با توجه به شروع فصل گرما؛

مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: با توجه به شروع فصل گرما و فعالیت کنه‌ها ، احتمال شیوع بیماری تب خون ریزی دهنده کریمه – کنگو بیشتر می شود.

هشدار دامپزشکی گلستان درباره احتمال وقوع تب کریمه کنگو

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ محمود رضا وفایی گفت : نیاز است دامداران، کارگران دامداری‌ها، ذبح کنندگان ، کارگران کشتارگاه‌ها، قصابان و تمام افراد مرتبط با دام، بیشتر از دیگر افراد نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وفایی از دامداران خواست : از نقل و انتقال، خرید و فروش دام های مشکوک و غیر بومی بدون مجوز دامپزشکی خودداری کنند،با استفاده از سموم مناسب ،دامها و جایگاههای دامی را بطور مستمر سم پاشی نمایند و از جدا سازی و له کردن کنه های موجود روی بدن دامها جدا خودداری نمایند.

وفایی گفت : با توجه به این که تماس انسان با خون و بافت های آلوده دام می تواند برای انسان بیماری زا باشد بنابراین هنگام خردکردن گوشت حتما بایستی از دستکش استفاده شود .

وی توصیه نمود: شهروندان از گوشت های بدون برچسب و مهر دامپزشکی استفاده نکنند و درصورت استفاده از گوشت دام قربانی در مراسم و اعیاد، پیش از مصرف حداقل به مدت ۲۴ ساعت در یخچال (در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد ) نگهداری کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان گفت : شاغلین در کشتارگاه های دام در صورت ایجاد زخم یا جراحت جلدی در حین کشتار و یا بروز علایم بیماری شامل تب بالا، دردهای عضلانی و سر درد، پرخونی مخاط چشم و خونریزی عمومی در بدن در اسرع وقت به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) با گزش یک کنه از خانواده بونیاویریده منتقل می شود و میزبان اصلی آن حیوانات هستند، ولی موارد پراکنده آن در انسان نیز دیده می شود.

تب ناگهانی ،بدن درد ،کوفتگی ، ضعف ، سردرد ،درد شدید عضلات ، خونریزی از اعضای مختلف بدن مثل بینی ، لثه ، مجاری ادراری و روده از علایم این بیماری است.

بیماری تب کریمه کنگو برای نخستین بار در سال ۱۹۴۴ در شبه جزیره کریمه توسط دانشمندان روسی شناسایی شد .

 

ارسال نظر

آخرین اخبار