آیت الله قدمی در بین اساتید دانشگاه منابع طبیعی؛

استاد حوزه و مفسر قرآن در بین اساتید دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گفت: آنچه که در صحیفه سجادیه از رفتار پیامبر استنباط می شود این است که ایشان درد دین و مردم را داشت و امروز هم اگر مسئولی درد دین را ندارد باید مسئولیتش را رها کند و به زندگی خود بپردازد.

پیامبر درد دین و مردم را داشت/ مسئول بی‎درد مسئولیتش را رها کند

به گزارش گلستان ۲۴ ؛  در آستانه عید بزرگ مبعث، نشستی به همت معاونت فرهنگی و بسیج اساتید دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با حضور آیت الله  حبیب الله قدمی، با موضوع  رمز و راز موفقیت پیامبر از نگاه صحیفه سجادیه در سالن شهید چمران دانشگاه برگزار شد.

آیت الله قدمی در این مراسم با بررسی شرایط  بعثت پیامبر اظهار کرد: طبق آیات قران، پیامبر در شرایطی بر مردم حجاز مبعوث شد که مردم آن منطقه کتابی نخوانده بودند و سواد نداشتند از اینرو معجزه پیامبر نیز قرآن کریم بوده است.

رشد فضایل اخلاقی با بعثت پیامبر در حجاز

مفسر قرآن و استاد حوزه علمیه گفت: در نهج البلاغه و در خطبه های متفاوت از امام علی آمده که پیامبر در سرزمینی و در بین مردمی مبعوث شد که بدترین اخلاق و زشت ترین  رفتارها را نسبت به یکدیگر حتی اقوام  و فامیل خود داشتند.

وی توضیح داد: با بعثت پیامبر همین اعراب بادیه نشینی که به یکدیگر رحم و مروت نداشتند به چنان درجه اخلاقی رسیده بودند که در جنگها و زندگی بیشترین ایثار و گذشت را نسبت به یکدیگر داشتند.

عزت مردم توسط پیامبر و امیر المومنین حاصل شد

آیت الله قدمی بیان کرد: در خطبه چهارم نهج البلاغه امیر المومنین اشاره می کند که پیامبر توسط نزدیکان خود مردم را از گمراهی نجات داد و به این مردم عزت بخشید و  توسط پیامبر و امام علی بود که از حقارت نجات یافتند.

آیت الله قدی با اشاره به کتاب صحیفه سجادیه امام سجاد در رابطه با نبوت پیامبر اظهار کرد:

برخلاف تصور برخی که این کتاب را صرفا حاوی دعا می دانند باید گفت امام سجاد در  کتاب خود در قالب دعا به بیان نکات اخلاقی  و  روانشناسی مهمی اشاره می کنند که حاوی مطالب بسیار برای اهل فهم است.

تفسیر به رای و کتمان بخشی از آیات خدا خیانت به قرآن است

این استاد و مفسر قران بیان کرد: صحیفه سجادیه به صفات پیامبر اکرم  اشاره دارد به طوریکه در فرازی از این دعا پیامبر را امین وحی الهی معرفی می کند.

وی در این خصوص توضیح داد: امین وحی الهی بودن بسیار مهم است  چرا که با کوچکترین عمل و خطایی می شود در آیات قران خیانت کرد.

وی گفت: اگر کسی بخشی از آیات قران که به نفعش است  را بخواند و آیاتی که به نفعش نیست و منافعش را به خطر می اندازد بیان نکند در واقع به قران خیانت کرده است و یا اگر تفسیر به رای در آیات و روایات انجام دهد که شنونده از آن نفع  و تایید رفتارش را از آیات استنباط کنداین خیانت به قران است.

مهربانی  با مردم عامل اصلی وفاداری مردم نسبت به مسئولین

وی با توجه به شاخصه دیگر ی از پیامبر اظهار کرد: رحمت للعالمین بودن یکی دیگر از ویژگی های ایشان بوده و مردمی که در اطراف پیامبر جمع می شدند احساس می کردند پیامبر از جنس خودشان و مایه رحمت آنان است .

وی افزود: اگر این شاخصه در بین مسئولین ما باشد مطمئنا مردم آنها را رها نمی کنند و به آنان وفادار خواهند بودند اما اگر ببیند مسئولین به جای آنان، برای نزدیکان و صاحبان قدرت و ثروت مایه امنیت و آرامش اند به آنان اعتماد نمی کنند.

مسلمان، سختی دین را تحمل نکند منافق است

این استاد حوزه گفت: یکی دیگر از ویژگی های پیامبر زحمت و رنجی بود که به خاطر دین تحمل کرد و مسلمان واقعی باید بداند دینداری هزینه و زحمت دارد که باید برای خدا آن را تحمل کند و اگر کسی سختی های دین را تحمل نکند بر طبق آیات سوره عنکبوت منافق است.

آیت الله قدمی ادامه داد: آنچه که در صحیفه سجادیه از رفتار پیامبر استنباط می شود این است که ایشان درد دین و مردم را داشت و امروز هم اگر مسئولی درد دین را ندارد باید مسئولیتش را رها کند و به زندگی خود بپردازد.

انتهای پیام/

منبع : گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار