استاندار گلستان:

استاندار گلستان گفت: کم کاری و کم توجهی 30 سال گذشته، جزیره آشوراده را با وجود برخورداری از جاذبه ها و ظرفیت های فراوان به مرز نابودی کشانده است.

کم توجهی 30 ساله نابودی جزیره آشوراده را درپی دارد

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ سیدمناف هاشمی روز یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: آشوراده به عنوان تنها جزیره ایرانی دریای خزر از ظرفیت فراوان جذب گردشگر و رونق اقتصادی برای گلستان برخوردار است ،اما معلوم نیست چرا در سال های به این منطقه سرشار از جاذبه برای سرمایه گذاران و گردشگران توجه مطلوبی نشده است.

وی بیان کرد: با تلاش مسوولان استان و همراهی دولت در صدور مجوزهای لازم ، به زودی و با تصویب نهایی طرح های پیشنهادی اجرای پروژه های گردشگری در این جزیره آغاز خواهد شد.

استاندار گلستان افزود: یکی از چشم اندازی های جدی گلستان در مسیر اجرای طرح های گردشگری در آشوراده ، حفاظت از محیط زیست و طبیعت بکر این منطقه است تا آسیبی به جزیره و طبیعت آن وارد نشود.

هاشمی ادامه داد: طرح اولیه پس از اصلاح و برطرف شدن ایرادهایی مانند افزایش ارتفاع بناها از 5 متر به شش متر بزودی اجرا و خواسته گلستانی ها برای ایجاد زیرساخت های گردشگری و حرکت به سمت رونق اقتصادی و درآمدی استان در این جزیره با شتاب بیشتری محقق خواهد شد.

وی گفت: سازگاری طرح های اجرا شده با محیط زیست در همه مراحل مورد توجه و تاکید است تا در راه کسب منفعت اقتصادی و درآمدی برای استان طبیعت بکر و ارزشمند این منطقه به نابودی کشیده نشود.

به گزارش ایرنا آشوراده در حوزه بندرترکمن از توابع استان گلستان تنها جزیره ایرانی خزر است، این جزیره در سده ‌های گذشته در پی عملکرد و فعالیت گروه ‌های انسانی با حفر کانال، از توده اصلی خشکی خود (شبه جزیره میانکاله) جدا افتاده‌ است.

آشوراده در سال 1354 جز نخستین مناطق زیست کره جهان معرفی و ثبت شد، در همین حال در کنوانسیون جهانی رامسر در زمره تالاب ‌های مهم دنیا قرار گرفت و سومین اهمیت این منطقه عضویت آن در پناهگاه حیات وحش است که در تمامی ایام سال میزبان انواع پرندگان است و از سوی دیگر 40 درصد خاویار ایران در نزدیکی این جزیره به دست می ‌آید.

این جزیره در گذشته با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه‌ وری و ماهیگیری مشغول بودند، اما در سال 1372 به علت بالا آمدن سطح آب دریای خزر و وقوع سیلاب مردم جزیره را ترک کردند.

در سفر دولت یازدهم به استان گلستان مصوب شد که در 10 درصد این جزیره طرح های گردشگری اجرا شود.

استاندار گلستان همچنین به تلاش ها برای جلوگیری از نجات خلیج گرگان از خشکسالی اشاره کرد و گفت: از میان راهکار های موجود مانند 'لایروبی کانال چپ اوغلی، لایروبی رودخانه های منتهی به خلیج و انتقال آب از نکا رود'، طرح لایروبی کانال چپ اوغلی منطقی تر و قابل اجرا تر است و می تواند از نابودی همیشگی خلیج گرگان جلوگیری کند.

هاشمی بیان کرد: متاسفانه در سال های گذشته به اجرای این طرح کم توجهی شد و احیای خلیج گرگان با همه ویژگی ها و نتایج طبیعی و اقتصادی فراوان مورد توجه قرار نگرفت.

وی به اهتمام مسوولان استان برای حل مشکل پتروشیمی گلستان اشاره کرد و افزود: در سفر هفته گذشته وزیر کشور به گلستان راهکار پیشنهادی برای حل مشکل این مجتمع مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا احداث پتروشیمی گلستان مصوبه سفر دولت نهم به استان است که با وجود آغاز عملیات رسمی ساخت آن در 10 سال گذشته، پیشرفت چندانی نداشته است.

این پروژه قرار بود توسط سرمایه بخش خصوصی ساخته شود و در مراحل اولیه سهام آن به حدود 95 هزار نفر از مردم استان با دریافت 280 میلیارد ریال فروخته شد.

استاندار گلستان بیان کرد: این طرح اگر به سرانجام نرسیده و تکلیف مبالغ پرداختی مردم مشخص نشود ممکن است به بروز تنش های اجتماعی ختم شود و بر همین اساس امیدواریم با بهره مندی از توان وزارت کشور این طرح روی زمین مانده به سرانجام برسد.

وی اظهار کرد: به دنبال راهکارهای جدید برای حل مشکل مجتمع پتروشیمی گلستان هستیم تا با اقتصادی شدن ساخت آن و ایجاد رغبت در سرمایه گذاران؛ این طرح را با قابلیت ایجاد شغل برای حدود 5 هزار نفر به مرحله اجرا برسانیم .

هاشمی در ادامه به استفاده از توان زنان در پست های مدیریتی استان اشاره کرد و گفت: از هشت ماه گذشته تاکنون 3 زن در معاونت فرمانداری شهرهای استان مشغول به کار شدند که این اتفاق کم نظیر نشان دهنده وجود زمینه کافی و مناسب برای استفاده بیشتر از ظرفیت زنان در پست های مدیریتی است.

استاندار گلستان بیان کرد: هم اینک 11 بانوی دیگر به عنوان معاونان مدیران کل دستگاه های اجرایی مشغول فعالیت هستند که پس از مطالعه و بررسی ظرفیت این قشر فرهیخته و توانمند؛ بزودی چند زن به عنوان مدیرکل در بخش های مختلف منصوب خواهند شد.

هاشمی در پاسخ به سوالی در مورد وجود فساد در برخی دستگاه ها نیز گفت: بدون هیچ چشم پوشی با مدیران متخلف برخورد قانونی کرده و تحمل حضور این گونه افراد در راس دستگاه های اداری و اجرایی استان را نداریم.

وی به دریافت مجوز نانوایی توسط برخی افراد و اجاره دادن آنها اشاره کرد و افزود: دریافت مجوز و موافقت اصولی و اجاره دادن و یا فروختن آن به افراد دیگر تخلف است که نمی گذاریم برخی با سوء استفاده ، فساد را در استان ترویج دهند.

استاندار گلستان ادامه داد: مجوز نانوایی کسانی که از 5 سال قبل این موافقت نامه ها را دریافت و آن را اجاره داده و یا فروخته باشند ، باطل خواهد شد.

وی با اشاره به برخی اظهار نظرها در مورد استفاده از دوستان و نزدیکان خود در پست های مدیریتی نیز اظهار کرد که تا حد امکان تلاش می کنم از گلستانی ها در مسوولیت ها استفاده شود و فقط به صورت انگشت شمار آن هم به دلیل نبود جایگزین مناسب، نزدیکان توانمند و با سابقه را در برخی مسوولیت ها به کار گرفتم .

استاندار گلستان در ادامه به برخی انتقادات غیرفنی در خصوص عملکرد سردار آزمون مهاجم گلستانی تیم ملی فوتبال در جام جهانی اشاره کرد و گفت: آزمون یک سرمایه برای فوتبال ایران و ورزش گلستان است که نباید با این نامهربانی ها در روزهای دشوار جام جهانی ، مانع ارائه قابلیت های فنی او در بازی مقابل پرتغال شویم.

وی در مورد برنامه ها برای رونق فعالیت های ورزشی در استان نیز اظهار کرد: حمایت شهرداری و شورای شهرهای گنبدکاووس و گرگان از تیم های لیگ برتری والیبال و بسکتبال مانع از بروز مشکل و آسیب در این تیم ها شده و ورزشکاران این بخش ها را در روزهای دشوار و حساس لیگ به کسب جایگاه مناسب در جدول رقابت ها امیدوار خواهد کرد.

هاشمی همچنین گفت: در روزهای گذشته مذاکراتی با چند حامی ملی برای خرید امتیاز یک تیم فوتبال در لیگ دسته دوم فوتبال کشور برای گلستان انجام شد که با قول شفاهی یکی از صنایع استان این امتیاز بزودی خریده خواهد شد.

انتهای پیام /

 

ارسال نظر

آخرین اخبار