گرگان- مسئولان گلستان درحالی استاندارد نبودن معادن زغالی استان را تایید می‌کنند که مدعی هستند به دلیل دغدغه مندی برای اشتغال کارگران معدن ناچار به بازگشایی معادن استان شده‌اند.

معادن زغالی گلستان استاندارد نیست/ اشتغال کارگران دغدغه اصلی

به گزارش گلستان 24 ؛  زغال سنگ به عنوان کلیدی ترین منبع تامین انرژی در زمان گذر از سنت به صنعت، نقش پررنگی داشته است و همواره در تاریخچه رشد صنعتی با عاملی به نام زغال سنگ روبه رو هستیم.

در ایران استان های خراسان جنوبی، مازندران و کرمان رکورددار ذخایر این ماده معدنی هستند اما اردیبهشت ماه سال گذشته حادثه و انفجار در معدن زمستان یورت در شرق گلستان و جان باختن ۴۳ معدنچی نام این استان را در حوزه معادن زغال سنگ کشور معروف کرد.

امکانات نداریم، امکان خطر وجود دارد

در آستانه ۱۳ اردیبهشت و سالگرد جان باختن ۴۳ معدنچی گلستانی، وضعیت معادن زغال سنگ گلستان و حال و روز کارگران این بخش را از مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان جویا شدیم و سعید مازندرانی  گفت: استان گلستان دارای ۱۱ معدن زغال سنگ فعال است که بعضی از آن ها هنوز استانداردهای لازم جهانی را ندارند اما در سال گذشته با بازرسی های بیشتر به همراه صنعت، معدن و تجارت استان توانستیم نظارت کافی بر معادن داشته باشیم.

 

وی از تعطیلی موقت ۱۰ روزه تا یک‌ماهه معادن زغال سنگ در استان در سال ۹۶ خبر داد و گفت: سال گذشته کل معدن را تعطیل نکردیم اما ۱۰ مورد پیش آمد که بخش هایی از معدن و تونل هایی را که از نظر ایمنی مشکل داشتند تعطیل کردیم و دوباره بازگشایی شدند.

دست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بحث ایمنی باز است اما نمی توانیم به خاطر پرداخت نکردن حقوق، معدنی را تعطیل کنیممدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با یادآوری این که تعطیلی معادن ذغال سنگ استان موقتی بوده و بعد از مرتفع شدن مشکلات بازگشایی شدند، بیان کرد: واقعیت این است که معادن زغالی در کشور نیاز به یکسری امکانات پیشرفته دارند که در برخی از استان ها و از جمله گلستان این امکانات وجود ندارد و هر لحظه امکان خطر وجود دارد.

وی با اشاره به این که قبل از حادثه معدن زمستان یورت بازرسی معادن کوچک تر سه ماه یکبار و سایر معادن استان ماهی یکبار انجام می شد، افزود: پس از حادثه معدن در گلستان تیم مشترکی (بهداشت، صنعت و معدن و اداره کار و سایر ارگان های نظارتی) تشکیل شده و بازرسی ها به طور هفتگی از معادن زغال سنگ انجام می شود.

وی با بیان این که نظارت از معادن زغال سنگ استان بیشتر کرده ایم و ایمنی را جدی تر گرفته ایم، ادامه داد: گلستان برای ادامه فعالیت در این حوزه نیازمند وام های کم بهره و طولانی مدت برای بهسازی و نوسازی معادن جدید است.

مازندرانی با تاکید بر این که در کنار بهسازی و نوسازی معادن نیازمند برگزاری دوره های آموزشی در زمینه ایمنی معدن هستیم، اضافه کرد: هرچند آموزش کارگران معدن با همکاری فنی و حرفه ای آغاز شده اما باید این دوره ها افزایش یابد.

عقب ماندگی حقوق کارگران معدن استان به ۵ ماه رسیده

وی به چالش های کارگران حوزه معدن زغال سنگ استان هم اشاره و تصریح کرد: در چند معدن گلستان عقب ماندگی حقوق به پنج ماه رسیده و اقدامات لازم را انجام داده ایم و این موضوع را به نهادهای مختلف اعلام کرده ایم.

وی با بیان این که معوق شدن حقوق کارگران معدن را به شورای کارگری، فرمانداران اعلام کرده ایم و جلسات مشترکی با مدیران معدن و مسئولان داشته ایم، گفت: مدیران معدن قول هایی داده اند که اقدامات مناسب انجام شود و امیدواریم تا پایان اردیبهشت این قول ها عملی شود.

مازندرانی با یادآوری این که دست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بحث ایمنی باز است اما نمی توانیم به خاطر پرداخت نکردن حقوق، معدنی را تعطیل کنیم، متذکر شد: اگر تا پایان اردیبهشت قول مدیران معدن عملی نشود طبق قانون باید آن ها را به دستگاه های قضایی و نظارتی معرفی کنیم.

 

 

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی (معوق شدن حقوق کارگران) نیاز است دستگاه های نظارتی دیگر مانند فرمانداری ها و قوه قضاییه فشار بر کارفرما را بیشتر کنند تا حقوق و مزایای کارگران پرداخت شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با بیان این که هم اکنون کارگران معادن رامیان با مشکل پرداخت نشدن حقوق مواجه اند و معادن دیگر استان میانگین یک دو ماه حقوق معوق دارند، گفت: با مشکلات موجود در فروش زغال معوق شدن حقوق یکی دو ماه در کشور عادی است اما این موضوع زنجیره وار کار را برای ما مشکل کرده است.

وی با اشاره به این که رصدها را زیاد کرده ایم و تلاش می کنیم با افزایش پیگیری ها مشکلات کارگران معدن را کم کنیم، بیان کرد: بعد از حادثه معدن زمستان یورت یکسری فعالیت ها برای کاهش مشکلات انجام شد و با حمایت دولت تدبیر و امید همه کارگران این معدن که بیکار شده بودند را تحت پوشش بیمه بیکاری قرار دادیم و به بحث ایمنی معدن بیشتر توجه کردیم.

نیازمند کار اساسی و بنیادی در معادن استان هستیم

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان تاکید کرد: واقعیت این است که ما در بحث معادن استان نیازمند کار اساسی و بنیادی هستیم که از اختیارات ما خارج است.

وی به جزییات کار بنیادی در معادن استان هم اشاره و تصریح کرد: در خصوص نوسازی معادن در وزارتخانه تصمیم گیری می شود و باید تسهیلات ویژه ای به این حوزه اختصاص یابد که این تسهیلات هم در استان وجود ندارد.

یکی از مهم ترین دغدغه های ما اشتغال است و امکان اشتغال کارگران معدن گلستان در سایر صنایع و مشاغل جدید وجود نداردمازندرانی با بیان این که در استان تلاش کردیم در بحث اشتغال روستایی به معادنی که تونل های جدیدی را ایجاد کنند و اشتغال جدید داشته باشند تسهیلات پرداخت کنیم، متذکر شد: تمام معادن زغال سنگ گلستان فرسوده و قدیمی هستند و در بحث نوسازی و ایمنی معادن بخش معدنی وزارت صنعت نیاز است بیشتر تلاش کند.

وی یادآور شد: پرداخت حقوق کارگران معدن هم به دریافت طلب معدن از فولاد منوط است و آنهم در اختیار ما نیست و اما موضوعات زنجیره وار بهم وصل است.

وی با بیان این که خیلی از معادن گلستان در پرداخت حق بیمه کارگرانشان مشکل دارند، ادامه داد: با هماهنگی که با مدیرکل تامین اجتماعی گلستان انجام دادیم بحث بیمه و درمان کارگران را تحت پوشش قرار دادیم و مدیران معدن به جای ۳۰ درصد، ۱۰ درصد حق بیمه کارگران را پرداخت می کنند.

 ۹۵ درصد کارگران زمستان یورت به کار برگشتند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با اشاره به این که ۹۵ درصد کارگران معدن زمستان یورت به کار بازگشته اند، اضافه کرد: در مورد ۵ درصد دیگر کارگران بحث اخراج نبود بلکه یا قرارداد آن ها به پایان رسیده و یا خودشان علاقه ای به کار در معدن نداشته اند.

وی همچنین از نصب تهویه مصنوعی جدید در معدن زمستان یورت با همکاری دانشگاه شاهرود خبر داد و بیان کرد: دو تونل جدید در زمستان یورت در حال بهره برداری است که آن هم امسال۱۰۰ اشتغال جدید ایجاد می کند.

 

 

مازندرانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه بعد از حادثه معدن زمستان یورت در گلستان حادثه معدن دیگری در یکسال گذشته نداشته ایم و امیدواریم با بازرسی های به موقع و حمایت دستگاه های ناظر دیگر شاهد چنین اتفاقاتی (حادثه معدن) در گلستان نباشیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حالی معادن زغال سنگ گلستان را فرسوده و قدیمی می داند و معتقد است بسیاری از این معادن از استانداردهای لازم جهانی برخوردار نیستند که رییس صنعت، معدن و تجارت گلستان اعتقاد دارد دغدغه اصلی اشتغال است و ناچار به بازگشایی معادن زغال سنگ استان هستند.

دغدغه اشتغال داریم

حسینقلی قوانلو با بیان این که از حدود هزار و ۵۰۰ نفر کارگر معدن در گلستان هزار نفر در معادن زغال سنگ مشغول به کار هستند، ظهار کرد: یکی از مهم ترین دغدغه های ما اشتغال است و امکان اشتغال کارگران معدن گلستان در سایر صنایع و مشاغل جدید وجود ندارد.

رییس صنعت، معدن و تجارت گلستان با تاکید بر این که در چنین شرایطی ناچار به بازگشایی معادن زغال سنگ استان هستیم، یادآور شد: شعار اول ایمنی بعد کار در دستور کار قرار دارد و بازرسان اداره کار بر ایمنی معادن نظارت می کنند اما نظارت فنی بر اجرای کار معادن هم بر عهده ماست.

 آیین نامه ها و دستورالعمل های خوبی در حوزه معادن داریم اما این قوانین بیشتر بر روی کاغذ مانده استوی با اشاره به این که معادن پرخطر هستند، اضافه کرد: پس از حادثه معدن زمستان یورت نظارت ها بر معادن استان افزایش یافته و چند معدن که شرایط ایمنی نداشتند تعطیل شدند.

وی با یادآوری این که تا مدت ها در معدن زمستان یورت فقط تعمیر، نگهداری و آوار برداری انجام می شد، گفت: با تصمیم کمیته حقیقت یاب و وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح تهویه معدن زمستان یورت به روز شد و تجهیزات مربوط به ایمنی جدید خریداری شده و بخشی از آن در حال نصب است.

قوانلو با اشاره به این که نصب تجهیزات جدید تا قبل از سالگرد حادثه به اتمام می رسد، افزود: هم اکنون کارگاه استخراجی که حادثه در آن اتفاق افتاده بود تعطیل است اما کار در سایر تونل های معدن زمستان یورت ادامه دارد.

وی با بیان این که هم اکنون معدنی که در گلستان با دستور تعطیل شده باشد نداریم، ادامه داد: احتمال خطر در معادن زغال وجود دارد اما با افزایش نظارت ها و توجه بیشتر به ایمنی تلاش داریم مانع تکرار حادثه در گلستان شویم.

ممکن است اتفاق بدتر از زمستان یورت را شاهد باشیم

رییس صنعت، معدن و تجارت گلستان در حالی احتمال خطر در معادن زغال سنگ استان را تایید می کند که کارشناسان هم بر این موضوع صحه می گذارند و معتقدند ممکن است اتفاقی بدتر از حادثه معدن زمستان یورت را در گلستان شاهد باشیم.

یک دکترای زمین شناسی و معدن اظهار کرد: در شرایطی که نظارت ها بر بحث ایمنی بیشتر شده اما احتمال تکرار حادثه زمستان یورت در گلستان وجود دارد.

هوشنگ احمدپور افزود: آیین نامه ها و دستورالعمل های خوبی در حوزه معادن داریم اما این قوانین بیشتر بر روی کاغذ مانده است.

وی ادامه داد: هرچند قوانین خوبی در حوزه معدن وجود دارد و برخی از مسئولان تلاش دارند تا معادن زغال سنگ از نظر اشتغال و ایمنی به سروسامان برسند اما متاسفانه فضای کلی جامعه ما به سمت بی مسئولیتی در حال حرکت است.

 

 

این دکترای زمین شناسی و معدن با اشاره به این که معادن زغال سنگ در کل دنیا پر خطر هستند، اضافه کرد: هرچند بهسازی معادن در دستور کار صنعت و معدن قرار گرفته و مسئولان در حال تلاش هستند تا حادثه معدن زمستان یورت تکرار نشود اما تضمینی برای این که اتفاقی مشابه و یا بدتر از آن رخ ندهد، وجود ندارد.

وی متذکر شد: تنها نصب تجهیزات تهویه در معادن زغال سنگ استان کافی نسیت چراکه ممکن است تجار به فکر ارزان تر وارد کردن تجهیزات باشند و لوازمی که وارد کشور می شود از استانداردهای لازم و روز دنیا برخوردار نباشد و متاسفانه مشاهده شده تجهیزات دست چندم چینی در این حوزه به نام کالای آلمانی و آمریکایی وارد شده و نصب شود و همین امر شانس تکرار حادثه ای مشابه زمستان یورت را رقم می زند.

به نظر می رسد با توجه به برخوردار نبودن معادن زغال سنگ گلستان از استانداردهای لازم جهانی و تردید کارشناسان بر استاندارد بودن تجهیزات وارده به کشور نظارت دستگاه های متولی بر معادن زغال سنگ باید افزایش یافته و با دقت بیشتری نظارهای فنی و ایمنی انجام شود تا به بهانه اشتغال از تعطیلی معادن پرخطر گلستان اجتناب شود.


انتهای پیام/

منبع : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار