مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان :

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت : تاکنون در گلستان ۶۴ مورد اهدای اعضا صورت گرفته است سال گذشته ۳۸ مورد مرگ مغزی در استان به اثبات رسید که ۱۶ اهدای عضو انجام شد.

وقوع ۳۸ مرگ مغزی در سال گذشته / اولین پیوند کلیه در گلستان بزودی انجام می شود

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ دکتر محمد جواد دادجو مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان صبح امروز 1 خرداد ماه در گفت و گو با خبرگزاری علم و فناوری اظهار کرد : اولین پیوند اهدای عضو در  استان گلستان در سال 1380 در مورد یک دختر 12 ساله گنبدی که مرگ مغزی شده بود انجام گرفت .

دکتر دادجو افزود : در سال 1368 امام خمینی (ره)  فتوایی مبنی بر جایز بودن اهدای عضو به شرط نجات انسان‎ها اعلام کردند و در سال 1377 این فتوا توسط حضرت آیت‌الله خامنه‎ای رهبر انقلاب نیز صادر شد .

وی با اشاره به تعریف مرگ مغزی گفت: برای اثبات مرگ مغزی باید سه دلیل و توجیه وجود داشته باشد، نخست آنکه عملکرد قشر مخ از بین رفته باشد دوم، ساقه مغز عملکرد خود را از دست داده باشد و سوم فعالیت غیرقابل برگشت حیات را شاهد باشیم .

این مقام دانشگاهی اضافه کرد : در واقع ضریب هوشیاری بیمار مرگ مغزی زیر سه می‎باشد و بالاتر از این ضریب هوشیاری مرگ مغزی محسوب نمی‎شود،  اثبات مرگ مغزی توسط یک تیم پزشکی متشکل از پنج پزشک متخصص که از وزیر بهداشت مجوز دریافت کرده‎اند تأیید می‎شود و این تیم در همه استان‎ها وجود دارد.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه در کشور ما تا به الان حدود 3 میلیون نفر کارت اهدای عضو خود را دریافت کرده‎اند ، افزود: تاکنون در گلستان 64 مورد اهدای اعضا صورت گرفته است سال گذشته 38 مورد مرگ مغزی در استان به اثبات رسید که 16 اهدای عضو انجام شد.

دکتردادجو مهمترین دلیل مرگ مغزی در کشور را مربوط به حوادث رانندگی عنوان کرد و گفت: در حالیکه در کشورهای پیشرفته جهان بیشترین علت مرگ مغزی، سکته مغزی در سنین 50 تا 80 سالگی است اما در کشور ما دلیل مهم مرگ مغزی تصادفات و حوادث رانندگی و بعد از آن سقوط از ارتفاع و دعوا و نزاع آن هم در سنین 20 سال تا 30 سال است.

وی با بیان اینکه باید فرهنگسازی بیشتری در خصوص اهدای عضو در کشور انجام شود، گفت: تعداد افراد مرگ مغزی شده بیشتر از افرادی است که برای اهدای عضو رضایت خود را اعلام می‎کنند بنابراین در این خصوص باید فرهنگسازی صورت گیرد.

دکتردادجو در خصوص راه‎اندازی مرکز پیوند عضو در استان گفت: با توجه به آنکه 803 بیمار دیالیزی در استان داریم که منتظر پیوند عضو هستند اهم نیاز استان برای پیوند عضو مربوط به بیمارانی که نارسایی کلیه دارند می‎باشد بنابراین سعی ما ‎کنیم بخش پیوند عضو در بیمارستان شهید صیاد شیرازی گرگان راه‌اندازی شود.

وی ابراز امیدواری کرد ظرف یک سال آینده اولین پیوند کلیه در استان انجام شود.

انتهای پیام /

 

ارسال نظر

آخرین اخبار