به گفته بعضی فعالان، شکل‌گیری این منطقه ممنوعه برای شاخص ارزی تا حدودی متاثر از گمان بعضی از معامله‌گران بوده هست؛ آنان بر این باورند، با رسیدن دلار به اطراف این منطقه، بازیگران بازارساز با حساسیت بیشتری اقدام به ارائه ارز می‌کند.

خط قرمز نرخ دلار در بازار ارز

به گزارش گلستان24؛،به گفته بعضی فعالان، شکل‌گیری این منطقه ممنوعه برای شاخص ارزی تا حدودی متاثر از گمان بعضی از معامله‌گران بوده هست؛ آنان بر این باورند، با رسیدن دلار به اطراف این منطقه، بازیگران بازارساز با حساسیت بیشتری اقدام به ارائه ارز می‌کند.

از نظر آنان همین مبحث باعث شده هست که نرخ دلار در هفته‌های موخر نتواند از این خط گذر کند و مبدل به سقف قیمتی بازار گردد. در این شرایط، عده‌ای از معامله‌گران بر این باورند، دلار برای گذر از منطقه ممنوعه احتیاج به ورود خیز جدید درخواست ها دارد. تعداد دیگری معتقد بودند، کاهش ارائه بازارساز نیز می‌تواند منتج به گذر دلار گردد، عبوری که می‌تواند شاخص ارزی را تا کانال ۴ هزار و ۵۰۰ تومان بالا ببرد. به گفته فعالان، قبل از این دو خیز درخواست ها با ورود به بازار توانسته بودند زمینه‌ساز رشد دلار گردند.

نخستین خیز افزایش تقاضای ژانویه بود که از آذرماه نرخ را تحت تاثیر داده بود و تا اوایل دی ماه اثر آن ادامه داشت. دومین خیز درخواست ها زیادتر متاثر از جو روانی رخدادهای بیرونی بود که از اوائل زمستان وارد بازار گردید و قبل از اعلام موضع ترامپ نسبت به تمدید تعلیق تحریم‌ها به اوج خود رسید. تعداد بسیاری از معامله‌گران بر این باورند، بازار به‌طور عادی تا اوایل سال بعد با خیز جدید تقاضایی مواجه نخواهد بود. این در حالی هست که تعداد دیگری معتقد هستند، در اواخر دی ماه نیز درخواست ها در بازار وجود دارد. این در حالی هست که در این مقطع زمانی در سال‌های گذشته تقاضای چندانی در بازار وجود نداشت.

از نظر این دسته از معامله‌گران این تفاوت می‌تواند نشانه‌ای از زمستان متمایز ارزی باشد. تمام این شرایط در سمت درخواست ها در حالی از سوی معامله‌گران عنوان می‌شود که انتظار می‌رود میزان ارائه در ماه‌های پایانی سال بالاتر برود. به گفته معامله‌گران باتجربه بازار، در ماه‌های پایانی سال بعضی شرکت‌های تجاری و دولتی احتیاج بیشتری به ریال دارند، بنابراین با فروش دلار اهتمام می‌کنند این احتیاج را تامین کنند. عاملی که در سال‌های گذشته نیز منتج به افت دلار شده بود.

زمینه‌ساز رشد دلار

به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که زمینه‌ساز افزایش دلار در روز سه‌شنبه گردید، افزایش نرخ حواله درهم بود. در کنار این، معامله‌گران ارزی در روزهای موخر با تحرکات خود اهتمام کردند نرخ دلار را دچار نوسان کنند و با افزایش مقطعی خریدها قیمت‌ها را جابه‌جا کنند. البته بازار روز سه‌شنبه یک تفاوت عمده با ۲ روز قبل از آن داشت. این تفاوت میزان نوسانات بازار در آغاز روز بود. روز گذشته، دلار معاملات خود را با نرخ ۴ هزار و ۴۲۶ تومان آغاز کرد که تفاوتی ۶ تومانی با نرخ بسته شده روز دوشنبه داشت.

این اتفاق در حالی رخ داد که روزهای دوشنبه و یکشنبه نرخ در آغاز بازار اختلاف بسیاری با نرخ بسته شده روز قبل داشت. به‌عنوان مثال، نرخ باز شده معاملات دلار در روز یکشنبه ۴۶ تومان بالاتر از نرخ بسته شده روز شنبه بود. در روزی که دلار افزایشی گردید، یورو نیز به رشد خود دنبال کرد و به آستانه مرز ۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. روز گذشته، یورو ۲۵ تومان افزایش یافت و به نرخ ۵ هزار و ۴۸۰ تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی نیز برخلاف روند کاهشی اونس جهانی تا ساعت ۳ بعدازظهر در مسیر افزایشی جای گرفت و به نرخ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. این در حالی بود که اونس طلا ساعت ۳ بعدازظهر تا محدوده هزار و ۳۳۰ دلار پایین آمده بود.

یکی از مهم‌ترین عوامل نزول اونس در روز سه‌شنبه آن بود که شاخه برلین حزب سوسیال دموکرات به ائتلاف با حزب آنگلا مرکل رای مخالف داد. هرچند این شاخه تنها ۲۳ رای از ۶۰۰ رای کل حزب را تشکیل می‌دهد؛ اما مورد توجه مخصوص بازار جهانی جای گرفت. مخالفت شاخه برلین، یورو را نسبت به دلار تضعیف کرد و این موقعیت سر انجام به آسیب اونس طلا تمام گردید. اونس طلا که با پیشروی دلار به عقب رانده شده بود، تا ساعت ۸ بعد از ظهر به ۱۳۳۳ دلار رسید. البته پیش‌بینی می‌شد تا انتهاء روز از شدت سقوط غیرمنتظره اونس و یورو کم خواهد گردید.

سقوط بیت‌کوین

همزمان با سقوط اونس، در بازار ارزهای دیجیتال نیز بیت‌کوین به زیر مرز ۱۲ هزار دلاری رفت. روز گذشته اعتبار بازار ارزهای رمزنهاد نزدیک به ۱۵۰ میلیارد دلار نسبت به روز قبل از آن کاهش یافت. بیت‌کوین به‌عنوان مهم‌ترین این ارزها، بعد از افت نزدیک به ۱۶درصدی به زیر مرز ۱۲ هزار دلاری نزول کرد.

ریزش بازار ارزهای دیجیتالی به سخنرانی وزیر دارایی کره جنوبی ذی ربط می‌شد؛ البته مقررات سختگیرانه چینی‌ها قبل از این زمینه کاهش اعتبار این دارایی‌های دیجیتالی را فراهم کرده بود. « این خبر ها به سبب آنکه کره جنوبی جزء ۳ کشور مؤثر بر بیت‌کوین هست، به سرعت اعتبار بازار ارزهای دیجیتالی را وارد کانال کاهشی کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار