پروژه مشترک روسی ها با ایران در حوزه برقی کردن خط راه آهن گرمسار-اینچه برون یکی از سه قرارداد همکاری این دو کشور می باشد که از پیشرفت بسیار خوبی برخوردار است.

پروژه مشترک ریلی ایران-روسیه پیشرفت خوبی دارد/ بیشترین متقاضیان سرمایه گذاری در کشورمان اروپایی هستند

به گزارش گلستان 24 ؛ ایران و روسیه به عنوان دو همسایه که دارای دیدگاه‌های مشترک در قبال مسایل سیاسی منطقه‌ای و جهانی هستند، می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های خود، الگویی از همکاری‌های مکمل دو کشور را به نمایش بگذارند.این دو کشور می توانند با همکاری، فعال سازی ظرفیت های بالقوه راهبردی با مداخلات توسعه طلبانه و زیاده خواهی های آمریکا هم مقابله کنند.هر چند قبل از این ،کشور روسیه نقش کمرنگی در همکاری با ایران داشته اما بعد از برجام و تحولات به وجود آمده در منطقه هردو گرایش قابل توجهی نسبت به هم پیدا کرده اند.بطوریکه در حوزه نفت و انرژی به انعقاد 6 تفاهم نامه همکاری ،در حوزه ریلی به انعقاد قرارداد برقی کردن خط راه آهن گرمسار –اینچه برون و در بخش صنایع هوایی در زمینه طراحی و تولید مشترک بالگردها و تعمیرات آن به برنامه ریزی های مشترکی رسیده اند.

در پیگیری های انجام شده از منصور معظمی قائم مقام وزیر صنعت درخصوص تشریح نحوه و روال پیشرفت پروژه های مشترک ایران با روسیه که به اختصار به شرح یکایک آنها خواهیم پرداخت ؛دریافتیم پروژه ریلی از روند خوبی برخوردار است اما پروژه مربوط به تولید مشترک بالگرد نیازمند تلاش و اهتمام بیشتری از جانب کشور همسایه است.

معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در گفتگو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی؛ اظهار کرد: گازپروم بزرگترین شرکت گازی روسیه است که با شرکت ملی نفت ایران تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس قرارداد‌های جدید نفتی ( آی‌پی‌سی )هر شرکت‌ خارجی متقاضی سرمایه گذاری در ایران باید یک شریک داخلی برای خود انتخاب کند. از اینرو طبق تفاهم سازمان گسترش و نوسازی ایران با گازپروم ،شرکت ما به عنوان شریک ایرانی در قرارداد نفتی فوق حضور خواهد داشت.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه به دنبال مذاکرات فشرده به جمع‌بندی خوبی رسیده‌ایم،افزود: چگونگی مکانیزم همکاری فوق طی بازه  زمانی سه ماهه مشخص خواهد شد.

معظمی بیان کرد: استفاده از فرصت‌های روسیه می‌تواند به توسعه صنعت کشور کمک کند، سازمان گسترش هم در این زمینه علاوه بر تجربه کافی ،تفاهم‌نامه‌های بسیاری را منعقد کرده است.

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه قبل از این میزان همکاری ایران با روسیه بسیار کمرنگ بوده است،افزود: بعد از برجام بیشتر متقاضیان سرمایه گذاری در ایران ، اروپایی‌ها بوده اند و در سناریو‌ی جدید همکاری با روسیه ؛سه موضوع در دست اقدام قرار گرفته است.

وی ادامه داد: راه‌آهن به عنوان یکی از پروژه های  مشترک ایران با روسیه  از پیشرفت خوبی برخوردار است و بالگرد به عنوان دومین موضوع همکاری  پیشرفت خوبی ندارد  و انتظار داریم دوستانمان در روسیه در این زمینه فعال‌تر باشند.

معظمی در پایان گفت:‌آخرین الگوی همکاری ایران و روسیه در خصوص انعقاد تفاهم‌نامه شرکت روسی گازپرومبا شرکت ملی نفت ایران است.

آغاز همکاری مشترک ایران و روسیه در تعمیر بالگردها

امیر سرتیپ عبدالکریم بنی طرفی مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه در بحث طراحی و تولید مشترک بالگردها در حال کار کردن با روسها هستیم، اظهارکرد: در بحث طراحی مشترک کار به مرحله اجرایی نرسیده اما زمینه های آن فراهم شده و قرارداد آن در حال نهایی شدن و امضا است.

وی با بیان اینکه روسها قبلا با ما همکاری لازم را نداشتند ،تاکید کرد: در بحث تعمیرات مشترک نیز با اتحادیه بالگردی روسیه (Russia Helicopters) همکاری می کنیم که قرارداد با آنها نهایی و امضا شده و همکاری با آنها شروع شده است.

پروژه برقی کردن خط راه آهن گرمسار-اینچه برون

پس از گذشت سال ها و توسعه راه آهن سراسری ایران، موضوع برقی سازی خطوط راه آهن مطرح شد که روسیه نیز در این برنامه شرکت دارد.

زمان دیدار حسن روحانی رئیس جمهوری ایران با ولادیمیر پوتین همتای روس در کاخ کرملین (هشتم فروردین 1396) قرارداد برقی کردن خط راه آهن گرمسار-اینچه برون (از سمنان تا گلستان) امضا شد که در کناره های جنوبی دریای خزر واقع است. این خط آهن از مازندران می گذرد و ایران را به ترکمنستان و سپس قزاقستان متصل می کند.

به نوشته رسانه روسی، برقی سازی این مسیر به کاهش سطح آلودگی صوتی و هوا، کم شدن مصرف سوخت و بروز حوادث کمک خواهد کرد و همچنین سبب رشد دو برابری حمل کالا تا 7،5 میلیون تن در سال خواهد شد. مسیر گرمسار تا اینچه برون دومین مسیر برقی راه آهن ایران خواهد بود و نخستین پروژه 40 سال پیش در تبریز ساخته شد.

سازمان راه آهن روسیه اعلام کرده، ارزش قرارداد برقی شدن خط جدید 1،2 میلیارد یورو است و برای اجرای این پروژه وام می دهد. از 495 کیلومتر این طرح، 203 کیلومتر کوهستانی است و ساخت 32 ایستگاه، 95 تونل، هفت مرکز نگهبانی، 11 پست برش، شش واحد ارتباط خطوط و همچنین ساختمان خدمات رسانی در نظر گرفته شده که در برآوردهای اولیه زمان اجرای آن 36 ماهه است.

شرکت هولدینگ راه‌آهن دولتی روسیه در این باره اعلام کرده است، 117 شرکت تابع که عضو این گروه هستند، 25 درصد کل سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در روسیه را در بر می‌گیرند. بنا به اعلام این شرکت، راه‌آهن روسیه به طول 85 هزار کیلومتر که 40 هزار کیلومتر آن برقی است، 45 درصد حجم گردش کالا و 26 درصد کل مسافر کشور را در بر می‌گیرد و در 40 کشور جهان هم دفتر نمایندگی دارد.

البته  طرح گرمسار-اینچه برون برای مسکو مهم است و ماه ژوئن سال گذشته نیز بر فعال شدن اپراتور پشتیبانی روسیه در راهگذر شمال-جنوب تأکید شد که نتیجه آن حمل موفقیت‌آمیز بار از هندوستان به روسیه از طریق راه‌آهن ایران بود.بدون شک یکی از راهها‌ی دستیابی برای بهره‌برداری از گذرگاه شمال-جنوب، راه‌اندازی راه‌آهن قزوین-رشت-آستارا است که اهمیت قابل‌ توجهی برای روسیه دارد.

یوسف گران پاشا مدیرکل راه آهن شمال ایران در باره همکاری این کشور و روسیه اعلام کرد که بانک روسی وام یک میلیارد یورویی را برای برقی سازی 500 کیلومتر مسیر راه آهن در شمال به تهران واگذار می کند. 

به گفته وی، اجرای این برنامه  سه سال ادامه خواهد داشت و با اجرایی شدن قرارداد، توان حمل بار تا سه برابر افزایش خواهد یافت و به حدود هفت میلیون تن در سال می رسد.

گران پاشا گفت: در زمان حاضر، راه آهن شمال هم از طریق مرز خشک اینچه برون و هم از طریق بندر امیرآباد به کشورهای آسیای میانه متصل است. 

نظری مدیرکل دفتر راه آهن ایران هم گفته که ما تقریبا پنج میلیارد یورو وام روسیه به جمهوری اسلامی ایران را داشتیم که موافقت نامه آن امضا شده و قابل اقدام است. وزارت نیرو هم با استفاده از این وام کار می کند و همچنین 1.2 میلیارد یورو به راه آهن ایران برای برقی کردن محور گرمسار-اینچه برون اختصاص می یابد.

وی در باره گسترش این طرح ها به دیگر بخش های ریلی نیز گفته، «مذاکرات خوبی با کشور روسیه داریم. زمانی که محور تبریز-آذرشهر را با روس ها مذاکره می کردیم، هر دو طرف اعتقاد داشتیم به اصطلاح این (پروژه) «پایلوت» پروژه های برقی سازی خواهد بود و این امر محقق شد.»

نظری گفته است: ما امروز با همان « پایلوت» 50 کیلومتری به «پایلوت» بیش از 600 کیلومتر رسیدیم. مذاکراتی با راه آهن روسیه در این زمینه داریم و امیدواریم پروژه گرمسار-اینچه برون اجرایی شود. اگر چنین رویدادی رخ دهد، پروژه های برقی سازی ما از پیش تعیین شده و روشن است و در این زمینه هم مذاکرات به اصطلاح مقدماتی با مسئولین مرتبط روسی داریم. ما به این توانمندی مسکو امیدواریم که حتی به صورت «فاینانس» بتوانیم در ایران استفاده کنیم.

ایران و روسیه ۶ تفاهم‌نامه نفتی امضا کردند

معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی از امضای ۶ تفاهم‌نامه با شرکت‌های نفتی روس در حاشیه سفر رئیس جمهوری روسیه به تهران خبر داد.

امیرحسین زمانی نیا با اعلام این خبر درباره جزئیات تفاهم‌نامه‌های امضا شده، اظهار کرد: نخستین تفاهم‌نامه که به امضای بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران و الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه رسیده، همکاری راهبردی در حوزه انرژی است.

وی با بیان این که، این تفاهم‌نامه‌ها از همکاری تحقیقاتی آموزشی تا توسعه میدان‌های نفت و گاز را شامل می‌شود، تصریح کرد: شرکت ملی نفت ایران ۲ تفاهم‌نامه با گازپروم و ۲ تفاهم‌نامه با روسنفت امضا کرده است.

زمانی نیا گفت: تفاهم‌نامه شرکت ملی نفت ایران و روسنفت به امضای علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و ایگور سچین، مدیرعامل روسنفت رسیده است.

معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی، تفاهم‌نامه امضا شده میان شرکت ملی نفت ایران و روسنفت را فراتر از یک تفاهم‌نامه دانست و افزود: یکی از تفاهم‌نامه‎هایی که میان کاردر و سچین امضا شده، تفاهم‌نامه رازداری و محرمانگی است.

۶۹,۵ درصد سهام شرکت روسنفت روسیه متعلق به دولت روسیه و ۱۹.۷۵ درصد از سهام آن در اختیار شرکت بی‌پی انگلیس است. دفتر مرکزی این شرکت، در منطقه بالچوگ، در نزدیکی کاخ کرملین، در شهر مسکو مستقر است.

روسنفت، در سال ۱۹۹۳ به عنوان یک واحد سازمانی، از سوی دولت وقت روسیه تاسیس شد و با تزریق دارایی‌های شرکت «روس‌نفته‌گاز»، فعالیت عملیاتی خود را آغاز کرد.

این شرکت پس از خرید دارایی‌های بزرگترین شرکت نفتی روسیه، یوکاس، در مزایده دولتی، به یک شرکت نفتی بزرگ تبدیل شد. فعالیت عمده شرکت روسنفت، در اکتشاف، استخراج و پالایش نفت خام و گاز طبیعی، همچنین تولید محصولات پتروشیمی متمرکز است.

از ماه مارس سال ۲۰۱۳ در پی خریداری سومین شرکت بزرگ نفتی روسیه؛ تی‌ان‌کی-بی‌پی، از سوی روسنفت، این کمپانی به‌عنوان بزرگترین شرکت نفتی روسی، شناخته می‌شود. هم اکنون سچین که از نزدیکترین متحدان ولادیمیر پوتین است، مدیرعاملی این شرکت را بر عهده دارد.

 زمانی نیا درباره دیگر تفاهم‌نامه امضا شده شده در حاشیه دیدار رؤسای جمهوری ایران و روسیه هم گفت: این تفاهم‌نامه میان اینجانب و مارکلف، معاون الکسی میلر (Alexey Miller)، مدیرعامل گازپروم امضا شد.

گازپروم بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی و یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان است، در میان شرکت‌های گازی، شرکت روسی گازپروم، به واسطه ذخایر گازی و در اختیار داشتن بیش از ۱۵۲٫۲۰۰ کیلومتر خط لوله گاز طبیعی، بزرگ‌ترین شبکه خطوط لوله انتقال گاز در جهان، جایگاه ویژه‌ای دارد. دفتر مرکزی شرکت گازپروم، در شهر مسکو قرار دارد.

گازپروم، ۲۵ درصد از گاز طبیعی مورد نیاز اروپا را تامین می‌کند و بزرگترین شرکت روسیه به شمار می‌رود، این شرکت همچنین بزرگترین تامین‌کننده گاز طبیعی اروپاست.

انتهای پیام/باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر

آخرین اخبار