معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان از برخورد جدی با حفاران غیرمجاز در بخش آب زیرزمینی در استان خبر داد.

برخورد جدی با حفاران غیرمجاز چاه در گلستان
به گزارش گلستان 24 ؛ حسینی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: هرگونه حفاری غیرمجاز در بخش آب زیرزمینی مشمول جرایم سنگین، از جمله توقیف تمام ادوات آن‌ها و سایر جرایم می‌شود و حفاران غیرمجاز باید به دنبال شغل جایگزین باشند.

وی افزود: در استان امکان توسعه بهره برداری از آب زیرزمینی وجود ندارد و از ۱۰ سال گذشته تاکنون مجوز جدیدی برای آب زیرزمینی برای بخش کشاورزی صادر نشده است.

حسینی اضافه کرد: در این استان ۳۴ شرکت و موسسه حفاری مجاز وجود دارد که می‌توانند کار حفاری، لایروبی و کف شکنی چاه‌های مجاز را انجام دهند و برای هر گونه تردد نیاز به کارت تردد صادره از سوی شرکت آب منطقه‌ای دارند و مشاهده موارد تخلف مشمول جرایم سنگین است.

وی در ادامه گفت: در سال ٩٦ تعداد ۲۹ دستگاه ادوات غیرمجاز حفاری از جمله تراکتور، دکل و دیگر تجهیزات حفاری توقیف شد که این اقدام نقش موثری در جلوگیری از حفاری چاه‌های غیرمجاز داشته و امیدواریم در سال جدید که با کم آبی مواجه هستیم، همکاری بیشتری بعمل آید.

حسینی افزود: در استان ۲۰ هزار حلقه چاه مجاز و ۱۵ هزار حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد که سالانه بالغ بر ۱ هزار و ۱۷۷ میلیون متر مکعب از آب زیرزمینی را برداشت می‌کنند.

وی در پایان اضافه کرد: در سال‌های اخیر کاهش رواناب رودخانه‌ها و اضافه برداشت از سفره زیرزمینی موجب شد امسال با کاهش ۲۰ درصدی آب زیرزمینی در مقایسه با دوره میانگین دراز مدت مواجه باشیم که توصیه می‌شود کشاورزان دارای چاه‌های مجاز برای پیشگیری از خسارت، ضمن خودداری از کشت شالی، سطح زیر کشت محصولات متعارف خود را نیز تا ۲۰ درصد کاهش دهند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار