رئیس کل دادگستری گلستان:

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: متاسفانه با وجود تذکرهای فراوان و تاکیدهای قضایی و انتظامی برخی از شعب بانک‌ها در استان هنوز شعبه را به دوربین مداربسته مجهز نکرده‌اند.

انتقاد صریح و مستقیم رئیس کل دادگستری گلستان به بانک‌ها و شهرداری‌های استان/ دستگاه‌های فرهنگی استان در فرهنگ‌سازی کوتاهی می‌کنند/ قتل به خاطر بوق‌زدن و پارس سگ همسایه

 به گزارش گلستان24؛هادی هاشمیان صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران استان با اشاره به ضرورت توجه به کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم توسط همه آحاد جامعه اظهار کرد: علل وقوع جرائم متفاوت و متنوع است اما باید به این نکته توجه کنیم که علت وقوع همه جرائم و وجود آسیب‌های اجتماعی به مشکلات اقتصادی مربوط نمی‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از جرائم و مشکلات اجتماعی به کوتاهی در امور فرهنگی و فرهنگ‌سازی در جامعه مربوط می‌شود و باید به این نکته توجه کنیم که در بسیاری از جرائم دیگر موضوع زندان و مجازات‌های اینگونه در حوزه پیشگیری از وقوع جرم تاثیر چندانی ندارد و ما باید وارد فاز فرهنگی شویم.

رئیس‌کل دادگستری گلستان خاطرنشان کرد: باید در حوزه فرهنگ‌سازی و پیشگیری اجتماعی از وقوع جرم، رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس، افراد دارای تریبون‌ همانند امامان جمعه و اساتید دانشگاه، صدا و سیما و حتی پدران و مادران وارد عرصه شوند.

هاشمیان گفت: تجربه نشان داده هر زمانی که دستگاه‌های فرهنگ‌ساز وارد میدان شدند وقوع جرم کاهش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: در جرائمی همانند سرقت جامعه به صورتی دچار آسیب می‌شود که جبران آن شاید برای مدت‌ها امکان‌پذیر نباشد.

رئیس کل دادگستری استان گلستان تصریح کرد: متاسفانه در موارد متعددی شاهد هستیم که سهل‌انگاری و کم‌توجهی مالباختگان در حفظ اموال خوب عمل نمی‌کنند و زمینه وقوع جرم را برای متخلفان و مجرمان به سادگی فراهم می‌کنند.

هاشمیان بیان کرد: از بین بردن بستر جرم و پیشگیری از وقوع سرقت بسیار ساده‌تر و کم هزینه‌تر از کشف جرم و برخورد با مجرم است که برای مثال متاسفانه با وجود تذکرهای فراوان و تاکیدهای قضایی و انتظامی برخی از شعب بانک‌ها در استان هنوز شعبه را به دوربین مداربسته مجهز نکرده‌اند.

وی ادامه داد: بارها اعتراض و انتقادهایی را به شهرداری‌های استان داشتم که دیده شده پارکینگ‌ را بدون در نظر گرفتن نیاز ساختمان به مجموعه‌های مسکونی و تجاری می‌فروشند و باعث می‌شوند برخی از ساکنان مجبور شوند خودروی خود را بیرون از پارکینگ آپارتمان پارک کرده و زمینه وقوع سرقت برای سارقان فراهم شود.

رئیس‌کل دادگستری گلستان تاکید کرد: متاسفانه تصور غلطی که بین مردم و برخی از مدیران و مسئولان دستگاه‌ها ایجاد شده این است که در حوزه جرائم و بخصوص در حوزه پیشگیری، دستگاه قضایی و انتظامی نوک پیکان هستند در حالی که این دو نهاد درانتهای مسیر پیشگیری از وقوع جرم قرار دارند و بسیاری از دستگاه‌‌ها، مدیران و مسئولان و حتی شهروندان در خط مقدم پیشگیری از وقوع جرم هستند و دستگاه قضایی و انتظامی در انتهای مسیر برخورد با جرائم و مجرمان قرار دارند.

هاشمیان گفت: با احتساب پرونده‌های شوراهای حل اختلاف و محاکم قضایی استان گلستان سالانه 400 هزار پرونده در دستگاه قضایی استان رسیدگی می‌شود که شاهد هیچ دستگاهی در سال 400 هزار متقاضی نداشته باشد چه برسد به آنکه بخواهد آن را رسیدگی کند.

وی افزود: متاسفانه برخی از دستگاه‌های و نهادهای استان به هیچ عنوان در حوزه پیشگیری جرائم توجیه نیستند و به هیچ عنوان وارد عرصه نمی‌شوند و حتی خود را در این بخش وظیفه‌مند نمی‌دانند.

رئیس‌کل دادگستری گلستان تصریح کرد: متاسفانه ما نیز به عنوان دستگاه قضایی از این نظر مقصریم که به جای مطالبه‌گری از مدیران و مسئولان وارد عرصه تصدی‌گری شدیم و جایگاه مطالبه‌گری دستگاه قضایی در نگاه مسوولان به جایگاه تصدی‌گری رسیده است که حتی ورود دستگاه قضایی با این شدت و احساس مسئولیت به خاطر نیازی بوده که احساس شده است.

هاشمیان با اشاره به کوتاهی برخی از مدیران و مسوولان و دستگاه‌های متولی در پیشگیری از وقوع بسیاری از جرائم در استان، گفت: هر زمانی که مطالبه‌گری توسط دادستان‌ها در استان از مسوولان مرتبط با موضوع مورد نظر انجام شد، مسوولان حرکت کردند و هوشیارتر شدند در حالی که یک مسوول باید خود را در حوزه وظایف خود برای پیشگیری از وقوع جرم مسوولان بداند با قاطعیت وارد عرصه شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه یکی از مسائلی که باعث شده وقوع جرائم را در سطح کشور به انواع و اقسام مختلف شاهد باشیم و حتی در برهه‌های زمانی شاهد افزایش جرائم در کشور و استان باشیم این است که در سنوات اخیر قبح خوردن مال مردم و حق‌الناس از بین رفته است.

رئیس‌کل دادگستری گلستان تاکید کرد: این نشان می‌دهد که در امر فرهنگی و فرهنگ‌سازی یک سهل‌انگاری و کاهلی شدیدی وجود دارد.

هاشمیان گفت: متاسفانه بالاترین جرم در استان گلستان، سرقت و پرونده‌های حقوقی مطالبه طلب است که در هر دو موضوع بحث مال مردم و حق‌الناس مطرح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مطالبات بانک‌های استان مربوط به مبالغ پایین می‌شود، افزود: متاسفانه بانک‌‌ها در ارائه تسهیلات به صورتی عمل می‌کنند که امکان وصول آن یا وجود ندارد و یا با سخت‌ترین شرایط ممکن وصول می‌شود و در بسیاری از موارد، فرد وام گیرنده در همان مرحله ورود به شعبه و اقدام برای دریافت تسهیلات به هیچ عنوان برنامه‌ای برای بازگشت آن ندارد.

رئیس کل دادگستری گلستان تصریح کرد: افراد بدهکار به بانک‌ها نیز به دلیل آنکه قبح خوردن حق‌الناس از بین رفته است، زمانی که بانک و یا مراجع قضایی برای مطالبه طلب اقدام می‌کنند، فرد بدهکار می‌گوید اول آن 3 هزار میلیارد را وصول کنید بعد بیایید بگویید بدهی خود را پرداخت کن.

هاشمیان تاکید کرد: این در حالی است که در دین، شرع و قانون ما آمده که هر فردی در قبال عمل خودش مسئول است و باید برابر رفتار و اعمالش به هر میزانی که اقدام کرده پاسخگو باشد.

وی افزود: متاسفانه دستگاه‌های فرهنگی ما اهمال‌کاری می‌کنند و امروز در خانه، محل کار و دستگاه فرهنگی نشسته‌اند و می‌گویند مردم به سمت ما بیایند در حالی که ما باید خانه به خانه به سمت مردم برویم و کار فرهنگی کنیم.

رئیس‌کل دادگستری گلستان با اشاره به وقوع جرائم خشن و قتل‌ها در استان گلستان، گفت: من پرونده‌ای را رسیدگی کردم که فردی به خاطر بوق زدن ماشین به قتل رسید و یا حتی پرونده‌ای که به خاطر پارس سگ همسایه منجر به قتل شد.

هاشمیان بیان کرد: این مسائل نشان می‌دهد ما باید در خصوص مسائل فرهنگی و آموزشی با جدیت و حساسیت بیشتری وارد شویم و امیدوارم این اتفاق با سرعت و جدیت بالا عملی شود./فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار