وضعیت اقتصادی گلستان در سال ۹۶ بازار آشفته‌ای را تجربه کرد هرچند تعهد اشتغال استان محقق شد اما وضع بیکاری و معیشت مردم بهبود نیافت.

بازار اقتصادی گلستان آشفته بود/ تحقق تعهد اشتغال استان
گلستان در سالی که گذشت- ۲

بازار اقتصادی گلستان آشفته بود/ تحقق تعهد اشتغال استان

گلستان ۲۴ گزارش می دهد  ؛ ۷۰ درصد اقتصاد گلستان وابسته به کشاورزی است و کوچک ترین تغییر و تحول در این حوزه می تواند شوک بزرگ به استان و وضعیت معیشت مردم آن وارد کند. به همین دلیل اقتصاد استان در سال ۹۵ ایامی پر از التهاب و فراز و نشیب را تجربه کرد.

سال گذشته تلاش شد با تدوین سند آمایش سرزمینی محورهای توسعه استان علاوه بر کشاورزی بر پایه صنعت و گردشگری هم استوار گردد اما تلاش ها در این حوزه تفاوت محسوسی در زمینه اقتصاد و معیشت مردم استان ایجاد نکرد.

در سال ۹۶ هرچند وضع تولید محصولات زراعی تا حدود بسیار زیادی بسته به شرایط آب و هوایی مساعد بود اما در پرداخت مطالبات کشاورزان آشفته بازاری وجود داشت که از همان روزهای ابتدایی سال نگرانی در خصوص قرار گرفتن گلستان در آستانه بحران اقتصادی را هشدار می داد.

امسال بر خلاف سال گذشته وضعیت کلزاکاران در سال ۹۶ روبه راه و نانشان در روغن بود چرا که دولت به جای جبران پرداخت دیر هنگام مطالبات جوکاران و کلزاکاران گلستانی در سال زراعی ۹۴- ۹۵ در سال زراعی ۹۵- ۹۶ در فاصله زمانی یک تا دو ماهه وجوه مربوط به خرید حدود ۳۱ هزار تن جو و بیش از ۴۶ هزار تن کلزای تحویلی از کشاورزان گلستانی را پرداخت کرد.

اما کام کلزاکاران گلستانی از این موضوع تا پایان سال شیرین نماند و ایجاد بازار سیاه در قیمت محصول کلزا و کمبود بذر این محصول باعث شد کشاورزان گلستانی در قطب تولید دانه های روغنی سرگردان تهیه بذر باشند.

پروژه گردشگری آشوراده را شاید بتوان خوش شانس ترین پروژه استان در سال ۹۶ نامید چرا که پس از ۳۹ سال حاشیه های محیط زیستی آن پایان یافتاوضاع گندمکاران گلستانی هم در سالجاری مساعد نبود و پرداخت دیرهنگام مطالبات دردسرهای زیادی را برای وضع معیشتی کشاورزان فراهم کرده و باعث شد در کشت پاییزه محصولات کشاورزی خلل وارد شود.

درفصل برداشت محصولات کشاورزی در گلستان کلأ شانس با گندمکاران استان یار نبود و با سوختن ۲۰۳ هکتار گندم و ۷۰ هکتار کاه حداقل هشت میلیارد ریال سرمایه گلستان دود شد.

اما نابسامانی در پرداخت مطالبات کشاورزان گلستانی به همین جا ختم نشد و پرداخت خسارات ناشی از سیل و سرمازدگی کشاورزان گلستانی از سرمای سال ۹۵ تا ماه های پایانی سال ۹۶ هم به درازا کشید.

در نابسامانی پرداخت مطالبات، شرایط پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی به ویژه در آبیاری نوین و میکانیزاسیون، توسعه گلخانه مناسب بود و اعتبارات قابل توجهی به این بخش ها تزریق شد.

ارتقاء رتبه صنعتی استان

اگر از اوضاع اقتصادی استان در حوزه کشاورزی عبور کنیم و نیم نگاهی به حوزه صنعت داشته باشیم شاهد تعطیلی صنایع هستیم؛ هرچند رئیس صنعت، معدن و تجارت استان معتقد است رتبه صنعتی و معدنی استان گلستان در سال های اخیر ارتقاء داشته اما شواهد و قرائن موجود از تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی استان حکایت دارد.

در حالی که حسینقلی قوانلو از رشد رتبه اقتصادی صنعت استان از رتبه ۲۴ در سال ۹۳ به رتبه ۱۸ خبر می دهد و اعلام می کند ارزش افزوده بخش صنعتی گلستان از ۶.۹ درصد به ۱۰ درصد رسیده اما تعطیلی کارخانه نورد فولاد گلستان تنها تولیدکننده فولاد در شمال کشور و بیکاری ۱۰۳ کارگر نشان می دهد واحدهای صنعتی بالای ۱۰۰ نفر کارکن استان که تعداد آن ها محدود هم هست، شرایط خوبی را در سال ۹۶ تجربه نکردند.

البته تعطیلی کارخانه نورد مینودشت پایان تعطیلی کارگاه های تولیدی و صنعتی استان نبود و در نهایت مصوبه های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در مورد کارخانه آجر ماشینی آزادشهر هم کارگشا نشد واین کارگاه تولیدی هم در حالی که ۱۰۰ کارگر آن ۲۱۰ روز حقوق دریافت نکرده بودند، تعطیل شد.

 

 

اما شوک بزرگ بخش صنعت و معدن گلستان تنها یک روز پس از روز کارگر در روز ۱۲ اردیبهشت در استان رقم خورد و انفجار و ریزش معدن زمستان یورت جان ۴۳ معدنچی را گرفت. این کارگاه معدنی هم ماه ها تعطیل بود و در نهایت برای تعمیر و بازسازی معدن بازگشایی شد و ۱۰۰ کارگر به کار بازگشتند.

منطقه آزاد تجاری و صنعتی اینچه برون هم که رئیس جمهور وعده اجرای آن را داده بود تا پایان امسال هم منتظر طرح در صحن علنی مجلس ماندهرچند اوضاع صادراتی استان به ویژه در صادرات تولیدات غیرنفتی اوضاع مناسبی نبود و گلستان کاهش حجم صادرات را تجربه کرد اما ورود نخستین قطار کانتینری از مرز اینچه برون، کلنگ زنی چهارمین کارخانه تولید ید در استان، پرداخت بیش از ۶۵۰ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید و تسهیلات ۳۰ میلیارد تومانی نوسازی و بازسازی واحدهای تولیدی و صنعتی و رفع موانع ایجاد خط عریض در اینچه برون از جمله تلاش هایی بود که حوزه صنعت، معدن و تجارت استان برای بهبود وضعیت استان در این بخش ها انجام داد و نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

پرونده اکتشافات نفت و گاز گلستان بازماند

با تغییر استاندار گلستان در مهرماه، رفع موانع ایجاد بندر خشک اینچه برون و راه آهن گرگان- مشهد در دستور کار قرار استان قرار گرفت و سیدمناف هاشمی تلاش کرد اوضاع اقتصادی استان را از مسیر توسعه تجارت و حمل و نقل هم بهبود بدهد.

موضوع دیگر هم در دستور کار قرار گرفت، اکتشاف نفت و گاز در شمال استان بود که پرونده آن تعیین تکلیف نشد.

 

 

اما پروژه پتروشیمی گلستان که در یک دهه گذشته وعده های بیشماری را در پرونده خود دارد و علی اصغر طهماسبی، معاون سیاسی و امنیتی گلستان هم در روزهای آغازین سال وعده تعیین تکلیف آن را داده بود تا پایان سال تعیین تکلیف نشد و این پروژه با ۹۷ هزار سهامدار که قرار بود به عنوان مهم ترین و بزرگ ترین پروژه صنعتی گلستان را به عسلویه شمال تبدیل کند، بلاتکلیف ماند.

منطقه آزاد تجاری و صنعتی اینچه برون هم که رئیس جمهور در آذرماه ۹۳ وعده ایجاد آن را داده بود و در سال ۹۴ لایحه آن با سرعت در هیئت دولت و شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسیده بود و به‌ زعم فعالان اقتصادی، کارشناسان و مدیران قرار بود زمینه ‌ساز تحول در اقتصاد گلستان باشد تا پایان امسال هم منتظر طرح در صحن علنی مجلس ماند و این پروژه هم تعیین تکلیف نشد.

اما پروژه گردشگری آشوراده که از آن به عنوان کلید توسعه استان نام برده می شود را شاید بتوان خوش شانس ترین پروژه استان در سال ۹۶ نامید چرا که به گفته سیدمناف هاشمی استاندار گلستان پس از سال ها حاشیه های محیط زیستی این پروژه پایان یافت و محیط زیست مجوز اجرای طرح طبیعت گردی آشوراده را رسما به استان ابلاغ کرد.

تحقق ۱۰۰ درصدی تعهد اشتغال گلستان

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم که در روزهای نخستین سال ۹۶ به همراه محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به گلستان سفر کرده بود تا ۱۵ تفاهم نامه را در قالب اجرای طرح تکاپو در گلستان به امضاء برساند و با اجرای ۴۳ پروژه با سرمایه ‌گذاری ۱۸۰ میلیارد تومان در حوزه کشاورزی، گردشگری، سلامت و فرهنگ و آموزش در راستای امضاء این تفاهم نامه ها برای چهار هزار و ۲۱۰ نفر به‌ طور مستقیم در گلستان اشتغال ایجاد کند با برنامه های وزارتخانه اش در حوزه اشتغال روزهای پرکاری را برای گلستان برای حل معضل بیکاری رقم زد.

تعهد اشتغال استان گلستان امسال ۱۹ هزار و ۴۰۰ شغل بود که تا ۱۰ اسفندماه در برای ۱۹ هزار و ۴۵۱ نفر شغل ایجاد و تعهد اشتغال استان ۱۰۰ درصد محقق شد.

هرچند هزار میلیارد تومان تسهیلات سهم گلستان در اشتغال فراگیر و روستایی بود و ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی برای ایجاد یک هزار و ۷۰۰ شغل به استان تخصیص یافت و ۱۰۰ درصد تعهد اشتغال استان محقق شد اما در نهایت بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری گلستان در پاییز امسال هشت دهم درصد نسبت به تابستان رشد پیدا کرد و به ۱۲.۷ درصد رسید.

ارسال نظر

آخرین اخبار