کردکوی- سرزمین هیرکان، دیاری مملو از طبیعت رنگارنگ و دلفریب است که جاذبه ها و مناطق گردشگری فراوانی را در دل خود جای داده است که یکی از معروف ترین آنها دهکده گردشگری «جهان‌نما» کردکوی است.

«جهان‌نما» دهکده‌ای میان ابر و مه/ فرصت لمس طبیعت ناب میسر است

به گزارش گلستان 24؛ استان گلستان شاید از لحاظ مساحت و وسعت در زمره استان‌های پهناور ایران تلقی نشود اما از نظر برخوداری از جاذبه‌های مختلف طبیعی و تاریخی جایگاه فاخری در سطح کشور دارد.

رویشگاه‌ها و مناطق طبیعی حیرت انگیز، دل انگیز و جذاب و برخورداری از پیشینه کهن و یادمان‌های تاریخی مجموعه‌ای از شگفتی‌های طبیعی و تاریخی را در کنار هم قرار داده که هیچ رهگذری را توان چشم پوشی از این شگفتی‌های بی نظیر نیست.

هر چند تپه‌ها، قلعه‌ها، مساجد زیبا، زیارتگاه‌ها، برج‌ها، کانون‌های شهری و روستایی تاریخی، کاخ‌ها، پل‌ها، معابر و گذرگاه‌های تاریخی، امامزاده‌ها و آرامگاه، دیوار دفاعی و آداب و رسوم، گوشه‌هایی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی استان گلستان است که هر یک به فراخور زیرساخت‌ها و جاده دسترسی علاقه مندان بیشماری دارند اما طرفداران جاذبه‌های طبیعی گلستان به ویژه روستای گردشگری «جهان‌نما» قابل قیاس با سایر مناطق نیست.

دهکده ای میان دشت و مه

روستای گردشگری جهان نما، دهکده ای کوچک و بکر در میان دشت و مه، جایی که برای سفر به آن، در وهله اول باید سختی‌های زیادی را به جان خرید و سپس باید قید همه چیز از برق و آب لوله کشی تا گاز و حتی تلفن همراه را زد.

دهکده جهان نما در جنوب شهرستان کردکوی، در ۸۵ کیلومتری گرگان در ارتفاع ۳۰۸۶ متر از سطح دریا واقع شده است.

ییلاقی بکر و تماشایی که در دشتی وسیع میان جنگل‌های چندین میلیون ساله هیرکانی و کوه‌های البرز احاطه شده و در آن خبری از مظاهر زندگی شهری نیست.

هوای خوش و دل نشین روستا با مه‌های گاه و بیگاه در کنار سر و صدای حیوانات اهلی، وجود خانه‌های ییلاقی با سقف‌های شیروانی رنگارنگ در پهنه دشتی وسیع با آب و هوایی فرح بخش به راحتی می‌تواند خستگی ماه‌هاکار و تلاش را از تن دور کرد.

دهکده جهان نما، متشکل از کفشگیری محله و سعدآبادمحله در شمال غربی منطقه حفاظت شده جهان نما کردکوی هنوز دارای منازلی با معماری سنتی است.

دهکده ای بکر که فرصت تماشای مناظر مختلف توأمان میسر است شغل مردم روستاهای منطقه عمدتاً دامداری و کشاورزی بوده و گلیم، پاپیچ های سنتی و وسایل تزئینی کوچک از جمله صنایع دستی آنان به شمار می‌رود.

جهان نما، دهکده ای بکر که در آن فرصت تماشای منظره‌های مختلف طبیعی مانند جنگل، کوه، دره، دریا، بیابان، ساحل، حیات وحش، غروب یا طلوع خورشید را به صورت منفرد و یا توأمان برای هر گردشگری ممکن می‌کند.

رؤیت حیات وحش

احتمال موفقیت در مشاهده حیات وحش به همراه امکان فرصت ثبت عکس و فیلم و کوهپیمایی در شرایط اقلیمی خاص همچون مه آلودگی و اَبرناکی و رؤیت طیف‌های گسترده‌ای از رنگ‌ها، فرصت دسترسی به پوشش‌های گیاهی پلی مورف (چند رنگی) مانند برگ‌های درخت انجیلی، بخشی از مولفه‌های جذب گردشگر در دهکده جهان نما است.

با توجه به اینکه دهکده جهان نما در داخل یا زون حفاظتی زیستگاه‌های حیات وحش تحت عنوانن منطقه حفاظت شده جهان نما واقع شده است گردشگران و علاقه مندان به طبیعت می‌توانند مراحل حساس زیستی جانوران نظیر دوره مهاجرت، تغذیه، جفت گیری، تولید مثل یا لانه گزینی پستانداران و پرندگان مختلف را تماشا کنند.

دهکده جهان نما در تمامی طول سال میزبان گردشگران است اما بهترین زمان سفر در ماه‌های فروردین تا آبان ماه است، البته مناظر زمستانی این روستا ییلاقی بسیار زیبا می‌باشد که بیشتر مورد توجه علاقه مندان به کوهنوردی هم قرار دارد.

در طبیعت اطراف این منطقه گیاهان دارویی بی‌شماری رشد کرده‌اند که اگر اهل داروهای گیاهی باشید، می‌توانید گنجینه‌ای از نایاب‌ترین گیاهان دارویی را به سوغات ببرید.

اکنون که صحبت سوغاتی به میان آمد، بد نیست بدانید عسل، سوغاتی معروف دهکده جهان نما شناخته می‌شود. این عسل ممکن است به‌لحاظ قیمت، هزینه‌ای گزاف‌تر از دیگر عسل‌ها داشته باشد، اما انصافاً باید گفت عسل بسیار باکیفیتی است و سوغاتی برازنده و شایسته به حساب می‌آید.

پوشش گیاهی

دهکده جهان‌نما در طبقه بندی جغرافیای گیاهی ایران جز بخش فرعی جنگل‌های هیرکانی شمال کشور است، پوشش گیاهی آن همچنین درختان پهن برگ، درختچه و بوته‌زار است.

مهم‌ترین گونه‌های گیاهی آن سرخدار، ارس، سروکوهی، پیرو، مازو، راش، ممرز، آلوچه، زرشک، آزاد، بید، هفت کول، نمدار، سیاه‌تلو و گونه‌های علفی و بوته‌ای گل گاوزبان، سریش، فستوک، یونجه، گل قاصد، مریم گلی، شکرتیغال، اسپرس بوته‌ای، چوبک و درمنه است.

این دهکده به دلیل شرایط خاص دارای حیات وحش غنی شامل گونه‌های کمیاب و در معرض خطر است که برخی گونه‌های مهم آن خرس قهوه‌ای، روباه، شوکا، خوک وحشی، گربه جنگلی، سیاه گوش و پلنگ است.

پرندگان بومی و مهاجر این منطقه هم از دیگر زیبایی‌ها هستند که از آن جمله می‌توان به انواع دلیجه، عقاب، سارگیه، قرقی، کبک، تیهو، بلدرچین، قرقاول، کرکس، هما، کبوتر جنگلی، شاهین، فاخته و توکا اشاره کرد.

از سوی دیگر براساس آمارهای ارایه شده متوسط بارندگی در منطقه جهان نما حدود ‎ ۴۴۰ میلی متر اعلام شده است، بر این اساس زمستان این منطقه سرد و در تابستان هوای مطبوع و خنکی دارد و وجود مه در فصول مختلف به خصوص تابستان یکی از عوامل تلطیف هوا است.

منطقه حفاظت شده جهان نما از قدیمی ترین مناطق زیرپوشش مدیریتی سازمان حفاظت محیط زیست کشور است و جزو منطقه‌های چهارگانه این سازمان محسوب می‌شود.

از جمله دیگر مناطق گردشگری گلستان می‌توان به آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر، جنگل گرگان نما، تپه هزارپیچ، منطقه سرعلی آباد توسکستان و دره زیارت در گرگان، محوطه پیرامونی برج تاریخی قابوس و سواحل تالاب‌های بین المللی آلما گل، آجی گل و آلا گل در گنبدکاووس، قلعه ماران، چشمه گل، آبشار و غار شیرآباد در رامیان، محوطه پیرامون گِل فشان اینچه برون در آق قلا، پارک ملی گلستان، آبشار لوه، غار کیارام و دشت حلقه در مینودشت اشاره کرد.

همچنین تپه زیارتگاه خالد نبی در کلاله، چشمه قلقلی و سواحل خلیج گرگان، کرانه‌های ماسه‌ای دریای خزر در بندرترکمن، رودخانه گرگانرود و تالاب بین المللی گُمیشان، ارتفاعات درازنو و برج رادکان، دشت‌ها و جنگل جهان نما در کردکوی و دهنه‌های زرین گل و محمد آباد و آبشار خزه‌ای کبودوال در علی آباد کتول از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی گلستان هستند.

گلستان واقع بین دو قطب گردشگری شمال کشور و زیارتی مشهد به نگارستان ایران هم شهره بوده و اقوام متعددی را در خود جای داده است که شامل فارس، ترکمن، سیستانی، ترک (آذربایجانی و قزلباش)، مازندرانی‌ها، بلوج و قزاق‌ها هستند؛ این ویژگی‌ها گلستان را به یکی از پرتنوع ترین استان‌های کشور از نظر قومیتی تبدیل کرده است./مهر

 

ارسال نظر

آخرین اخبار