از دغدغه جوانان گلستانی

جوانی یک فرایند و سازه اجتماعی است که به وقایع هنجار همچون ازدواج، فرزندآوری و اشتغال تعریف می‎شود با این وجود رسیدن و حتی نزدیک شدن به این وقایع هنجار برای بسیاری از جوانان کشور ما، خاصه در گلستان به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل شده است.

کلید تدبیر و امید، قفل مشکلات جوانان گلستانی را باز نکرد/ اشتغال ، رؤیایی در انتظار تحقق برای جوانان گلستانی
به گزارش گلستان ۲۴ ؛ هشتم اردیبشهت سالروز میلاد حضرت علی اکبر(ع) در تقویم رسمی کشور به عنوان روز جوان نامگذاری شده است.

 اگر چه شورای عالی جوانان کشور سن پانزده تا ۲۹ سالگی را به عنوان سن جوانی در کشور تعیین کرده‎ است اما درباره محدوده دوره سنی جوانان بین روانشناسان، جامعه‌شناسان و دستگاههای متولی در هر کشور اختلاف نظر وجود دارد، اگر از جنبه جامعه شناسی به مقوله جوانی نگاهی داشته باشیم جوانی یک فرایند و سازه اجتماعی است که به وقایع هنجار همچون ازدواج، فرزند آوری و اشتغال تعریف می‎شود با این وجود رسیدن و حتی نزدیک شدن به این وقایع هنجار برای بسیاری از جوانان کشور ما، خاصه در گلستان به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل شده است.

بدون تردید بزرگترین سرمایه هر مملکت نیروی انسانی و حیاتی‌ترین نیروی انسانی هر کشور نسل جوانان آن است، سخن از جوان که می‎‎شود علاوه بر تداعی خصوصیاتی از جمله طراوت، انرژی، استقلال و ... مشکلات این قشر از افراد جامعه نیز به دنبال آن در اذهان تداعی می‎شود.

*پذیرش بیش از حد دانشجو بدون در نظر گرفتن بازار کار، دلیل بیکاری جوانان

در همین رابطه یک جوان ۲۵ ساله گلستانی و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان، با بیان اینکه اشتغال برای جوان به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل شده است، اظهار کرد: در دو دهه اخیر شاهد افزایش معضل بیکاری در جامعه بودیم و هر روز که می‎گذرد به تعداد این جمعیت جویای کار افزوده می‎شود با این وجود هنوز راه حل مناسبی برای خروج از این معضل ارائه نشده است و همچنان مسوولان در تریبون‎های مختلف در حالی اشتغال و اقتصاد را به عنوان دغدغه‎های جوانان عنوان می‎کنند که از ارائه راه حل و اقدامی مناسب برای این مشکل عاجز هستند.

هادی سیدی تصریح کرد: مهمترین دلیل بیکاری جوانان امروزی، پذیرش بیش از حد دانشجو بدون در نظر گرفتن بازار کار و عدم تناسب آموزش‎های دانشگاه‌ها با بازار کار است، اگر تا یک دهه پیش برای رفتن به دانشگاه باید فرد تلاش زیادی می‎کرد تا به این خواسته خود برسد اما در حال حاضر در هر کوچه و محله شاهد انواع و اقسام مختلف از مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها هستیم که می‎توان تنها با ارسال یک پیامک رشته مورد علاقه را انتخاب و در آن رشته بدون زحمت چندانی فارغ‎التحصیل شد، بدون تردید خروجی این اقدام بدون کارشناسانه فارغ‎التحصیلی تعداد زیادی از افراد بدون مهارت و صرف اخذ یک مدرک تحصیلی خواهد بود که هیچ برنامه‎ای برای اشتغال آنها نیز وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد:مسوولان به صراحت اعلام می‎کنند که دولت قادر به استخدام نیروی جدید نیست چرا که در سازمان‎های دولتی حجم نیروی انسانی بسیار سنگین شده است از طرفی برای کاهش بیکاری به جوانان پیشنهاد خوداشتغالی می‎دهند سؤال من از مسوولان این است یک جوان بدون تجربه، با نوسانات موجود در بازار، نبود بازار فروش و در شرایطی که واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری به مرز ورشکستگی رسیده و تعطیل شده‎اند چگونه می‎توان با یک وام ۲۰ میلیون تومانی اقدام به ایجاد یک شغل آن هم از نقطه صفر کرد؟

*بیکاری، زمینه ساز انواع بزه در جامعه

جوان ۳۰ ساله گلستانی که فارغ‎التحصیل رشته ادبیات است، اقتصاد را دغدغه مهم جوانان عنوان کرد و در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان گفت: امروزه شاهد افزایش انواع بزه در جامعه هستیم که یکی از دلایل مهم این امر به مشکلات اقتصادی و بیکاری باز می‎گردد در واقع تا زمانی که سیاست‎های یک بام و دو هوا برای اقتصاد  و اشتغال اتخاذ می‎شود نمی‎توان انتظار بهبود مشکلات اجتماعی و فرهنگی در جامعه را داشت.

مبینا زمانی با بیان اینکه احتمال هر گونه اشتباه و خطا در فرد بیکار وجود دارد، تصریح کرد: جوانان به دلیل دارا بودن روحیه حساس‌تر بیشتر از فقر و مشکلات اقتصادی رنج می‎برند بنابراین وقتی وارد بازار کار شده و با درهای بسته مواجه می‎شوند احساس سر خوردگی به آنها دست خواهد داد که همین سرخوردگی می‎تواند زمینه‌ساز انواع بزه در جامعه باشد.

وی بیان کرد: موفقیت یک کشور در گرو نیروی انسانی جوان آن است در تمام کشورهای توسعه‌یافته نیروی جوان نیروی محرکه و توسعه آن کشور محسوب می‎شود اما متأسفانه برخی از مسولان گویی در خواب فرو رفته‎اند و هر ساله نیرو و پتانسیل عظیمی در کشور تنها به دلیل بی‎برنامگی به هرز می‎رود.

*عدم رعایت شایسته‌سالاری در کشور/ به تفریح جوانان بها داده شود

دیگر جوان گلستانی که ۲۲ سال سن دارد معتقد است تمام مشکلات جوانان کار و ازدواج نیست، سینا محمدی با ابراز تأسف از اینکه وقتی صحبت از مشکلات جوان می‎شود مسوولان تنها به فکر اشتغال و ازدواج می‎افتند در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: یک جوان قبل از اشتغال و ازدواج نیاز به ارزش، استقلال، دخالت در امور کشور و آزادی دارد متأسفانه تا صحبت از آزادی و اختیار عمل بیشتر به جوانان می‎شود برخی افراد  آزادی را ترویج فرهنگ غربی و تهاجم‌فرهنگی تلقی می‎کنند در حالیکه جوان می‎خواهد در خصوص مسائل و مشکلات کشور با آزادی بیان نظر بدهد و البته از نظرات و انتقادات او نیز استفاده شود.

وی تصریح کرد: اگر چه در اغلب شعارها، همیشه حق با جوانان است اما در عمل شاهد خلاف این امر هستیم شعار شایسته‌سالاری سر می‎دهیم اما سال‌هاست که تعدادی از مشاغل طراز بالا در اختیار افرادی محدودی است و به این بهانه که جوانان تجربه کافی در امور ندارند اجازه دخالت در امور کشور را به آنها نمی‎دهیم حال آنکه تجربه نشان داده افرادی که ادعای تجربه می‌کنند هم‎چنان در رفع امور مربوط به جوانان و مشکلات اقتصادی ناتوان مانده‎اند.

این جوان گلستانی ادامه داد: متأسفانه برخی از افراد بدون داشتن مهارت و تخصص و فقط به واسطه رابطه در مشاغلی استخدام هستند که شایستگی آن را ندارند اما جوانان با استعداد باید همچنان به دنبال یک شغل با حداقل حقوق برای گذران زندگی خود باشند.

محمدی با انتقاد از وضعیت و محدود بودن برنامه‌های تفریحی برای جوانان گفت: متأسفانه برای ایجاد تفریح‎های سالم هیچ برنامه‎ای در کشور وجود ندارد جالب آن است که در برنامه‌ریزی برای تفریحات جوانان از این قشر نیز استفاده نمی‎شود اگر نگاهی به همین استان گلستان و شهرهای آن داشته باشیم متوجه می‎شویم خیلی از شهرهای استان از داشتن حتی یک سینما، پارک و یا باشگاه ورزشی مناسب محروم هستند با این وجود پاسخ به این سؤال که چرا شاهد افزایش بزه در جامعه هستیم چندان سخت نیست.

براساس این گزارش ۳۷ درصد از جمعیت گلستان را جوانان تشکیل می‎دهند و این جوانان امروز با معضل جدی به نام بیکاری مواجه هستند. منشأ اکثر مشکلات فرهنگی و اجتماعی امروزی نشأت گرفته از مشکلات اقتصادی و بیکاری جوانان است اگر برنامه و تدبیر مناسبی برای خروج از این وضعیت اتخاذ نشود این امر تبعات سنگینی را در جامعه بر جای خواهد گذاشت در حساسیت و لزوم توجه مسوولان به بحث اشتغال همین بس که دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام  بیکاری جوانان ایرانی را خطرناک‌تر از داعش عنوان کرده است، امید آن می‎رود کلید تدبیر و امید موفق به باز کردن قفل مشکلات جوانان ایرانی شود.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار