جمعی از مسئولان دستگاه های اجرایی گلستان معتقدند که برند سازی محصولات و تولید در قالب زنجیره و خوشه که با حمایت شرکت های پشتیبان از تامین مواد اولیه تا بازاریابی را شامل شود از ضرورت های حوزه اشتغال بویژه در بخش مشاغل خانگی محسوب می شود.

فعالیت شرکت های پشتیبان مسیر توسعه مشاغل خانگی است

به گزارش گلستان24؛مشاغل خانگی در گلستان با توجه به ظرفیت های این بخش در حوزه تولید توانمند بوده ، اما مشکل تامین مواد اولیه، بازاریابی و برند سازی فروش محصولات و فراهم کردن بازارهای داخلی و خارجی همواره سد راه استفاده کامل از پتانسیل استان، رونق اقتصادی و افزایش درآمد خانوارها است. 
شرکت های پشتیبان و تعاونی های فعال با حمایت از تولیدکنندگان ازمرحله تولید تا بازاریابی زمینه افزایش اشتغال، بهره وری و ارتقا کیفیت محصولات و درآمد پایدار را فراهم کرده و در زمینه صادرات هم می توانند سهم بیشتری در ارز آوری و درآمدزایی برای استان داشته باشند. 
ایجاد شرکت های پشتیبان با هدف حمایت از افراد توانمند در عرصه تولید و بازاریابی فروش پیش از این مورد تصویب قرار گرفته است که باید در گلستان از این ظرفیت برای حمایت از تولید کننده خرد (مشاغل خانگی) با توجه به ظرفیت ها بهره بیشتری گرفته شود. 
به گزارش ایرنا افزون بر 47 درصد از جمعیت یک میلیون و 869 هزار نفری گلستان در مناطق روستایی زندگی می کنند که بهره گیری از ظرفیت های بالقوه آن در حوزه های کشاورزی، امور دامی، باغبانی، گردشگری، صنایع دستی بومی و سنتی با اجرای طرح های تولیدی و صنایع تبدیلی کوچک ومتوسط می تواند نرخ بیکاری 11.9درصدی را نیز در گلستان کاهش دهد. 
معاون اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) گلستان در این پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: این نهاد با سرمایه گذاری در حوزه مشاغل خانگی، تاکنون موفقیت هایی در حمایت از مددجویان تولید کننده داشته است. 
سید جواد نظری افزود: حلقه های کسب و کار برای مددجویان تشکیل شده و لازم است ایجاد شرکت های پشتیبان مشاغل خانگی از سوی دستگاه های مرتبط عملیاتی شود. 
وی خواستار توجه و برنامه ریزی کارگروه اشتغال گلستان در شناسایی ظرفیت های تولید در بخش های مختلف و سرمایه گذاری برای ایجاد شرکت های پشتیبان و در راستای ممانعت از هدررفت سرمایه مشاغل خانگی و کمک به اشتغال و افزایش درآمد خانوارها شد. 
معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان نیز گفت: باید زمینه های پشتیبانی از بخش تولید و مشاغل خانگی شناسایی و هدایت شود تا در حوزه بازاریابی، بازار و به ویژه ساختار نگرانی نباشد. 
محمد رهبری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ظرفیت شرکت های پشتیبان در تهیه مواد اولیه، تولید و فروش و تامین بازار فروش محصولات تاثیرگذار است. 
به گفته وی؛ همچنین برند سازی در تولید محصولات از طریق شرکت های پشتیبان به منظور حضور موثر در بازار مهم بوده و برای این موضوع تاکید بر آموزش تولید مرغوب و با کیفیت است. 
وی با بیان اینکه هدف از پیاده سازی الگوی مشاغل خانگی، تکمیل زنجیره تامین مواد اولیه، تولید و فروش است، افزود: این زنجیره ایده و تدارک مواد اولیه، حمل و نقل، لجستیک، تزریق سرمایه، خرید و فروش، برندسازی و رقابت را شامل شده و شرکت پشتیبان نقش مدیر گروه و ساختار یک نهاد حامی را برعهده دارد. 
معاون اداره کل تعاون گلستان معتقد است: در قیمت گذاری محصولات خانگی نیز نقش شرکت های پشتیبان و بهره گیری از تکنیک های بازاریابی تعیین کننده بوده و بازاریان حرفه ای می توانند در معرفی تولیدات مشاغل خانگی و تناسب قیمت و تضمین کیفیت و خدمات پس از فروش نقش موثری داشته باشند. 
وی افزود: در گلستان شناسایی ظرفیت های اقتصادی به منظور پیاده سازی الگوی مشاغل خانگی در حوزه کشاورزی، پرورش گیاهان دارویی، خدمات گردشگری، تولید صنایع دستی با کیفیت و محصولات صنایع غذایی و پزشکی می تواند قابلیت اجرایی داشته باشد. 
به گفته وی؛ تجربه گلستان هرچند به صورت ناقص در پیاده سازی الگوی مشاغل خانگی در صنعت فرش می تواند به عنوان یک شاخص برای علاقمندان به فعالیت در حوزه پشتیبانی مورد توجه قرار گرفته و نقاط ضعف و قوت اجرای خوشه فرش صنعتی برای سایر رشته ها ملاک عمل قرارگیرد. 
وی همچنین تاکید کرد که مجریان در پیاده سازی الگوی مشاغل خانگی دقت کافی در برقراری ارتباط بین تولید کننده و مصرف کننده داشته باشند. 
رهبری گفت: اکنون در گلستان از 345 رشته مشاغل خانگی در 101 رشته شرکت های پشتیبان قابلیت اجرا دارد و بالاترین فراوانی مربوط به 17 رشته و بویژه حوزه خیاطی و صنایع دستی است. 
به گفته وی؛ افزون بر 30 هزار متقاضی در استان مجوز فعالیت در حوزه مشاغل خانگی را داشته و نزدیک به 21 هزار نفر از وام آن تا سقف 50 میلیون ریال به صورت قرض الحسنه استفاده کرده اند. 
معاون اداره کل تعاون گلستان افزود: در حوزه مشاغل خانگی حمایت از شرکت های پشتیبان، رشته تولیدی، برگزاری نمایشگاه، ترویج فرهنگ این گونه اشتغال و ارائه تسهیلات بانکی از برنامه های این اداره کل است. 
وی با بیان اینکه 5 شرکت مشاوره خدمات کارآفرینی دارای مجوز در استان فعال است، افزود: این شرکت ها به 7 مورد افزایش می یابد. 
رهبری؛ همچنین بیشترین مشاوره ارائه شده به افراد جویای کار و فعالان اقتصادی استان را در حوزه بازاریابی و فروش محصول ذکر کرد و گفت: در این استان 13 شرکت پشتیبان در سال های 95 و 96، از سوی صندوق کارآفرینی امید مورد حمایت قرار گرفته که در زمینه های مختلف از جمله تولید چرم، پوشاک و اسباب بازی فعال شده اند. 
وی؛ استاندارد نبودن، پائین بودن کیفیت، تبلیغات نامناسب، حضور بی موقع در بازار، ارائه نشدن آموزش، حرفه ای نبودن نیروی انسانی، فقدان برندسازی، کم توجهی به نوآوری، خدمات و بازاریابی را از مشکلات تولیدکنندگان در حوزه مشاغل خانگی و شرکت های تعاونی فعال در استان برشمرد و گفت: ظرفیت شرکت های پشتیبان می تواند این مشکل را حل کند. 
معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: سال گذشته 16نفر متقاضی ایجاد شرکت های پشتیبان شدند که در حال بررسی و صدور مجوز است. 
وی؛ حسن سابقه، تضمین خرید محصول، آینده نگری، مشخص بودن محل فعالیت و داشتن فروشگاه برای عرضه محصول را از جمله شرایط برای بررسی تقاضای ایجاد شرکت پشتیبان برشمرد و افزود: در این حوزه تولید محصولات بازار محور و فضای رقابتی از مهمترین موارد است. 
به گفته وی؛ اینک اولویت برای ایجاد شرکت های پشتیبان در استان به بخش پوشاک، پرورش زنبورعسل و خدمات آی تی اختصاص دارد. 
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با بیان اینکه تسهیلات خوبی در رونق اشتغال به طرح های تولیدی در حوزه های مختلف از جمله مشاغل خانگی با همکاری بانک پرداخت می شود، گفت: برای اینکه تسهیلات به خوبی در رونق اقتصادی استان استفاده شود، ایجاد شرکت های پشتیبان مهم است. 
سعید مازندرانی افزود: قرار شده در هریک از 14 شهرستان گلستان یک شرکت پشتیبان متناسب با ظرفیت های منطقه فعال شود تا از هدر رفت سرمایه ها ممانعت کرده و به رونق اقتصادی خانوارها کمک کند. 
به گفته وی؛ در استان ظرفیت های بالقوه بسیاری برای رونق اقتصاد وجود دارد که فعال شدن شرکت های پشتیبان به افزایش اشتغال و درآمد خانوارها منجر خواهد شد. 
وی افزود: به عنوان نمونه دامپروری، نوغانداری، گیاهان دارویی، پرورش ' زالو ' از جمله ظرفیت های استان است که می توان با ایجاد شرکت های پشتیبان برای آن بازاریابی کرد. 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان نیز ایجاد شرکت های پشتیبان در حمایت از واحدهای تولیدی متوسط و کوچک را در استان ضروری دانست و گفت: اگر محصول تولیدی در استان از مرحله تامین مواد اولیه تا تولید، بازاریابی و فروش و صادرات مورد حمایت قرار گیرد، اقتصاد خانواده ها نیز رونق خواهد گرفت. 
به گفته محمود ربیعی؛ شرکت های پشتیبان می توانند نگرانی تولید کنندگان بخش های مختلف را در گلستان رفع کنند. 
به گزارش ایرنا توسعه مشاغل خانگی و بخش های وابسته به آن راهکاری در کاهش بیکاری جوانان این منطقه و افزایش نرخ اشتغال در گلستان است. 
نرخ بیکاری در گلستان در زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید 13.8 درصد بود که با حمایت دولت و تلاش دستگاه های مرتبط، این رقم طبق گزارش مرکز آمار ایران در فصل تابستان سال قبل به 11.9 درصد کاهش یافت، سرمایه گذاری در تاسیس و راه اندازی شرکت های پشتیبان یکی از راهکارهایی است که می تواند نقش بسزایی در ممانعت از هدر رفت سرمایه ها ، توسعه مشاغل و کاهش نرخ بیکاری در استان داشته باشد. 

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار