.

بهره برداری از این راه آهن می تواند به گسترش و توسعه بازرگانی آسیای میانه و ارتباط این منطقه با بازارهای جهانی کمک کند.

بانک توسعه اسلامی در ساختِ خط‌ آهن «اترک» –«برکت» در خاک ترکمنستان یکی از قسمت‌های خط‌ آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان مبلغ 371 میلیون دلار وام به عشق‌آباد اختصاص داده‌ است.

انتهای پیام/.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار