شاعر و نوبسنده گنبدی:

شاعر و نویسنده گنبدی با اشاره به اینکه قبل از ترویج کتاب‌خوانی باید اولویت‌های اصلی را در حوزه فرهنگ اجرایی کنیم، گفت: ایجاد مهارت مطالعه اولویت فرهنگی کشور است.

ایجاد مهارت مطالعه اولویت فرهنگی کشور است

به گزارش گلستان24؛سرزمین ایران اسلامی در تاریخ همواره بستر رشد و نمود ادیبان و فرهیختگان بسیار بزرگی در عرصه فرهنگ و ادب بوده و نام‌های پرآوازه‌ای همچون سعدی، حافظ، مولانا، فردوسی، رودکی، اعتصامی، بهار، یوشیج و اخوان همه و همه نشان دهنده رسوخ ادبیات فاخر ایرانی در لحظه لحظه گذر زمان در طی قرن‌ها و دهه‌های متمادی بوده است.

اما سرزمین جرجان و یا همان گنبدکاووس امروزی نیز در این مسیر هیچ‌گاه از قافله عقب نمانده و در طی سال‌های متمادی همواره شعرا، هنرمندان، فرهیختگان و نامداران بسیاری را به دنیا معرفی کرده است که فخرالدین اسعد گرگانی، قابوس بن وشمگیر و مختومقلی فراغی تنها بخشی از مفاخر سرزمین شرقی گلستان امروزی و یا همان جرجان زمین هستند.

اما در نسل معاصر نیز افرادی هستند که با تلاش و همتی بی‌شائبه این مسیر را با قدرت طی کرده‌اند و گام‌هایی هرچند کوچک اما موثر و ارزشمند را برای اعتلای ادبیات این سرزمین برداشته‌اند.

 

 

از این رو گفت‌و‌گویی صورت داده‎ایم با سید ابراهیم سجادی‎زاده نویسنده و شاعر آئینی شهرستان گنبدکاووس که بارها و بارها در عرصه‌های مختلف برای این شهرستان و استان گلستان افتخار آفرینی کرده است و امروز به تدریس و آموزش ادبیات به فرزندان جرجان زمین مشغول است که مشروح این گفت‌و‌گو را در ادامه مشاهده می‌کنیم:

 

خودتان را برای مخاطبین ما معرفی بفرمائید؟

سجادی‌زاده: باسلام، تشکر و عرض گرامیداشت هفته کتاب که چند روزی است از آن عبور کردیم، سید ابراهیم سجادی‌زاده هستم متولد سال 1338 در روستای کهنه از توابع استان خراسان رضوی و در حال حاضر نیز بازنشسته آموزش و پرورش  و با مدرک کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی مدیر گروه دانشگاه آزاد اسلامی گنبدکاووس در این رشته هستم.

از چگونگی ورودتان به عرصه نویسندگی و ادبیات بفرمائید؟

سجادی‌زاده: شروع کار بنده در نویسندگی و ادبیات با شعر در آغاز دهه هفتاد بود که البته بعد از چندین سال نخستین مجموعه شعری‌ام نیز به صورت رسمی درسال 84 منتشر شد.

از همان سال به بعد به عنوان مدیر مسوول نشریه مکتوب و استانی ندای جمعه انتخاب شدم و مطالب متنوعی در زمینه‌های مختلف و در قالب سرمقاله، یادداشت روز و مقاله تا کنون در این نشریه نگارش کرده‌ام.

 

 

در خصوص نخستین اثر منتشرشده خودتان برایمان بگوئید؟

سجادی‌زاده: اگر کتاب مجموعه شعرهایم را فاکتور بگیریم، باید بگویم که کتاب پژوهشی در زمینه ادبیات قرن پنجم با عنوان «حکمت در دیوان ناصر خسرو و تاثیرپذیری او از نهج البلاغه» در سال 1390 منتشر شد و در همان سال انتشار خود به عنوان یکی از کتاب‌های برتر استان گلستان شناخته شد و جایزه‌ای نیز دریافت کرد.

 

 

 به طور کلی اگر ممکن است آثارتان را با ذکر سال انتشار برای مخاطبین ما معرفی کنید؟

سجادی‌زاده: نخستین اثر مجموعه شعری «آوای دل» که در سال 1384 منتشر شد، دومین  اثر بنده «حکمت در دیوان ناصر خسرو» که در سال 1390 به چاپ رسید، مجموعه شعر فرات تشنه سومین اثر هنری بنده بود که در سال 1391 به زیر چاپ رفته و منتشر شد و نهایتا هم انتشار صدها مقاله ادبی و علمی در نشریات و مجلات مختلف به ویژه نشریه ندای جمعه از جمله آثار بنده است.

 

 در زمینه چاپ و نشر آیا از سوی مسوولین حمایتی از شما صورت گرفت؟

سجادی‌زاده: بنده در طی این سال‌ها درخواستی از کسی نداشته‌ام، اما اداره کل ارشاد اسلامی، شورای شهر گنبدکاووس، میراث فرهنگی استان گلستان و اداره کل کتابخانه‌های عمومی، در همان سال‌های انتشار، تعدادی از کتاب‌هایم را خریداری کردند.

 

 

 اگر موضوع خاصی به نظرتان می‌رسد که باید از طریق رسانه مطرح شود بیان کنید؟

سجادی‌زاده: با تشکر ار شما و همه رسانه‌هایی که در مورد ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی تلاش می‌کنند، حرف همیشگی بنده این است که مهم‌تر از تهیه کتاب برای خصوصا جوانان، آشنا کردن آنان با مهارت‌های مطالعه است، زیرا بدون وجود گرسنه و تشنه آب و غذا، کتاب و کتاب‌خانه چندان مشتری نخواهد داست.

به نظر شما چگونه می‌شود این فرهنگ را در جامعه ترویج کرد؟

سجادی‌زاده: مطالعه یک مهارت است و مانند همه مهارت‌های دیگر، راهبردها و تاکتیک‌هایی دارد که می‌بایست در دوره دوم دبستان به دانش‌آموزان آموخته شود، معلمان عزیز، پدران و مادران، ابتدا باید این مهارت‌ها را در خود ایجاد کنند و بعد به دانش آموزان و فرزندانشان بیاموزند.

خوشبختانه امروزه کتاب و سایت‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد؛ فقط باید خواند، تمرین کرد و یاد گرفت و بعد کتاب‌ها را با سرعت و دقت بیشتر خواند، آموخت و لذت برد، به امید آن روز.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار