مدیر جهاد کشاورزی گالیکش خبر داد؛

مدیر جهاد کشاورزی گالیکش از برداشت دانه روغنی کلزا در سطح 3 هزار و 500 هکتار از اراضی این شهرستان خبر داد.

آغاز برداشت کلزا در شهرستان گالیکش/ پیش‌بینی برداشت 9 هزار تن کلزا + عکس
به گزارش گلستان ۲۴ ؛ حبیب اله زارع در گفت‌وگو با خبرنگار نیلکوه گفت: در شهرستان گالیکش 3 هزار و 500 هکتار سطح سبز کلزا موجود است و پیش‌بینی می‌شود بیش از 9 هزار تن کلزا برداشت شود.

وی تصریح کرد: برای کاهش ریزش دانه‌های کلزا، 3 دستگاه هد مخصوص کلزا به‌صورت یارانه‌ای به کمباین داران تحویل شد که یارانه در نظر گرفته‌شده 40 درصد قیمت محصول است.

زارع افزود: در حال حاضر دو مرکز خرید کلزا واقع در شرکت تعاونی روستایی ینقاق و کارخانه طلای سفید آماده تحویل محصول کشاورزان می‌باشند.

مدیر جهاد کشاورزی گالیکش تأکید کرد: کشاورزان جهت تحویل هر محموله باید نسبت به اخذ معرفی‌نامه اقدام نمایند.

اعلام روند خرید تضمینی محصولات پاییزه در گالیکش

جهاد کشاورزی گالیکش گفت: با توجه به تصمیمات اتخاذشده در ستاد برداشت محصولات پاییزه استان کلیه کشاورزانی که در سال زراعی جاری اقدام به کشت گندم و کلزا نموده‌اند لازم است نسبت به اخذ حواله محصول خود جهت تحویل به مراکز خرید تضمینی،از مراکز جهاد کشاورزی اقدام نمایند.

وی افزود: همچنین کشاورزان می‌بایست نسبت به ارائه شماره‌حساب بانک کشاورزی خود جهت واریز وجه محصول تحویلی نیز اقدام نمایند.

زارع یادآور شد: اطلاعات فردی و نیز میزان و نوع محصول کشاورزان نیز باید در سامانه پهنه‌بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی نیز ثبت‌شده باشد که در این صورت 50 درصد وجه کشاورزان به‌صورت نقدی و مابقی طی دو ماه تأمین خواهد شد.

ارائه توصیه‌هایی جهت پیشگیری از آفات انباری محصولات کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی گالیکش گفت: هرساله بسیاری از کشاورزان بخشی از محصول تولیدی خود به‌ویژه گندم را جهت استفاده در سال زراعی بعد در انبارهای شخصی نگهداری می‌نمایند که جهت حفظ قوه نامیه و کیفیت محصول خود انبارهای آن‌ها باید استاندارد و دارای امکانات و تجهیزات فنی و بهداشتی مناسب باشد.

وی افزود: کشاورزان می‌توانند جهت پاک‌سازی و ضدعفونی داخل انبار (کف،سقف و دیوار) ،ادوات مورداستفاده در آن و همچنین تا شعاع 5 متری بیرون از انبار به ترتیب اقدامات ذیل را انجام دهند:

الف)جارو و تمیز کردن محیط داخل و بیرون انبار

ب) مرمت و درزگیری کف و دیوارها و تعبیه توری ضد حشره در پنجره‌ها

ج) محلول‌پاشی با سم مالاتیون ویا اکتلیک به‌وسیله سمپاش لانس دار به نسبت 2گرم ماده خالص در مترمربع ویا مه پاشی با دستگاه فوگر و با ترکیب: 2 لیتر سم مالاتیون یا اکتلیک +5/1لیتر روغن ولک+ 5 لیتر آب (حداقل 15-10 روز قبل از واردکردن محصول به انبار استفاده شود)

زارع تأکید کرد: همچنین بررسی محموله‌های ورودی به انبار ازنظر آلودگی به آفات و رطوبت نیز باید صورت گیرد و کیسه‌ها بر روی پالت با حداکثر ارتفاع 3-5/2 متر چیده شود به‌طوری‌که فاصله آن‌ها از دیوارهای جانبی انبار کمتر از یک متر نباشد.

وی خاطرنشان ساخت: هوادهی وزیر و رو کردن محموله با توجه به شرایط انبار و محصول (دما و رطوبت) نی باید صورت گیرد و بازدید و بررسی منظم و برنامه‌ریزی‌شده از انبار و محصول به‌منظور مانیتور کردن آفات و شرایط محیطی (دما و رطوبت) نیز صورت گیرد.

nilkooh1242 1

nilkooh1242 1

nilkooh1242 1

nilkooh1242 1

nilkooh1242 1

nilkooh1242 1

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار