معاون رئیس جمهور در گرگان مطرح کرد

معاون رئیس جمهور گفت: برای انجام کاوش‌های دیوار دفاعی گرگان به منظور ثبت جهانی در یونسکو 60 میلیارد ریال اعتبار در فاز نخست برای این پروژه در نظر گرفته شد.

اختصاص 60 میلیارد ریال اعتبار برای انجام کاوش‌های دیوار دفاعی گرگان/ 12 موزه بزرگ در کشور ساخته می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ علی اصغر مونسان صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در بازدیدی که از دیوار دفاعی گرگان داشتیم قرار است حدود 30 میلیارد ریال سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کمک کند و 30 میلیارد ریال نیز استاندار گلستان تعهد کردند که مجموعا 60 میلیارد ریال برای انجام کاوش‌های دیوار دفاعی گرگان به منظور ثبت جهانی در یونسکو در فاز نخست برای این پروژه در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه دیوار دفاعی گرگان یکی از آثار ارزشمند تاریخی و فاخر کشور است و گستردگی بسیار زیادی دارد، تصریح کرد: خوشبختانه در حوزه معاونت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اسناد آماده شده است اما یکی از الزاماتی که در یونسکو مورد بررسی قرار می‌گیرد این است که کاوش‌های ما به نتیجه رسیده باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: عمده دیوار دفاعی در زمین دفن است و باید از زیر خاک بیرون آید تا ما مراحل آن را در یونسکو ادامه دهیم.

مونسان؛ اعتبار 60 میلیارد ریالی برای انجام کاوش‌های دیوار دفاعی گرگان در فاز نخست را مناسب خواند و گفت: به محض اینکه کار جلو برود ما روند ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان را در یونسکو سرعت می‌دهیم.

وی در خصوص توسعه موزه روستایی بیان کرد: دو موزه مهم و جدی «منطقه‌ای و روستایی» در استان گلستان وجود دارد موزه منطقه‌ای که کار طراحی فاز نخست آن به اتمام رسده و در حال انجام فاز دوم مرحله طراحی هستند که ان‌شاءالله همزمان با آن عملیات اجرایی را آغاز می‌کنند مناقصه‌ای را اجرا گذاشتند و اعتبارات زیادی در این زمینه نیاز است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه با راه‌اندازی دو موزه روستایی در استان گلستان غنای گردشگری این منطقه افزایش پیدا می‌کند، ابراز کرد: در حال حاضر 12 موزه بزرگ در کشور در حال ساخت است.

مونسان با اشاره به اینکه کشور ایران غنای تاریخی زیادی دارد، گفت: به هر شهری از شهرهای مختلف کشور که می‌رویم موضوعات مختلف تاریخی وجود دارد اما منابع ما محدود و پروژه‌ها زیاد است.

وی ادامه داد: اکنون 12 موزه کوچک و بزرگ در اقصی نقاط کشور در حال ساخت است که تلاش می‌شود امسال سه موزه به اتمام برسد و به ظرفیت کشور اضافه شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ما در امر تجهیزات و بهره‌برداری از موزه‌ها نواقص زیادی داشتیم در ردیف‌های بودجه‌ای اعتباراتی در این زمینه به لحاظ تجهیزات فنی و حفاظتی دیده شده است تا نسبت به معرفی موزه، تقویت حوزه گردشگری و جذب گردشگران گام‌های ارزشمندی برداشته شود.

مونسان با بیان اینکه ما عمدتا زیرساخت‌ها را تامین می‌کنیم و ساخت موزه‌ها و کاوش‌های باستانی را انجام می‌دهیم، گفت:  عمده منابع توسعه‌ای بخش گردشگری از طریق بخش غیردولتی تامین می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار